سعید فائقی، معاون اسبق سازمان تربیت‌بدنی، در گفت‌وگو با «اعتمادآنلاین»:

انتخابات فدراسیون فوتبال به دور دوم کشیده می‌شود/ احتمال نفوذ در انتخابات فدراسیون فوتبال بسیار پایین است/ قدرت در مجمع فدراسیون فوتبال توزیع‌ شده است/ اتحاد مطلق در مجمع فدراسیون فوتبال برقرار نیست/ اساسنامه فدراسیون فوتبال باید مورد بازبینی قرار گیرد/ ش

معاون پیشین سازمان تربیت‌بدنی درباره انتخابات فدراسیون فوتبال گفت: باشگاه‌ها، بازیکنان و هیات‌ها در مجمع فدراسیون فوتبال نقشی یکسان دارند، به همین خاطر باید گفت قدرت در این مجمع توزیع‌‌ شده است.

انتخابات فدراسیون فوتبال به دور دوم کشیده می‌شود/ احتمال نفوذ در انتخابات فدراسیون فوتبال بسیار پایین است/ قدرت در مجمع فدراسیون فوتبال توزیع‌ شده است/ اتحاد مطلق در مجمع فدراسیون فوتبال برقرار نیست/ اساسنامه فدراسیون فوتبال باید مورد بازبینی قرار گیرد/ ش
کد خبر: 383594
|
۱۳۹۸/۱۱/۲۵ ۰۸:۰۰:۰۰

اعتمادآنلاین| ‌ ثبت‌نام از نامزدهای انتخابات فدراسیون فوتبال انجام شد تا تنور این انتخابات داغ شود. حیدر بهاروند، مهدی محمدنبی، حبیب کاشانی، رضا جلالی، محمدحسین قریب، امیرمسعود هراتیان، هدایت ممبینی و محمدرضا کلایی، برای ریاست فدراسیون فوتبال ثبت‌نام کردند و حالا باید منتظر ماند و دید کدام‌ یک از این افراد تایید صلاحیت می‌شوند ( بیشتر بخوانیم ).

در این میان هستند افرادی که می‌گویند وزارت ورزش و جوانان می‌کوشد تا گزینه مد نظرش راهی ساختمان سئول شود. هرچند معاون اسبق سازمان تربیت‌بدنی در گفت‌وگو با اعتمادآنلاین این موضوع را رد می‌کند و تاثیر وزارت ورزش در این انتخابات را چندان زیاد نمی‌داند. این مدیر ورزشی معتقد است اساسنامه این فدراسیون طوری نوشته‌ شده که قدرت به صورت مساوی بین اعضای مجمع تقسیم شود ( بیشتر بخوانیم ).

در کنار همه اینها به نظر برخی از کارشناسان، اساسنامه فدراسیون فوتبال باید اصلاح و شرط امضای اعضای این مجمع از این اساسنامه حذف شود، چراکه باعث قبیله‌گرایی می‌شود و از حضور افراد لایق در انتخابات جلوگیری می‌کند. اما به اعتقاد سعید فائقی، این بند از اساسنامه فدراسیون فوتبال هیچ مشکلی ندارد و یکی از نقاط قوت آن محسوب می‌شود.

احتمال دخالت در انتخابات فدراسیون فوتبال پایین است

سعید فائقی معاون اسبق سازمان تربیت‌بدنی، در گفت‌وگو با اعتمادآنلاین ، درباره انتخابات فدراسیون فوتبال ایران و دخالت احتمالی وزارت ورزش در این انتخابات گفت: مجمع فدراسیون فوتبال با دیگر فدراسیون‌های ورزشی فرق می‌کند. اساسنامه این فدراسیون برگرفته از اساسنامه‌های بین‌المللی است و به همین خاطر احتمال نفوذ و دخالت در انتخابات فدراسیون فوتبال بسیار پایین است.

مجمع فدراسیون فوتبال با دیگر فدراسیون‌های ورزشی فرق می‌کند. اساسنامه این فدراسیون برگرفته از اساسنامه‌های بین‌المللی است و به همین خاطر احتمال نفوذ و دخالت در انتخابات فدراسیون فوتبال بسیار پایین است.

این مدیر پیشین ورزشی در ادامه گفت: در فدراسیون‌های دیگر اکثریت اعضا با هیات‌هاست و همین موضوع باعث دخالت آنها در انتخابات می‌شود. اما در مجمع فدراسیون فوتبال، اکثریت با هیات‌های استانی نیست. باشگاه‌ها، بازیکنان و هیات‌ها نقش یکسانی دارند و به همین خاطر باید گفت قدرت در مجمع فدراسیون فوتبال توزیع‌ شده و هیچ‌کس دست بالا را در این مجمع ندارد.

فائقی درباره احتمال حمایت وزارت ورزش از گزینه‌ای خاص در انتخابات این فدراسیون گفت: باید قبول کنیم وزارت ورزش در انتخابات فدراسیون فوتبال نزدیک به 20 رأی دارد. اما این 20 رأی تقریباً یک‌چهارم کل آرای مجمع فدراسیون است. این مجمع 75 عضو دارد و فرد برنده باید بیش از 40 رأی بیاورد. بدون تردید 20 رأی در روند انتخابات تاثیرگذار است، اما اکثریت مطلق نیست. ضمن اینکه در فدراسیون فوتبال برعکس دیگر رشته‌ها اتحاد مطلق وجود ندارد.

حاشیه همیشه در انتخابات وجود دارد

فائقی با اشاره به حواشی پیش‌آمده در انتخابات فدراسیون فوتبال و احتمال دخالت وزارت ورزش در این انتخابات نیز گفت: حاشیه همیشه در انتخابات وجود دارد. اکنون در آستانه انتخابات مجلس شورای اسلامی هستیم که با حواشی زیادی هم همراه است. وقتی انتخابات مجلس با چنین مشکلی مواجه می‌شود، نباید انتظار داشته باشیم انتخابات فدراسیون فوتبال بدون حاشیه انجام گیرد.

فائقی درباره اصلاح اساسنامه فدراسیون فوتبال و درخواست برخی از اهالی فوتبال بابت حذف شرط امضا در این اساسنامه توضیح داد: بدون شک هر اساسنامه‌ای باید مورد بازبینی قرار گیرد و با قوانین روز بین‌المللی هماهنگ شود. اما با حذف شرط امضا در این اساسنامه موافق نیستم. فکر می‌کنم این بند از اساسنامه بسیار مهم است، چراکه باعث می‌شود برخی از اعضای مجمع سر یک فرد خاص به توافق برسند.

حضور افرادی چون، مهدی محمدنبی، حبیب کاشانی، حیدر بهاروند و محمدحسین قریب باعث می‌شود انتخابات فدراسیون فوتبال به دور دوم کشیده شود، فکر نمی‌کنم هیچ‌کدام از نامزدها بتوانند در مرحله اول به پیروزی برسند.

او ادامه داد: این بند از اساسنامه افراد را ملزم می‌کند 10 نفر از اعضای مجمع را قانع کنند که توانایی مدیریت فوتبال ایران را دارند. این اصلاً بد نیست، نقطه قوت اساسنامه است و در تمام دنیا هم این بند وجود دارد.

فائقی در پایان به افراد حاضر در انتخابات فدراسیون فوتبال اشاره کرد و گفت: حضور افرادی چون، مهدی محمدنبی، حبیب کاشانی، حیدر بهاروند و محمدحسین قریب باعث می‌شود انتخابات فدراسیون فوتبال به دور دوم کشیده شود، فکر نمی‌کنم هیچ‌کدام از نامزدها بتوانند در مرحله اول به پیروزی برسند.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها