معاون وزیر آموزش و پرورش:

«آموزش فکورانه» سیاست جدید نظام آموزشی/ برخی مفاهیم در کتب درسی دیگر اولویت ندارند

معاون وزیر آموزش و پرورش گفت: حذف انتگرال در کتب درسی بر اساس مطالعاتی بود که از چند سال قبل شروع شده است.

«آموزش فکورانه» سیاست جدید نظام آموزشی/ برخی مفاهیم در کتب درسی دیگر اولویت ندارند
کد خبر: 383829
|
۱۳۹۸/۱۱/۲۲ ۰۹:۴۳:۰۰

اعتمادآنلاین| «حجت‌الاسلام علی ذوعلم» معاون وزیر آموزش و پرورش و رییس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی در پاسخ به سوالی درباره حذف برخی مفاهیم درسی و اینکه آیا این حذفیات ادامه خواهد داشت؟ گفت: وقتی بحث تدوین دروس به صورت ملی مطرح می‌شود، برخی از مفاهیم خود به خود برای این که در نظام درسی قرار گیرند، اولویتی نخواهد داشت و نیازهای جدید در حوزه‌های تربیتی که مورد غفلت بوده، بیش از پیش مورد توجه قرار می‌گیرد.

معاون وزیر آموزش و پرورش درباره لحاظ کردن برخی آموزش‌های مهارتی به جای دروس حذف شده، گفت: گاهی از ما سوال می‌شود، چرا دانش‌آموزان در مدرسه در مسائل بهداشتی‌، سلامت و مهارت‌های زندگی توانایی و مهارت کافی پیدا نمی‌کنند؟ به هر حال لازم است که برای فعالیت‌ها و مباحث پژوهشی جایی باز شود، اما متاسفانه در حال حاضر در مدارس و در مباحث درسی چنین موضوعاتی مطرح نیست.

وی اضافه کرد: البته این مساله دلیلی بر حذف یا اضافه کردن دروس و مباحث درسی نیست. این تغییرات طبق برنامه‌ریزی‌هایی بوده که سابق بر این و به تدریج طراحی، تدوین و تصویب شده است و اکنون در کنار دیگر برنامه‌های درسی اعمال می‌شود. کاری که در مورد انتگرال انجام شد، بر اساس مطالعاتی بود که از چند سال قبل شروع شده و در کتاب‌های درسی سال گذشته اولویت نداشت.

حجت‌الاسلام ذوعلم در خصوص نقش سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی در زمینه پژوهش‌محور کردن برخی دروس و سوق دادن دانش‌آموزان به سمت پژوهش کردن گفت: در پروژه‌های کلانی که برای بازطراحی دوره‌ها داریم، یکی از رویکردها این است که پژوهش محوری در فرآیند یادگیری تقویت شود. ما این مساله را در طراحی‌های جدید و هچنین بازطراحی‌ها مدنظر داریم تا این‌ کار انجام شود و قطعا با گذشت زمان خود را نشان می‌دهد.

وی اضافه کرد: ورود پژوهش به برنامه‌های درسی تقریبا به این معناست که بعضی از مفاهیم درسی که دانش‌آموزان باید یاد بگیرند به جای این که کتاب و معلم به آنها آموزش دهد، در یک فرایند قابل اجرا و متناسب با سطح دانش و شناخت دانش‌آموزان منابعی معرفی و تولید می‌شود تا خود دانش‌آموزان با پژوهش به آن مفاهیم برسند و در حقیقت خود آنان تولید کننده یک آورده علمی باشند که هدف آموزش فکورانه را فراهم سازد.

رییس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی در پاسخ به این سوال که آیا این ظرفیت و توانایی در میان دانش آموزان ما وجود دارد که بتوانند به آموزش فکورانه برسند؟ گفت: بله، اگر در آموزش و پرورش پایه این کار را محکم کنیم، برای دانشگاه هم این مبنا خود به خود محکم‌تر می‌شود.

منبع: ایلنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها