کد خبر: 383071
|
۱۳۹۸/۱۱/۱۹ ۱۲:۵۶:۲۲
| |

علی تاجرنیا، فعال سیاسی اصلاح‌طلب در یادداشتی مطرح کرد:

ویروس بی‌اعتمادی

یک فعال سیاسی اصلاح‌طلب در یادداشتی مطرح کرد: موضوع ویروس کرونا و نگرانی که از ابتلا به آن مطرح شده است، به نظر می‌رسد تبعات بیشتری از خطرات و پیامدهای ناشی از فراگیر شدن آن داشته باشد. گرچه کرونا ویروس، ویروس خطرناکی است و درمان آن دشواری‌های خود را دارد

ویروس بی‌اعتمادی
کد خبر: 383071
|
۱۳۹۸/۱۱/۱۹ ۱۲:۵۶:۲۲

اعتمادآنلاین| علی تاجرنیا، فعال سیاسی اصلاح‌طلب در یادداشتی نوشت: «موضوع ویروس کرونا و نگرانی که از ابتلا به آن مطرح شده است، به نظر می‌رسد تبعات بیشتری از خطرات و پیامدهای ناشی از فراگیر شدن آن داشته باشد. گرچه کرونا ویروس، ویروس خطرناکی است و درمان آن دشواری‌های خود را دارد. اما شیوه مبتلا ‌شدن به آن، مثل بیماری‌های دیگر متکی بر راه‌های مشخصی است. همان‌طور که آنفلوآنزای معمولی وارد کشوری می‌شود و تمام افراد آن کشور را مبتلا نمی‌کند، ویروس کرونا نیز اگر وارد کشور شود، همه مردم را مبتلا نخواهد کرد. شایعاتی که در فضای مجازی دست به دست می‌شود و صحبت‌های غیررسمی اصرار دارند که شیوه‌های ابتلا به ویروس کرونا متفاوت است، در صورتی‌که چنین نیست و بارها راه‌های انتقال و راه‌های پیشگیری در رسانه‌های رسمی کشور منتشر شده، اما بازار شایعات همچنان داغ است.

در کشورهای مختلف، بنا به نوع تعاملی که دولت با مردم خود دارد، اعتماد متقابلی میان دولت و مردم شکل می‌گیرد و مردم چون فکر می‌کنند به درستی در جریان اخبار قرار می‌گیرند، طبیعتا هر نوع همکاری را با دولت انجام می‌دهند و در چنین شرایط فوق‌العاده‌ای هم به اخبار دولت اعتماد می‌کنند. برای مثال در چین نزدیک به 40 میلیون نفر قرنطینه شدند، دولت نیز وعده به ساخت بیمارستان طی 10 روز داد و این قضیه شکل نابهنجاری به خود نگرفت، زیرا تصور مردم چین این است که دولت در حال پیگیری این مساله است و مردم به دولت خود اعتماد دارند. این در حالی است که در ایران، با دانشجویان خارج شده از قرنطینه یا با گردشگران چینی مواجهه درستی صورت نمی‌گیرد.

بخشی از این مساله به نظرم برمی‌گردد به رفتارهایی که مجموعه‌های رسمی دولت پیش از این انجام داده‌اند. عدم ابراز تمامی اطلاعات به صورت شفاف در گذشته عاملی است که به شایعات امروز دامن می‌زند و رسانه‌های غیررسمی متاسفانه اخباری را مطرح می‌کنند که با اصل ماجرا در تعارض است. علاوه بر آن، در بین افکار عمومی در کشور ما، میلی به مخالفت با هر چه که در حاکمیت است شکل گرفته و این افراط و تفریط هم دولت و هم مردم را دست به گریبان کرده است.

راه درمان این بی‌اعتمادی راه کوتاه‌مدت نیست، بلکه مسیر آن طولانی است و زمان می‌برد تا این ذهنیت‌ها اصلاح شوند. به عنوان افکار عمومی در وهله اول باید بدانیم با بی‌اعتمادی نسبت به اخبار دولت نه تنها مشکلات‌مان حل نمی‌شود، بلکه پیچیده‌تر خواهند شد. اگر منبعی را به عنوان مرجع موثق اخبار انتخاب و به آن اخبار تمکین نکنیم، حتما اخبار پراکنده رشد خواهند کرد و فضای آرامش را در جامعه تحت‌ تاثیر قرار خواهند داد. این وظیفه دولت است که با اطلاع‌رسانی‌های دایمی، این امکان را از سودجویانی که در فضای مجازی هستند و با اهداف مختلف این مباحث را مطرح می‌کنند، بگیرد. به نظرم ما نیازمند اقدامات متقابل هم از طرف مردم و هم از طرف دولت هستیم تا بتوانیم از چنین مسائلی که برای جامعه جهانی رخ می‌دهد، به سلامت عبور کنیم.»

منبع: روزنامه اعتماد

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها