کد خبر: 383588
|
۱۳۹۸/۱۲/۰۱ ۰۰:۰۰:۰۰
| |

عبدالرضا هاشم‌زایی،‌ نماینده مردم تهران در مجلس، در گفت‌وگو با «اعتمادآنلاین»:

اصلاح‌طلبان در 150 حوزه انتخابیه، کاندیدا ندارند/ وهن مجلس است که نماینده به خاطر نطقش، در شورای نگهبان بازجویی شود/ طبق قانون‌ اساسی نطق انتقادی درباره همه امور کشور بلامانع است/ کسی که دنبال کاهش مشارکت است نظام را تخریب ‌می‌کند، حتی اگر سنگ نظام را به

عبدالرضا هاشم‌زایی،‌ نماینده مردم تهران در مجلس، با انتقاد از شورای نگهبان در بررسی صلاحیت نمایندگان گفت: چیزی که باعث وهن مجلس و نمایندگان شده این است که عضو حقوقدان شورای نگهبان به همراه یک کارشناس یا بازجو، نماینده را احضار و به خاطر فلان نطقش از او بازجویی کرده‌اند. این کار خلاف قانون‌ اساسی است.

اصلاح‌طلبان در 150 حوزه انتخابیه، کاندیدا ندارند/ وهن مجلس است که نماینده به خاطر نطقش، در شورای نگهبان بازجویی شود/ طبق قانون‌ اساسی نطق انتقادی درباره همه امور کشور بلامانع است/ کسی که دنبال کاهش مشارکت است نظام را تخریب ‌می‌کند، حتی اگر سنگ نظام را به
کد خبر: 383588
|
۱۳۹۸/۱۲/۰۱ ۰۰:۰۰:۰۰

اعتمادآنلاین| ‌ انتخابات مجلس یازدهم در حالی فردا جمعه، دوم اسفندماه، برگزار می شود که به دلیل رد صلاحیت‌های گسترده و تحمیلی (بیشتر بخوانیم) اصلاح‌طلبان در اکثر حوزه‌ها نامزد انتخاباتی ندارند (بیشتر بخوانیم) اما معتقدند در شرایط حساس کنونی، بیش از هر چیز به حضور مردم پای صندوق‌های رأی و مشارکت حداکثری نیازمندیم (بیشتر بخوانیم) .

شورای نگهبان از مجلس چهارم حق نظارت استصوابی برای خود قائل شد

عبدالرضا هاشم‌زایی نماینده مردم تهران در مجلس، در گفت‌وگو با اعتمادآنلاین ، درباره عملکرد شورای نگهبان گفت: شورای‌ نگهبان با افزایش تایید صلاحیت نامزدهای انتخاباتی می‌توانست شکاف ایجادشده بین حاکمیت و مردم را ترمیم کند و تا حدی اعتماد ازدست‌رفته را به جامعه برگرداند. رد صلاحیت ‌نامزدهای انتخاباتی از مجلس چهارم که شورای‌ نگهبان برای خودش حق نظارت‌ استصوابی قائل شد، به وجود آمد. در این پروسه بررسی صلاحیت گروهی به رقابت برمی‌گردند و گروهی رد می‌شوند.

نماینده چند دوره مجلس ادامه داد: برخوردی که خصوصاً در این دوره با نمایندگان مجلس شده، باعث وهن مجلس و نمایندگان است. به عنوان مثال یک نفر حقوقدان شورای نگهبان به همراه یک کارشناس یا بازجو، نماینده را احضار و به خاطر نطقش از او بازجویی کرده‌اند. حتی دلیل رد صلاحیت برخی نمایندگان همین نطق‌ها بوده است.

مجلس هم مثل شورای نگهبان و رهبری در قانون‌ اساسی آمده است

این نماینده اصلاح‌طلب مجلس دهم تاکید کرد: اگر به قانون‌ اساسی اعتقاد داریم، که باید اعتقاد داشته باشیم، همان‌طور که شورای نگهبان و رهبری در قانون اساسی آمده است، مجلس و همه ارکان نظام هم در قانون‌ اساسی آمده‌اند و باید به قانون عمل کنیم.

با این رد صلاحیت‌ها می‌خواهیم به کجا برسیم؟!

هاشم‌زایی ادامه داد: اگر به قانون‌ اساسی التزام عملی داریم، در قانون آمده است: «نماینده مجلس می‌تواند در همه امور کشور نظر بدهد»؛ مگر اینکه در نطق به کسی اتهام زده باشد که حق‌الناس است. ولی نطق انتقادی درباره همه امور کشور حتی سیاست‌های کلی نظام بلامانع است. پس بازجویی و رد صلاحیت نماینده به دلیل نطق انتقادی قابل پذیرش نیست. نمی‌دانم با این وضعیت قرار است به کجا برسیم!

این نماینده اصلاح‌طلب مردم تهران در مجلس همچنین با تاکید بر رد صلاحیت نامزدهای این جریان فکری گفت: رد صلاحیت اصلاح‌طلبان به حدی زیاد است که در 150 حوزه انتخابیه نامزد نداریم. یا افراد ناشناسی نامزد شده‌اند که کسی بدون حمایت احزاب و یک جریان فکری به آنها رأی نمی‌دهد.

هاشم‌زایی تاکید کرد: به نظرم هر گروه، دسته و جریانی که بخواهد به مشارکت حداکثری مردم در انتخابات ضربه بزند و سطح مشارکت را پایین بیاورد دست به کار تخریبی علیه نظام زده است، حتی اگر سنگ نظام را به سینه بزند.

نمی‌توانیم مثل عهد عتیق با مردم رفتار کنیم

این نماینده اصلاح‌طلب مردم تهران در پایان گفت: با توجه به وجود فضای مجازی و تشدید آگاهی مردم و اینکه در کشورمان چند میلیون دانشجو و حوزه علمیه و احزاب فعال داریم، نمی‌توانیم مثل عهد عتیق با مردم رفتار کنیم. بنابراین باید با اصلاح این رویکرد تا حدی اعتماد ازدست‌رفته را به جامعه برگردانیم.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها