کد خبر: 383718
|
۱۳۹۸/۱۱/۲۱ ۱۵:۱۴:۱۷
| |

لاوروف: روسیه برای تمدید استارت جدید آماده است

وزیر امور خارجه روسیه گفت: مسکو آماده تمدید بدون پیش‌ شرط پیمان کنترل تسلیحاتی مهم موسوم به استارت جدید و حتی مذاکره درباره تسلیحات جدید و پیشرفته خود است اما آمریکا از این مذاکرات طفره می‌رود.

لاوروف: روسیه برای تمدید استارت جدید آماده است
کد خبر: 383718
|
۱۳۹۸/۱۱/۲۱ ۱۵:۱۴:۱۷

اعتمادآنلاین| سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه در مصاحبه با روزنامه روسی‌یاسکایا گازتا گفت، یکی از آخرین موانع بر سر راه وقوع یک رقابت تسلیحاتی که همان پیمان کاهش تسلیحات استراتژیک آمریکا-روسیه است، ظرف یک سال آتی منقضی می‌شود. مسکو و واشنگتن هنوز نتوانسته‌اند هیچگونه گفت‌وگوی معناداری داشته باشند و این آمریکاست که درخواست‌های مکرر برای گفت‌وگو را رد می‌کند.

موضع مسکو روشن است و برای تمدید این پیمان آمادگی دارد و مقام‌های ارشد روسیه از جمله ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه بارها بر این مساله تاکید کرده‌اند. با این حال، آمریکا به جای گفت‌وگو درباره پیمان موجود، تلاش دارد تا چین را هم وارد آن کند.

لاوروف توضیح داد: پکن چندین بار تاکید کرده است به چنین مذاکراتی وارد نمی‌شود چون معماری نیروهای هسته‌ای چین در مقایسه با روسیه و آمریکا کاملا متفاوت است. تعداد تسلیحات آن‌ها بسیار پایین‌تر از سطحی است که بتوان بحثی درباره تعادل داشت.

او افزود: اگر چین به یک مرتبه تغییر عقیده دهد، ما قطعا در مذاکرات چندجانبه شرکت می‌کنیم. اما ما برای متقاعد کردن پکن تلاشی نخواهیم کرد. اگر آمریکایی‌ها معتقدند که مذاکرات استارت جدید بدون حضور چین بی‌معنا خواهد شد، خودشان باید این کار را کنند.

جدای از آن لاوروف یادآوری کرد روسیه، آمریکا و چین تنها کشورهای مسلح هسته‌ای نیستند و هرگونه توافق کنترل تسلیحاتی چندجانبه باید در واقع شامل دیگر عامل‌ها هم شود. انگلیس، فرانسه، هند، پاکستان و ده‌ها کشور دیگر تسلیحات هسته‌ای دارند و روسیه برای گفت‌وگو با تمامی آن‌ها در هر چارچوب ممکنی، آمادگی دارد.

وزیر خارجه روسیه با بیان اینکه حفظ این توافق به واشنگتن و مسکو کمک می‌کند تا از اتهام‌های تخریب یک ابزار حقوقی الزام‌آور برای ثبات استراتژیک از سوی جامعه بین‌الملل جلوگیری کنند، تاکید کرد: حتی اگر یک فرایند چندجانبه آغاز شود، بسیار طولانی خواهد بود و غیرممکن است که بتوان در چنین مساله مهمی ظرف چند ماه به جمع‌بندی رسید. برای همین است که تمدید استارت جدید به عنوان شبکه امنیت اهمیت دارد.

مسکو همچنین آمادگی دارد تا موشک‌های جدید و مدرن خود و سامانه‌های مافوق صوت را برای این پیمان به گفت‌وگو بگذارد. لاوروف گفت: آمریکایی‌ها به تسلیحات جدید ما علاقه دارند. ما گفته‌ایم که ارتش روسیه آمادگی دارد تا دست‌کم بخشی از این تسلیحات نظیر آوانگارد و سارمات، در چارچوب این پیمان قرار بگیرند.

با این حال رئیس دستگاه دیپلماسی روسیه گفت، مسکو تنها در شرایطی درباره چنین تسلیحاتی گفت‌وگو می‌کند که آنچه در جایگاه اول به ساخت آن‌ها منجر شده که همان اقدام آمریکا در نابودی پیمان موشک ضد بالستیک در سال 2002 است، مورد بررسی قرار گیرد. به گفته او، هیچ طرفی نباید انتظار داشته باشد که روسیه امتیازات یک‌طرفه بدهد.

لاوروف افزود: قطعا ما آماده گفت‌وگو درباره تسلیحات جدید خودمان هستیم، همچنین تسلیحات جدید دیگر کشورها و اگر آن‌ها به ما پیشنهاد بدهند تا تسلیحات خودمان را محدود کنیم، در حالی که خودشان به تولید چنین تسلیحاتی ادامه می‌دهند، چنین مذاکراتی ما را به جایی نمی‌رساند.

منبع: ایسنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها