مدیرعامل شرکت خدمات حمایتی تشریح کرد:

تهدید امنیت غذایی با توقف تولید کود اوره

 مدیرعامل شرکت خدمات حمایتی کشاورزی از توقف مجدد تولید کود اوره توسط شرکت‌های پتروشیمی به علت قطع خوراک گاز اظهار نگرانی کرد و گفت: ادامه قطع گاز شرکت‌های پتروشیمی تولیدکننده کود اوره موجب کاهش تولید محصولات بخش کشاورزی خواهد شد بنابراین این امر تهدیدی برای امنیت غذایی کشور است.

تهدید امنیت غذایی با توقف تولید کود اوره
کد خبر: 383325
|
۱۳۹۸/۱۱/۲۰ ۱۱:۴۶:۰۵

اعتمادآنلاین| حمید رسولی درباره وضعیت تامین کود اوره مورد نیاز بخش کشاورزی گفت: امسال بخش کشاورزی در تحویل کود اوره مورد نیاز خود با چالش‌های متعددی رو به رو شد به طوری که در اوایل تیرماه به مدت یک ماه و به علت مطالبه افزایش قیمت فروش کود اوره به بخش کشاورزی تحویل کود اوره به این بخش متوقف شد.

به گفته وی، در مهرماه نیز به همین علت، فرایند تحویل کود اوره به بخش کشاورزی متوقف شد که با صدور مصوبات جدید توسط هیات دولت روند تحویل به شکل عادی دنبال شد اما متاسفانه از 20 دی ماه به دلیل قطعی خوراک گاز شرکت‌های پتروشیمی، تحویل کود اوره دوباره متوقف شده است.

وی عدم تولید و تحویل کود اوره در این مقطع زمانی و مقارن با مصرف کود سرک و در آستانه کشت بهاره را شوک بزرگ برای بخش کشاورزی دانست.

مدیرعامل شرکت خدمات حمایتی کشاورزی علت توقف تولید کود اوره را بنا به اظهار مدیران عامل شرکت‌های پتروشیمی قطعی خوراک گاز به علت برودت هوا و اولویت تخصیص گاز به مصارف خانگی عنوان کرد و گفت: اقدامات گسترده‌ای در مدت اخیر برای وصل خوراک گاز شرکت‌های پتروشیمی تولیدکننده کود اوره در قالب مذاکرات، جلسات، مکاتبات گسترده با وزیر نفت، مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی، مدیرعامل شرکت ملی گاز، معاون برنامه ریزی وزیر نفت، ستاد تنظیم بازار کشور، سازمان حمایت از مصرف کنندگان و تولیدکنندگان، نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی، استانداران صورت گرفته است تا از همه ظرفیت‌های ممکن، برای وصل خوراک گاز وآغاز تولید کود اوره استفاده شود.

رسولی اضافه کرد: طی مدت مذکور به علت گلایه کشاورزان اقصی نقاط کشور، بیش از 30 مکاتبه توسط هیات رئیسه و نمایندگان مجلس شورای اسلامی و همچنین استانداران استان‌های فارس، کردستان و خراسان رضوی به وزیر نفت منعکس شده است.

مدیرعامل شرکت خدمات حمایتی اظهار داشت: به دنبال پیگیری‌های مستمر و همه جانبه سرپرست وزارت جهادکشاورزی، مراتب به هیات دولت و معاون اول رییس‌جمهوری نیز منعکس و در حال پیگیری است.

رسولی پیشنهاد کرد: با توجه به درجه اهمیت موضوع و به منظور رفع مشکل تولید و تحویل کود اوره، وزارت نفت از تحویل خوراک گاز به صنایعی که فعالیت آنها هم اکنون ضروری نبوده و به تولیدات آنها کمتر نیاز است، خودداری کند و با اولویت، گاز شرکت‌های پتروشیمی تولیدکننده کود اوره را به طورکامل تامین کنند.

وی با بیان این که وزارت نفت قول داده است که در اولین فرصت نسبت به وصل خوراک گاز شرکت‌های تولیدکننده کود اوره اقدام کند، اظهار امیدواری کرد: این مهم هرچه سریع‌تر اجرایی شود زیرا در صورت سپری شدن زمان مذکور جبران آن در بخش کشاورزی ممکن نیست.

خواستار توقف مقطعی صادرات کود اوره و افزایش سرعت تولید هستیم

مدیرعامل شرکت خدمات حمایتی کشاورزی خواستار توقف مقطعی صادرات کود اوره و تخصیص کامل تولید داخلی کود اوره به بخش کشاورزی شد و گفت: با توجه به وقفه‌ای که در تولید و تحویل کوداوره مورد نیاز بخش کشاورزی کشور رخ داده است، انتظار می‌رود شرکت‌های پتروشیمی تولید کننده علاوه بر سرعت‌دهی در افزایش تولید خود، به صورت مقطعی صادرات خود را متوقف کنند تا کود اوره مورد نیاز کشور تامین شود.

به گفته وی، امسال صادرات کود اوره شرکت‌های پتروشیمی قابل توجه بوده است.

وی با تاکید براینکه مصرف به موقع کودهای کشاورزی در افزایش تولیدات کشاورزی و جلوگیری از سرمازدگی موثر است افزود: طبق آمارها به ازای مصرف هر کیلوگرم کود 14 تا 27 کیلوگرم تولید افزایش می‌یابد این درحالیست که هنوز مصرف کود کشور به استاندارد جهانی نرسیده است.

نیاز سالانه کود اوره کشور 2.2 میلیون تن

مدیرعامل شرکت خدمات حمایتی کشاورزی افزود: نیاز بخش کشاورزی کشور به تامین کود اوره سالانه نزدیک دو میلیون و 200 هزارتن است که طی سال‌های اخیر همه این نیاز از طریق شرکت‌های پتروشیمی داخلی تامین و تدارک می‌شد.

وی با بیان اینکه از سال 1386 تاکنون واردات کود اوره متوقف شده است اظهارداشت: اکنون پنج شرکت پتروشیمی تولیدکننده کود اوره در کشور فعالیت دارند که سالانه نزدیک 6 میلیون و 500 هزارتن از این محصول را تولید می‌کنند.

مدیرعامل شرکت خدمات حمایتی کشاورزی با اشاره به اینکه بخش عمده این محصول تولیدی به میزان دو سوم تولید سالانه صادر می‌شود، گفت: مصرف داخلی کود اوره در بخش کشاورزی ما یک سوم تولید داخلی است.

رسولی با تاکید براینکه طبق مصوبه دولت اولویت کشور تامین نیاز داخلی است تصریح کرد: به نظر می‌رسد در گام اول باید کود اوره مورد نیاز بخش کشاورزی توسط شرکت‌های پتروشیمی تولیدکننده تامین و تدارک شود و پس از آن این شرکت‌ها به فکر صادرات باشند.

وی با اشاره به اینکه اکنون مناطق گرمسیر و معتدل کشور از جمله استان‌های خوزستان ، فارس و گلستان در اوج مصرف کود اوره در کشت زراعی سال جدید قرار دارند، افزود: از فرودین ماه جاری نیز باید کود اوره مورد نیاز استان‌های سردسیر کشور نیز تامین شود.

به گفته وی، اکنون پنج شرکت پتروشیمی خراسان، شیراز،کرمانشاه، رازی بندر امام خمینی (ره) و پردیس عسلویه از تولیدکنندگان کود اوره کشور هستند.

تامین 1.6 میلیون تن کود اوره طی 10 ماه

مدیرعامل شرکت خدمات حمایتی کشاورزی گفت: از ابتدای سال تاکنون نزدیک یک میلیون و 600 هزار تن کود تدارک و توزیع شده است که نسبت به سال گذشته حدود 29 درصد رشد را نشان می‌دهد.

وی با اشاره به اینکه در فصل کشت انواع محصولات کشاورزی قرار داریم اضافه کرد: طی همین مدت ( توقف تولید کود اوره توسط شرکت های پتروشیمی ) نزدیک 110 هزار تن کود اوره ذخیره شده شرکت خدمات حمایتی کشاورزی در اختیار کشاورزان قرار گرفته است.

رسولی با بیان اینکه از 20 دی ماه تاکنون شرکت‌های پتروشیمی کمتر از 20 درصد سهمیه کودی خود را روزانه به این شرکت تحویل داده اند افزود: در برخی موارد میزان کود تحویلی روزانه بین 10 تا 12 درصد بوده که این میزان کمتر از سهمیه روزانه تحویلی این شرکت‌ها است.

وی یادآورشد: طبق سوابق موجود در 12 سال اخیر فقط در سال 86 به دلیل برودت سرما شاهد توقف کاری پتروشیمی‌ها بودیم که در همان زمان گاز شرکت پتروشیمی پردیس عسلویه قطع نشد و ما از طریق این شرکت توانستیم بخش کشاورزی کشور را در تامین کود اوره پشتیبانی کنیم.

مدیرعامل شرکت خدمات حمایتی کشاورزی اضافه کرد: در حالی که اکنون گاز شرکت پتروشیمی عسلویه نیز به عنوان بزرگترین مجموعه تولیدکننده کود اوره کشور، قطع شده است.

وی با بیان اینکه تا پایان سال باید نزدیک 400 هزارتن کود اوره دیگر توسط شرکت‌های پتروشیمی تولید و تحویل شود گفت: در صورت تولید شرکت خدمات حمایتی کشاورزی در حمل و نقل و توزیع کود اوره به استان‌ها مشکلی ندارد همانگونه که در اسفندماه سال گذشته 390 هزارتن کود اوره به کشاورزان تحویل داده شد.

به گفته رسولی ، اکنون قیمت هر کیسه 50 کیلویی کوداوره برای کشاورزان 54 هزارتومان است.

منبع: ایرنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها