برنده جایزه «مریم میرزاخانی» در سال 2020 اعلام شد

به انتخاب «آکادمی ملی علوم آمریکا»، پروفسور «لری گاث» استاد ریاضیات از موسسه فناوری ماساچوست(MIT) به عنوان برنده «جایزه مریم میرزاخانی» در سال 2020 معرفی شد.

برنده جایزه «مریم میرزاخانی» در سال 2020 اعلام شد
کد خبر: 383395
|
۱۳۹۸/۱۱/۲۰ ۱۴:۰۱:۵۰

اعتمادآنلاین| آکادمی ملی علوم، جایزه‌ای که به تازگی به نام مریم میرزاخانی، ریاضیدان فقید ایرانی مزین شده است را به لری گاث، استاد ریاضیات در موسسه فناوری ماساچوست(MIT) اهدا خواهد کرد.

1

بنابراین اعلام، لری گاث جایزه 20 هزار دلاری را به منظور ایجاد ارتباطات شگفت آور، اصیل و عمیق بین هندسه، تجزیه و تحلیل، توپولوژی و ترکیبیات که منجر به حل یا پیشرفت‌های اساسی بسیاری از مسائل برجسته در این زمینه‌ها شده است، دریافت می‌کند.

ترکیبیات شاخه‌ای از ریاضیات است که به بررسی ساختارهای متناهی و شمارا می‌پردازد. همچنین در ریاضیات، توپولوژی به خواص هندسی اشیاء مربوط می‌شود که تحت تغییر شکل‌های پیوسته چون کشیدگی، پیچش، مچاله کردن و خم کردن حفظ شده، اما تحت پارگی یا چسباندن حفظ نمی‌شوند.

جایزه مریم میرزاخانی هر ساله از طرف آکادمی ملی علوم ایالات متحده به کمک‌ها و پیشرفت‌های استثنایی در علم ریاضی تعلق می‌گیرد.

لری گاث در بسیاری از زمینه‌های ریاضیات از جمله هندسه سیستولیک، تجزیه و تحلیل و ترکیبیات، کمک‌های چشمگیری داشته است. دستاوردهای وی شامل معرفی یک سلول جدید برای تجزیه فضای اقلیدسی، نوشتن یک کتاب معتبر در روش چند فرمولی و ایجاد یک الگوریتم جدید القایی-مقیاسی معروف به روش بورگین-گاث(Bourgain-Guth) است.

این جایزه در ابتدا در سال 1987 به عنوان جایزه NAS در ریاضیات به افتخار صدمین سالگرد انجمن ریاضی آمریکا راه اندازی شد. این جایزه به احترام و به افتخار مرحوم مریم میرزاخانی که یک ریاضیدان بسیار موفق و با استعداد و اولین (و تاکنون تنها) زنی است که موفق به دریافت مدال بسیار معتبر فیلدز(هم‌تراز با جایزه نوبل) شد، تغییر نام داد.

مبلغ نقدی این جایزه از طرف هدایای سخاوتمندانه بنیاد سیمونز و سایر نیکوکاران و حامیان تامین می‌شود.

جایزه مریم میرزاخانی در ریاضیات در تاریخ 26 آوریل در 157امین نشست سالانه آکادمی ملی علوم آمریکا به گاث اهدا خواهد شد.

منبع: ایسنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها