شکراله حسن‌بیگی، رئیس ستاد انتخابات استان تهران:

تعرفه‌های رای انتخابات مجلس تحویل حوزه‌های انتخابیه شد/ انتخابات الکترونیکی نیست/ آغاز تبلیغات انتخابات از فردا

رئیس ستاد انتخابات استان تهران از تحویل تعرفه‌های رای انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی و نخستین میاندوره‌ای پنجمین دوره مجلس خبرگان رهبری به مراکز حوزه‌های انتخابیه در این استان خبر داد.

تعرفه‌های رای انتخابات مجلس تحویل حوزه‌های انتخابیه شد/ انتخابات الکترونیکی نیست/ آغاز تبلیغات انتخابات از فردا
کد خبر: 384010
|
۱۳۹۸/۱۱/۲۳ ۰۹:۱۸:۰۰

اعتمادآنلاین| شکراله حسن بیگی، رییس ستاد انتخابات استان تهران امروز چهارشنبه گفت: اقلام انتخاباتی از جمله انواع مهر و تعرفه های رای به صورت پلمب شده و با بسته بندی کارتنی با حضور نمایندگان هیاتهای نظارت و اجرایی تحویل مراکز حوزه های انتخابیه شده است و تا روز برگزاری انتخابات در اماکن امن و مطمئن نگهداری می شود.

وی افزود: تعرفه های یادشده دو ساعت قبل از آغاز رای گیری در روز دوم اسفند با حضور نمایندگان هیاتهای نظارت و اجرایی انتخابات از بسته بندی خارج و به صورت پلمپ شده در اختیار شعبات اخذ رای قرار خواهد گرفت.

حسن بیگی خاطرنشان کرد: تعرفه های یادشده با حضور اعضای شعبات اخذ رای، هیاتهای نظارت و اجرایی و نمایندگان نامزدها در زمان آغاز رای گیری در ساعت 6 صبح فک پلمب خواهد شد.

معاون سیاسی و اجتماعی استاندار تهران گفت: تعرفه های رای انتخابات دوم اسفند با تعرفه های انتخابات دوره های گذشته مجلس تغییرات جدی دارد و کار رای گیری را سرعت می بخشد.

وی افزود: در این تعرفه ها، ثبت مشخصات افراد رای دهنده نسبت به گذشته کمتر شده و به جای آن، کد ملی افراد ثبت می شود.

حسن بیگی خاطرنشان کرد: زمانی که کد ملی رای دهندگان در سیستم ثبت می شود، یک کد از آن دریافت می کنند که این کد باید در بخش مشخصات تعرفه ها نوشته شود.

انتخابات الکترونیکی نیست

رئیس ستاد انتخابات استان تهران گفت: کار اخذ و شمارش آرا در انتخابات یازدهمین دوره مجلس همچون دوره های گذشته به صورت دستی انجام می شود و به همین دلیل، شمارش آرا زمان بر خواهد بود.

وی یادآور شد: کار برگزاری انتخابات از مرحله ثبت نام تا شمارش آرا 25 مرحله و فرایند دارد که 23 مرحله آن از جمله ثبت نام داوطلبان به صورت الکترونیکی انجام شده است اما شورای نگهبان و وزارت کشور در مورد اخذ و شمارش آرا به صورت الکترونیکی به توافق نرسیده اند.

حسن بیگی افزود: با توجه به کثرت نامزدها و تعداد رای دهندگان انتظار می رود کار شمارش آرا در حوزه انتخابیه تهران همچون دوره های گذشته زمان بر باشد و تا سه روز به طول انجامد.

وی در پاسخ به این سوال که آیا دستی بودن کار رای گیری موجب طولانی شدن صفوف انتخابات نخواهد شد؟، اظهارداشت: در این دوره برای حوزه انتخابیه تهران حدود 400 شعبه اخذ رای اضافه می شود تا صف ها طولانی نشود.

رئیس ستاد انتخابات استان تهران تعداد کل شعبه های اخذ رای را در این استان 6 هزار و 659 شعبه اخذ رای با 13 هزار و 318 صندوق رای برای انتخابات همزمان مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان رهبری بیان کرد و گفت که مراکز اخذ رای همانند گذشته مدارس، مساجد، حسینیه ها و مراکز اداری خواهد بود.

برگزاری انتخابات در امنیت کامل

رئیس ستاد انتخابات استان تهران در باره امنیت انتخابات گفت: برای برگزاری انتخابات از بعد امنیتی مشکل خاصی وجود ندارد.

وی افزود: حوزه های انتخاباتی بر اساس ضریب امنیتی تقسیم بندی شده اند و متناسب با آن، نیروهای امنیتی و انتظامی برای آنها در نظر گرفته می شود.

حسن بیگی تصریح کرد: همچنین با توجه به اینکه در محل هر صندوق رای 23 نفر عوامل برگزاری آن حضور دارند، هیچگونه تخلفی در فرایند انتخابات صورت نمی گیرد.

وی این افراد را شامل هفت عضو هیات اجرایی، پنج تا هفت نفر ناظر، سه نفر نیروی انتظامی، یک نماینده از سوی مجلس شورای اسلامی، یک نماینده از مجلس خبرگان رهبری و نمایندگان نامزدهای انتخابات معرفی کرد.

آغاز تبلیغات انتخابات از فردا

رئیس ستاد انتخابات استان تهران گفت: مرحله تبلیغات نامزدهای انتخابات مجلس شورای اسلامی از فردا ( 24 بهمن) آغاز می شود اما تبلیغات مجلس خبرگان رهبری طبق قانون از 17 بهمن شروع شده است.

وی افزود: اگر در این دوره از انتخابات، احزاب، گروه ها و جبهه های سیاسی مانند گذشته فعال بودند تا امروز تنور انتخابات داغ شده بود اما متاسفانه تاکنون آنها وارد عرصه تبلیغاتی نشده اند.

حسن بیگی یادآور شد: حتی طرفداران جناح هایی که مشکلی از نظر تایید صلاحیت ندارد نیز تاکنون در عرصه تبلیغات و اطلاع رسانی در چارچوب قانون فعال نشده اند.

وی ابراز امیدواری کرد با توجه تایید شمار بیشتری از داوطلبان از سوی شورای نگهبان و فعالیتهای صداوسیما و دیگر رسانه ها در عرصه اطلاع رسانی، فضای جامعه در روزهای پیش رو هر چه بیشتر انتخاباتی شود.

فضای مجازی تنور انتخابات را گرم نمی کند

رئیس ستاد انتخابات استان تهران در عین حال از تبلیغات انتخاباتی برخی داوطلبان مجلس که پیش از مهلت قانونی تبلیغات انجام می شود، به شدت انتقاد کرد.

وی گفت: در حالی که هنوز زمان فعالیت تبلیغاتی آغاز نشده و فهرست تایید صلاحیت شدگان از سوی شورای نگهبان نهایی نشده است، لیست هایی را با عکس و مشخصات در فضای مجازی منتشر کرده اند که می تواند به آبرو و حیثیت برخی از داوطلبان که تایید صلاحیت نشده اند، لطمه بزند.

معاون استاندار تهران افزود: در این زمینه با رئیس کل دادگستری مکاتبه و از ایشان خواسته ایم با متخلفان برخورد کنند.

وی تصریح کرد: با این وجود، تبلیغات انتخاباتی اگر به فضای مجازی محدود شود، باعث گرم شدن تنور انتخابات نخواهد شد.

حسن بیگی گفت: تنور انتخابات زمانی گرم می شود که فضای جامعه انتخاباتی شود و همه تشکلها و گروههای سیاسی حضوری فعال در عرصه داشته باشند.

به گفته رییس ستاد انتخابات استان تهران، تاکنون صلاحیت یک هزار و 674 نفر از داوطلبان انتخابات مجلس را از مجموع سه هزار و 879 داوطلب در این استان تایید شده است.

اسامی نهایی افراد تاییدشده از سوی شورای نگهبان قرار است امروز چهارشنبه به داوطلبان اعلام و تبلیغات رسمی نامزدها آنها از فردا به مدت یک هفته آغاز شود.

استان تهران 35 کرسی در مجلس شورای اسلامی و چهار کرسی ویژه اقلیتهای دینی دارد که 30 کرسی آن متعلق به حوزه انتخابیه «تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس»، 5 نماینده از هر یک از حوزه های انتخابیه «پاکدشت»، «دماوند و فیروزکوه»، «ورامین، پیشوا و قرچک»، «قدس، ملارد و شهریار» و «رباط کریم و بهارستان» و چهار کرسی برای اقلیت های دینی «کلیمی، زرتشتی، آشوری و ارامنه شمال» دارد.

نمایندگان اقلیتهای دینی در کشور به صورت سراسری انتخاب می شوند و فقط ارامنه دارای دو حوزه انتخابیه ارامنه شمال به مرکزیت تهران و ارامنه جنوب به مرکزیت اصفهان هستند.

انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی و میاندوره ای پنجمین مجلس خبرگان به طور همزمان در دوم اسفند برگزار می شود.

منبع: ایرنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها