قیس الخزعلی: گزینه‌ نظامی علیه‌ آمریکا همچنان پابرجاست

دبیرکل جنبش عصائب اهل الحق گزینه نظامی علیه نظامیان تروریست آمریکایی در عراق را همچنان پابرجا دانست.

قیس الخزعلی: گزینه‌ نظامی علیه‌ آمریکا همچنان پابرجاست
کد خبر: 383205
|
۱۳۹۸/۱۱/۲۰ ۰۶:۳۰:۰۰

اعتمادآنلاین| دبیرکل جنبش عصائب اهل الحق در سخنانی گفت: ترور سردار سلیمانی و ابومهدی المهندس زیانی راهبردی برای آمریکا بود و زیان‌های آمریکا از زمان این ترور آغاز شده است.

قیس الخزعلی در گفتگویی تلویزیونی افزود: این ترور آغاز پایان حضور نظامی آمریکا در عراق است که با تصمیم پارلمان در این خصوص آغاز شده است.

الخزعلی گفت: من اعتقاد داشتم که بعد از ترور فرماندهان شهید، عراق باید واکنشی سریع و قوی نشان دهد. قرار بود واکنش نظامی علیه نیروهای آمریکا ظرف 48 ساعت توسط تمام گروه‌های مقاومت انجام شود اما ایران خواست که پاسخ عراق به جنایت ترور فرماندهان تا زمان واکنش نظامی این کشور به تعویق بیفتد.

او ادامه داد: پاسخ مقاومت عراق تا جمعه بعد از ترور شهیدان سلیمانی و مهدی به تعویق افتاد، اما گفتگوهای داخلی باعث موکول شدن این پاسخ به زمانی دیگر شد. رایزنی‌ها به اینجا رسید که به اقدامات سیاسی و مردمی علیه نیروهای آمریکایی مجال داده شود و تظاهرات عظیم بغداد ثمره این توافق بود.

الخزعلی با مهم دانستن یکپارچگی مواضع افزود: گزینه نظامی علیه نیروهای آمریکایی همچنان پابرجاست.

او گفت: تصمیم پارلمان برای اخراج نظامیان آمریکایی تصمیمی شیعی اما با انگیزه‌های کاملاً ملی بود و عدم رای نمایندگان کرد و اهل سنت به اخراج نظامیان آمریکایی ضرورتاً به معنای عدم موافقت آنها با این موضوع نیست. برخی از نمایندگان سنی به خاطر فشار کشورهای حاشیه خلیج فارس در جلسه پارلمان حاضر نشدند.

الخزعلی تظاهرات میلیونی مردم عراق علیه آمریکا را پاسخی مستقیم به ترامپ و سیاستمداران حامی حضور نظامیان آمریکا دانست و گفت که تردید در خصوص غیرملی بودن این تظاهرات میلیونی اتهام و عدم احترام به خواست مردم عراق و میهن دوستی آنان است.

او تاکید کرد: این تظاهرات شاهد حضور فعال و حقیقی در استان‌های صلاح الدین، الانبار، دیالی و نینوا بود.

دبیرکل عصائب اهل الحق در پاسخ به سوالی پیرامون نحوه برخورد با حضور آمریکا در عراق در صورت مخالفت واشنگتن با خروج از این کشور گفت: در صورت مخالفت رسمی و قطعی آمریکا برای خروج نیروهایش از عراق گزینه مقاومت مطرح خواهد شد و مقاومت نظامی علیه حضور آمریکا تنها به گروه‌های شیعه محدود نخواهد شد بلکه در استان‌های سنی همچون صلاح‌الدین، الانبار و موصل نیز شاهد مقاومت خواهیم بود.

الخزعلی ادامه داد: شرط گروه‌های مقاومت و مردم عراق این است که نخست وزیر به تصمیم اخراج نیروهای آمریکایی پاسخ مثبت دهد و در صورت ضرر به منافع اقتصادی عراق، گزینه مقاومت، حضور نظامی آمریکا را از لحاظ منافع اقتصادی هدف قرار خواهد داد.

او در خصوص هدف قرار دادن منطقه سبز بغداد و سفارت آمریکا هم تاکید کرد: هدف قرار دادن سفارت با موشک‌های کاتیوشا مشکوک است. همه گروه‌های مقاومت از حملات به سفارت آمریکا مبرا هستند؛ چرا که این حملات دولت را در تنگنا قرار می‌دهد و به آمریکا برای ماندن در عراق بهانه می‌دهد.

منبع: مهر

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها