کد خبر: 383000
|
۱۳۹۸/۱۱/۱۹ ۱۰:۱۶:۴۹
| |

انتقاد سیدعلی مجتهدزاده، وکیل دادگستری از تفتیش منزل و ضبط وسایل روزنامه‌نگاران:

هم خلاف قانون است، هم خلاف شرع

یک وکیل دادگستری از تفتیش منزل و ضبط وسایل روزنامه‌نگاران انتقاد کرد و گفت: این موضوع هم خلاف قانون است، هم خلاف شرع.

هم خلاف قانون است، هم خلاف شرع
کد خبر: 383000
|
۱۳۹۸/۱۱/۱۹ ۱۰:۱۶:۴۹

اعتمادآنلاین| هفته گذشته به یکباره اخبار مختلفی از حضور ماموران امنیتی در منزل تعدادی از خبرنگاران و ضبط برخی وسایل آنان منتشر شد. احسان بداغی خبرنگار پارلمانی روزنامه ایران و همسرش شبنم نظامی،یغما فشخامی خبرنگار پایگاه خبری دیده‌بان ایران و همسرش مونا معافی، مولود حاجی‌زاده خبرنگار روزنامه تعادل، یاسمن خالقیان خبرنگار سابق خبرگزاری ایلنا و مازیار خسروی، دبیر سیاسی پیشین روزنامه شرق از جمله روزنامه‌نگارانی بودند که ماموران امنیتی در منزل آنان حضور پیدا کردند.

تحصیل دلیل با وسایل شخصی

در این میان و فارغ از صحیح یا ناصحیح بودن نوع برخوردهای صورت گرفته با روزنامه‌نگاران، حقوقدانان نسبت به نقض آیین دادرسی کیفری در این موارد هشدار داده و خواستار ورود سیدابراهیم رییسی، رییس قوه قضاییه به مساله شدند. سیدعلی مجتهدزاده، وکیل دادگستری یکی از این حقوقدانان است.

او با انتقاد از حضور ماموران امنیتی در حریم شخصی روزنامه‌نگاران و ضبط برخی وسایل شخصی آنان گفته است: «باید توجه داشت که ورود به منزل خبرنگاران خلاف قانون است؛ چراکه اگر دلیلی علیه فردی وجود دارد نهایتا و بر اساس قانون می‌تواند منجر به احضار او شود.»

این وکیل دادگستری یادآور شد: «اگر دلیلی برای بازداشت افراد وجود دارد، باید احضار شوند و به او تفهیم اتهام صورت بگیرد ولی وقتی با یک حکمی به حریم خصوصی فرد ورود می‌کنید، رسما به ضابط قضایی می‌گویید ما دلیلی برای بازداشت نداریم، تو برو و تحصیل دلیل کن، آن هم از وسایل شخصی افراد. اگر وسایل شخصی من یا شما را هم بگردند احتمالا یک اقدام علیه نظام از آن پیدا می‌کنند!»

اقدامی علیه مشی قاضی‌القضات

این وکیل دادگستری در بخش دیگری از اظهارات خود تاکید کرد که این رویه با روح قانون سازگاری ندارد و در همین زمینه گفت: «نمی‌شود با یک حکم یا یک مجوز زندگی خصوصی مردم و حریم شخصی آنان را زیر و رو کرد. این مساله نه تنها غیرقانونی است، بلکه هیچ توجیه شرعی نیز ندارد.»

او با اشاره به مشی رییس قوه قضاییه اظهار کرد: «به عقیده من آقای رییسی با تغییر دادستان تهران تغییری اساسی را حداقل در زمینه نوع برخوردها با اصحاب رسانه انجام داد. در زمان دادستان گذشته ما شاهد احکام سنگین علیه خبرنگاران بودیم ولی حداقل در دوره فعلی تلاش می‌شود شؤون خبرنگاران حفظ شود و عمدتا نیز سعی می‌شود قرارهای سبک درباره آنها صادر شود.»

مجتهدزاده همچنین یادآور شد: «آقای رییسی بارها و بارها در سخنرانی‌های مختلف درباره حبس‌زدایی و جلوگیری از بازداشت‌های بی‌دلیل صحبت کرده و خواستار حفظ حقوق شهروندی و پرهیز از بازداشت‌های خودسرانه شده، اما روند حضور در منزل خبرنگاران به ‌عقیده من خلاف این اظهارات و رویکردهاست. بنابراین اگر جلوی این روند گرفته نشود، آثار مثبت اقدامات گذشته رییس قوه قضاییه از بین خواهد رفت.»

مجتهدزاده همچنین تقدیم حکم تفتیش منزل به ضابط قضایی را یک کج‌سلیقگی از سوی قاضی خواند و تصریح کرد: «قضات به‌ویژه در دادسرای فرهنگ و رسانه عموما قصدشان سخت‌گیری نیست، ولی نمی‌دانم چرا با کدام قانون این حکم را در اختیار ضابط قرار داده و اصطلاحا ضابط را بر خبرنگار حاکم کرده است. این روند هم اشتباه است و هم می‌تواند منجر به سوءاستفاده شود.»

مجتهدزاده خاطرنشان کرد: «همچنین معتقدم که ضابط‌های قضایی در تماس با خبرنگاران نباید با این تندخویی که شاهدش هستیم، رفتار کنند و مسوولان مربوطه به ویژه وزیر اطلاعات لازم است در این زمینه اقدامات لازم را به عمل آورند.»

منبع: روزنامه اعتماد

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها