کد خبر: 383630
|
۱۳۹۸/۱۱/۲۱ ۱۲:۲۴:۵۲
| |

وزیر نیرو اعلام کرد:

برق‌دار شدن سالانه یک هزار و 300 روستا در چهار دهه گذشته

وزیر نیرو گفت: 52 هزار و 983 روستا در چهاردهه گذشته به برق دسترسی پیدا کرده‌اند که شامل سالانه یک هزار و 300 روستا می‌شود.

برق‌دار شدن سالانه یک هزار و 300 روستا در چهار دهه گذشته
کد خبر: 383630
|
۱۳۹۸/۱۱/۲۱ ۱۲:۲۴:۵۲

اعتمادآنلاین| «رضا اردکانیان» از رشد 12 برابری در بخش برق در کشور از ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی تاکنون خبرداد و خاطرنشان ساخت: یکی از بهره‌مندی‌ها از این ظرفیت آن است که جوامع شهری و روستایی ما از نظر دسترسی به برق در بخش بالای جدول دسترسی‌ها در دنیا قرار دارند.

وی افزود: تردیدی نیست که مشکل برق‌رسانی به تعداد معدود روستاهای کم خانوار به‌زودی برطرف شده و تلاش می‌شود که در این دولت جشن تکمیل برق‌رسانی به روستاهای کشور برگزار شود.


اردکانیان ادامه داد: بخش عمده‌ای از صادرات غیر نفتی کشور مربوط به بخش انرژی و آب و برق بوده است، بنابراین باید قیمت انرژی را واقعی کرد تا تولید کنندگان داخلی از یارانه موجود در این بخش بتوانند استفاده کنند.


وی خاطرنشان کرد: نگاه به موضوع قیمت و اینکه با این ابزار می‌شود مصرف را کنترل کرد، در دراز مدت جوابگو نیست؛ وقتی عادات صحیح مصرفی وجود داشته باشد به نظر می‌آید می‌توان تمکن اقشار و سطوح مختلف بهره‌مندی به شرایط مالی را دیده و الگوی مصرف برای قیمت‌ها داشت.


اردکانیان افزود: این قیمت بنا به الگوی مصرف باید معقول باشد و وقتی از این الگو بالاتر رفت افرادی که بیشتر مصرف کنند بیشتر هم خواهند پرداخت.


وزیر نیرو ادامه داد: تابستان گذشته نه به سبب فاصله گرفتن از خشکسالی و سدهایی که تولید برق می‌کنند که به جهت سطح بالای مفاهمه با مصرف کنندگان و همکاری آنها 3800 مگاوات در اوج بار کاهش ایجاد شد بدون این که عرضه انرژی ما کم شده باشد.


وی با اشاره به صرفه جویی 5 هزار مگاواتی معادل ساخت یک نیروگاه در کشور در این برهه زمانی گفت: دستگاه‌های سرمایشی حدود 21 هزار مگاوات از 58 هزار مگاوات را به خود اختصاص می‌دادند که مصرف کنندگان مدارای مناسبی کردند.


اردکانیان درباره تولید برق هسته‌ای هم گفت: سازمان انرژی اتمی متولی این موضوع است. با بهره‌برداری یک نیروگاه هزار مگاواتی ظرفیت نصب شده نیروگاهی کشور 82 هزار و 908 مگاوات است که دو واحد نیروگاه اتمی دیگر هم در دست ساخت قرار دارد.


وزیر نیرو افزود: از نظر ظرفیت نصب شده در زمستان هیچ مشکلی نداریم، این شب‌ها آنچه مقداری ایجاد دغدغه می‌کند سرمای هوا و افزایش مصرف گاز در بخش خانگی و تجاری است که امید است مردم برای کاهش مصرف همراهی کنند.

وزیر نیرو ادامه داد: حذف قبوض کاغذی منجر به افزایش نرخ تعرفه‌ها نشده است جز آنچه مصوب است هیچ رقم دیگری دریافت نمی‌شود، ممکن است در جایی اشتباهی صورت گیرد که آن هم بررسی و برطرف می‌شود.

وی درباره پیمان همکاری اقتصادی اوراسیا هم با اشاره به عضویت پنج کشور در زمان حاضر در این پیمان گفت: مبادلات این کشورها شامل تعرفه نیست و مانند یک منطقه آزاد تجاری عمل می‌کنند و از چندی قبل بررسی درخواست کشورهایی که می‌خواهند به این موافقت‌نامه ملحق شوند هم آغاز شده است.


اردکانیان افزود: تاکنون از 40 درخواست، سه کشور که یکی از آن‌ها ایران است پذیرفته شده‌اند که مراحل قانونی آن هنوز طی نشده است.


وزیر نیرو گفت: بیش از 500 قلم از محصولات ایرانی در این بازار برخی با تعرفه صفر و برخی با تعرفه پایین قابل عرضه است و کشورهای عضو هم با 360 قلم می‌توانند به بازار ما دسترسی پید ا کنند.

منبع: ایرنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها