تحقق تولید 56 میلیون مترمکعبی گاز از فاز 13 پارس جنوبی در اسفند 98

با اتمام عملیات نصب و راه‌اندازی دو سکوی 13A و 13C، ظرفیت تولید روزانه گاز از مخزن میدان مشترک پارس جنوبی در فاز 13 این میدان، در اسفندماه سال جاری به ظرفیت 56 میلیون مترمکعب در روز می رسد.

تحقق تولید 56 میلیون مترمکعبی گاز از فاز 13 پارس جنوبی در اسفند 98
کد خبر: 383850
|
۱۳۹۸/۱۱/۲۲ ۱۰:۲۲:۴۸

اعتمادآنلاین| عملیات توسعه فاز 13 میدان گازی پارس جنوبی به منظور تولید روزانه 56.6 میلیون متر مکعب گاز غنی، تولید روزانه 75 هزار بشکه میعانات گازی، تولید سالانه 1.05 میلیون تن گاز مایع"LPG" (پروپان و بوتان)، تولید سالانه یک میلیون تن اتان به منظور تامین خوراک واحدهای پتروشیمی و تولید روزانه 400 تن گوگرد از 25 خرداد ماه سال 1389 آغاز شد.

پس از گذشت هشت سال فراز و نشیب در راه توسعه این فاز که به عنوان ایرانی‌ترین فاز پارس جنوبی مشهور است، نصب نخستین سکوی فاز 13 پارس جنوبی با عنوان سکوی 13B در تاریخ چهاردهم آذرماه سال 97 و نصب دومین سکوی این فاز با عنوان 13D در تاریخ بیست و ششم آذرماه 97 انجام شد.

در اسفندماه سال گذشته همزمان با بهره‌برداری از 4 واحد شیرین‌سازی پالایشگاه فاز 13 پارس جنوبی به‌ظرفیت تولید روزانه 50 میلیون مترمکعب گاز شیرین، دو سکوی دریایی این فاز نیز به بهره‌برداری رسید و ظرفیت تولید گاز غنی از مخزن میدان مشترک پارس جنوبی در فاز 13 به حدود 28 میلیون مترمکعب رسید.

دو سکوی دریایی باقی مانده این فاز به‌نام‌های 13A و 13C که در یارد بندرعباس شرکت صدرا در دست ساخت بود، پس از تکمیل، روزگذشته به صورت همزمان بر روی شناورهای انتقال دهنده به موقعیت پروژه، بارگیری شد؛ تا با نصب و راه‌اندازی این دو عرشه دریایی در آینده نزدیک، ظرفیت برداشت گاز از میدان مشترک پارس جنوبی به میزان 28.4 میلیون مترمکعب در روز افزایش یابد.

در اسفندماه سال گذشته پیش بینی شده بود که عملیات بارگیری، نصب و بهره برداری از این دو سکو، در نیمه سال 98 تکمیل شده و ظرفیت تولید روزانه گاز از مخزن پارس جنوبی در فاز 13 در پاییز امسال به 56 میلیون مترمکعب در روز برسد که اکنون این مهم، با نصب و راه‌اندازی این دو عرشه دریایی، تا پایان سال محقق خواهد شد.

جزئیات بارگیری دو سکوی پایانی فاز 13 پارس جنوبی

پیام معتمد، مجری طرح توسعه فاز 13 پارس جنوبی پیشرفت ساخت سکوی اصلی 13A و سکوی اقماری 13C را بیش از 98 درصد اعلام کرد و گفت: این دو سکو که هر یک حدود 2500 تن وزن دارند، به صورت همزمان با روش Push Pull بر روی شناور FLB124 از یارد شرکت صنایع دریایی ایران (صدرا) بارگیری شدند.

معتمد بارگیری این دو سکو را یکی از اقدامات مهم در راستای تکمیل زنجیره دوم بخش دریایی فاز 13 پارس جنوبی عنوان کرد و گفت: در صورت مساعد بودن شرایط آب و هوایی، این دو سکو پس از عملیات مهاربندی، توسط شناور FLB124 به خلیج فارس حمل و با جرثقیل HL-5000 در بلوک مخزنی فاز 13 پارس جنوبی نصب می‌شوند.

به گفته مجری طرح توسعه فاز 13 پارس جنوبی، در ساخت هر یک از این سکوها حدود 36 هزار قطر - اینچ لوله‌کشی و 67هزار متر کابل‌کشی به کار رفته است.

وی با بیان اینکه تولیدات گازی این دو سکو در مجموع معادل نیمی از ظرفیت تولید اسمی هدفگذاری شده (روزانه 28.4 میلیون مترمکعب گاز ترش) برای طرح توسعه فاز 13 پارس جنوبی است، گفت: هر یک از سکوهای اصلی 13A و اقماری 13C توان تولید روزانه 500 میلیون فوت مکعب گاز ترش (معادل 14.2 میلیون مترمکعب) را دارد که کلیه مراحل طراحی، ساخت، بارگیری، نصب و بهره‌برداری از آن‌ها توسط مهندسان و کارگران ایرانی انجام شده است.

بر اساس این گزارش، عرشه‌های دریایی 13A و 13C آخرین سکوهای فراساحلی است که در قرارداد همکاری مشترک شرکت نفت و گاز پارس و شرکت صنعتی دریایی ایران (صدرا) ساخته و بارگیری شدند.

تحقق 70 درصدی شعار "حمایت از کالای ایرانی" در ایرانی‌ترین فاز پارس جنوبی

در فاز 13 پارس جنوبی شاهد تحقق 100 درصد اهداف داخلی‌سازی در بخش‌های مهندسی و ساخت بودیم، همچنین حدود 70 درصد از کالاها و تجهیزات متعدد مورد استفاده در این مگاپروژه گازی از کالاها و تجهیزات ساخت ایران تأمین شده است.

این طرح در مجموع با ثبت حدود 65 درصد ایرانی‌سازی، ایرانی‌ترین فاز پارس جنوبی لقب گرفته است.

منبع: تسنیم

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها