محمد قمی، ‌نماینده مردم پاکدشت در مجلس، در گفت‌وگو با «اعتمادآنلاین»:

تضعیف جمهوریت نظام، تضعیف حاکمیت است/ حضور مردم در صحنه قدرت و عزت نظام را بالا می‌برد/ همه متوجه شده‌اند اندیشه امام درباره جمهوریت برای نظام کارگشاست/ با رفتار نسنجیده جمهوریت نظام را تضعیف نکنیم

محمد قمی، ‌نماینده مردم پاکدشت در مجلس، با تاکید بر ضرورت توجه به جمهوریت نظام گفت: نباید با رد صلاحیت‌های گسترده زمینه مشارکت نکردن مردم در انتخابات را فراهم کنیم چراکه باعث تضعیف جمهوریت نظام می‌شود. امام خمینی (ره) از اهمیت حضور مردم آگاه بود و بر جمهوریت تاکید داشت، چون تضعیف جمهوریت باعث تضعیف نظام می‌شود.

تضعیف جمهوریت نظام، تضعیف حاکمیت است/ حضور مردم در صحنه قدرت و عزت نظام را بالا می‌برد/ همه متوجه شده‌اند اندیشه امام درباره جمهوریت برای نظام کارگشاست/ با رفتار نسنجیده جمهوریت نظام را تضعیف نکنیم
کد خبر: 383341
|
۱۳۹۸/۱۱/۲۱ ۱۳:۰۰:۰۰

اعتمادآنلاین| ‌ با رد صلاحیت‌های گسترده نامزدهای اصلاح‌طلب در انتخابات مجلس یازدهم (بیشتربخوانیم) این نگرانی پدید آمد که سطح مشارکت عمومی پای صندوق‌های رأی کاهش یابد، چراکه بخشی از جامعه که هنوز ناامید نشده‌اند و چشم امیدشان به خروجی صندوق‌های رأی است سلیقه سیاسی خود را در بین گزینه‌های تایید صلاحیت‌شده مجلس نمی‌بینند. همین امر هم باعث عدم مشارکت‌شان در انتخابات مجلس خواهد شد. عباس عبدی در این‌ باره تاکید می‌کند که انتخابات برای اصلاح‌طلبان تمام شده است (بیشتر بخوانیم) .

مساله‌ای که رئیس‌جمهوری را در مقام پاسدار قانون‌ اساسی نگران کرد و سعی کرد طی سخنانی بر ضرورت توجه به جمهوریت نظام (بیشتر بخوانیم) و حضور همه سلایق سیاسی در انتخابات تاکید کند (بیشتر بخوانیم) . روحانی هم مثل بسیاری از فعالان سیاسی می‌گوید در این شرایط سخت سیاسی و اقتصادی که دشمنان چشم طمع به انقلاب ایران دوخته‌اند، بیش از هر زمان دیگر نیازمند حضور پرشور مردم پای صندوق‌های رأی هستیم (بیشتر بخوانیم) .

امام (ره) در جواب منتقدان گفتند «جمهوری اسلامی»، نه یک کلمه کم نه یک کلمه زیاد

محمد قمی، ‌نماینده مردم پاکدشت در مجلس، در گفت‌وگو با اعتمادآنلاین ، با تاکید بر ضرورت توجه به جمهوریت نظام ‌گفت: یکی از مواردی که از ابتدای پیروزی انقلاب مطرح بود بحث رأی‌گیری برای جمهوری‌ اسلامی بود. برخی به جمهوری‌ دموکراتیک اعتقاد داشتند، برخی جمهوری و گروهی حکومت‌ اسلامی را پیشنهاد می‌دادند؛ اما امام خمینی (ره) گفتند «جمهوری اسلامی»، نه یک کلمه کم نه یک کلمه زیاد.»

نماینده اصلاح‌طلب چند دوره مجلس ادامه داد: امام خمینی (ره) معتقد بود مردم مسلمانی که به صحنه آمده‌اند و پیروزی انقلاب را رقم زده‌اند باید در آن نقش و سهم داشته باشند. امام خمینی (ره) از مسائل شرعی و فقهی آگاه بودند، ‌به همین دلیل بر جمهوری اسلامی تاکید داشتند. این به مذاق کسانی که قائل به جمهوریت یا اسلامیت به تنهایی بودند خوش نیامد و باعث ریزش آنها شد، ولی امام کوتاه نیامد.

عضو فراکسیون امید مجلس توضیح داد: امام معتقد بود یکی از ارکان مهم نظام مردم هستند و قبل از پیروزی انقلاب مردم را برای به صحنه آمدن تشویق می‌کرد و همین مردم عامل پیروزی شدند. بنابراین بعد از پیروزی، امام خمینی بر جمهوری و اسلامی بودن حکومت تاکید کردند و به مردم نقش دادند.

قمی رأی‌گیری و همه‌پرسی از مردم در ابتدای پیروزی انقلاب برای نام حکومت را که منجر به رأی 98.2 دهم درصدی آنها به جمهوری اسلامی شد دلیل اهمیت موضوع جمهوریت برای ایشان و ثبت در تاریخ دانست.

امام (ره) مردم را پشتوانه محکمی برای حکومت می‌دانستند

این نماینده اصلاح‌طلب مجلس تاکید کرد: امام (ره) باز هم برای ریاست‌جمهوری و بعد از آن مجلس شورای اسلامی و خبرگان رهبری بر جمهوریت تاکید کرد و از مردم خواست که طی انتخابات به رئیس‌جمهوری و نمایندگان خود در مجلس رأی بدهند، چراکه جمهوریت نظام برای ایشان بسیار مهم بود و مردم را پشتوانه محکمی برای حکومت می‌دانستند.

به عقیده قمی توجه به جمهوریت نظام در حال حاضر بیش از همیشه است: اکنون توجه به جمهوریت نظام بیش از همیشه احساس می‌شود و رهبری هم در نمازجمعه اخیر خود گفتند: «اولین حرف درباره انتخابات، شرکت و حضور مردم در انتخابات است.»

همه متوجه شده‌اند اندیشه امام درباره جمهوریت برای نظام کارگشاست

نماینده مردم پاکدشت در خانه ملت با طرح این سوال که چرا اکنون بیش از گذشته نیازمند جمهوریت نظام هستیم گفت: همه متوجه شده‌اند اندیشه امام درباره جمهوریت برای نظام کارگشا بوده است و الان زمان آن رسیده که مردم به نظام مشروعیت دوباره بدهند.

عضو فراکسیون امید مجلس به حضور پرشور مردم در مراسم شهید سردار سلیمانی اشاره کرد و گفت: در مراسم شهید سلیمانی درست است که خود شهید اهمیت داشت، ولی حضور پرشور مردم نمایش قدرت نظام بود تا به آمریکا نشان دهد که این جمعیت خواستار مقابله با این اقدام تروریستی هستند. حتی تظاهرات گسترده در عراق علیه حضور آمریکایی‌ها در این کشور هم نمایش عظمت برای به عقب راندن آمریکا از عراق بود.

با رفتار نسنجیده جمهوریت نظام را تضعیف نکنیم

قمی تاکید کرد: بنابراین در شرایط فعلی بیش از همیشه به قدرت حضور مردم نیازمندیم و نباید با رفتار نسنجیده جمهوریت نظام را کمرنگ کنیم.

نماینده اصلاح‌طلب چند دوره مجلس با اشاره به رد صلاحیت‌های گسترده نامزدهای انتخاباتی در دوره یازدهم مجلس گفت: باید همه تلاش کنیم که مردم در صحنه بمانند و این بودن مردم در صحنه است که قدرت و عزت نظام را بالا می‌برد. هر کس باید هر کاری می‌تواند برای مشارکت بیشتر مردم انجام دهد، نه اینکه حضور آنها را کمرنگ کند. این کار ریختن آب به آسیاب دشمن است.

نماینده مردم پاکدشت ادامه داد: شورای نگهبان وظیفه دارد طبق قانون صلاحیت نامزدهای انتخاباتی را بررسی و برخی را تایید و برخی را با مستندات کافی رد کند. ولی این سطح گسترده از رد صلاحیت‌ها مشارکت مردم را در انتخابات پایین می‌آورد.

عضو فراکسیون امید مجلس در پایان گفت: حضور پایین مردم پای صندوق‌های رأی یعنی تضعیف جمهوریت نظام که در بلندمدت به ضرر نظام و منجر به تضعیف حاکمیت می‌شود.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها