صالحی: «گروسی» در فرصت مناسب به ایران سفر می‌کند

رئیس سازمان انرژی اتمی گفت: «رافائل گروسی» مدیرکل جدید آژانس بین‌المللی انرژی اتمی قرار است در فرصت مناسب به ایران سفر کند.

صالحی: «گروسی» در فرصت مناسب به ایران سفر می‌کند
کد خبر: 384156
|
۱۳۹۸/۱۱/۲۳ ۱۳:۳۲:۴۹

اعتمادآنلاین| «علی‌اکبر صالحی» معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان انرژی اتمی ایران که بیستم بهمن ماه در رأس هیأتی به منظور شرکت در سومین اجلاس دوسالانه امنیت هسته‌ای به «وین» پایتخت اتریش سفر کرده است، در مدت حضورش در وین ضمن شرکت در مراسم افتتاحیه این نشست و ایراد سخنرانی، در حاشیه آن با روسای سازمان‌های انرژی اتمی چین و فرانسه و مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی هم دیدار و گفتگو کرد.

رئیس سازمان انرژی اتمی در این نشست طی سخنانی گفت: زمان آن فرارسیده که اروپا نقش خود را به عنوان یکی از ذی‌نفعان اصلی برجام در نجات این توافق از طریق انجام تعهداتش صرف‌نظر از فشارهای آمریکا ایفا کند.

علی‌اکبر صالحی عصر دیروز (سه‌شنبه) 22 بهمن ماه نیز با «رافائل گروسی» مدیرکل جدید آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در مقر این سازمان در وین دیدار و گفتگو کرد.

رئیس سازمان انرژی اتمی پس از این دیدار در گفتگویی با بیان اینکه جلسه مفصلی با گروسی داشته است، به آشنایی قبلی‌اش با مدیرکل جدید آژانس اشاره کرد و گفت: از قبل با آقای گروسی آشنایی داشتم. من نماینده ایران در آژانس و ایشان نماینده کشورش (آرژانتین) در این سازمان بود.

صالحی که در این دیدار مسئولیت جدید گروسی را به وی تبریک گفت و به او این مسئولیت حساس را متذکر شد، توضیح داد: مسئولیت چنین سازمانی حساس است، چون حدود 170 کشور عضو چنین سازمانی هستند و مسئول چنین سازمان بین‌المللی باید به گونه‌ای عمل کند که سمت گیری سیاسی در تصمیماتش نباشد.

رئیس سازمان انرژی اتمی با بیان اینکه پرونده ایران به خصوص بحث پی.ام.دی PMD بحث بسته شده‌ای است و در برجام تمام شد، خاطرنشان کرد: کشورهای متخاصم دائم برای ما مشکلاتی می‌آفرینند به خصوص بعد از خروج آمریکا از برجام، این کشور مشکلات و بن بست‌هایی را سر راه دیگر کشورها می‌گذارد که همکاری خود را با ما کمتر کنند.

او به رفتار آمریکا با اتحادیه اروپا و دیگر کشورها اشاره کرد و افزود: آمریکا در تلاش است با فشار سیاسی به این کشور و آن کشور و مجامع بین‌المللی، محدودیت‌ها و مشکلاتی را برای ایران ایجاد کند.

صالحی در ادامه این گفتگو عنوان کرد: در دیدار با گروسی به او این توجه داده شد که اگر آژانس بخواهد در چنین مسیری حرکت کند، این مسیر سرانجام نیکویی نخواهد داشت و مدیرکل نیز گفت که آژانس به عنوان مرجع بین‌المللی بدون سمت گیری و فقط متکی بر یافته‌های علمی و فنی عمل خواهد کرد.

رئیس سازمان انرژی اتمی همچنین تأکید کرد که خواسته‌ها و القائات سیاسی نباید در تصمیم‌گیری‌های آژانس اثرگذار باشد.

معاون رئیس جمهور به رابطه ایران و آژانس در چند سال گذشته اشاره کرد و با بیان اینکه این رابطه بسیار خوب و سرشار از همکاری و تفاهم بوده و طول کشیده که به اینجا برسد، اظهار داشت: به مدیرکل آژانس گفتیم که امیدواریم این رابطه همچنان پابرجا بماند، چون که با رابطه خوب بین ایران و آژانس راحت‌تر می‌توانیم مسائل را حل و فصل کنیم و امیدواریم به گونه‌ای عمل شود که این رابطه همچنان پابرجام بماند و تقویت بشود.

گروسی می‌داند ایران تحت فشار تصمیم نمی‌گیرد

علی‌اکبر صالحی همچنین به گروسی و شخصیتش نیز اشاره کرد و افزود: با شناختی که از آقای گروسی دارم ایشان شخصیتی حرفه‌ای است، کار خود را می‌داند و آژانس را می‌شناسد و دارای تجارب چندین ساله‌ای است به خصوص در ارتباط با پرونده هسته‌ای ایران، تاریخچه این پرونده را به خوبی می‌داند و آگاه است که ایران کشوری نیست که تحت فشار بخواهد تصمیم بگیرد.

او افزود: در این دیدار به گروسی گفته شد اگر ملت غیور ایران را با رویه‌های همراه با فشار از این طرف و آن طرف روبرو کنند، قطعا پاسخ منفی خواهند گرفت.

رئیس سازمان انرژی اتمی خاطرنشان کرد: ما اهل مذاکره و منطق هستیم و مسائل فنی هم خوشبختانه دو دو تا چهار تای آن روشن است. تا زمانی که مسائل مبتنی بر مقررات، قوانین و تعهدات جمهوری اسلامی ایران بوده و زمینه‌های فنی و مستند آن کامل و در چارچوب پادمان و پروتکل الحاقی باشد که مورد پذیرش ما قرار گرفته، آن چیزهایی که ما پذیرفتیم مثل پادمان، پروتکل الحاقی، باشد ما همکاری‌هایمان را همچون گذشته ادامه خواهیم داد.

صالحی همچنین گفت قرار است گروسی در فرصت مناسب به ایران سفر کند.

گروسی 11 آذر ماه گفته بود که در «آینده‌ای نسبتا نزدیک» به ایران سفر می‌کند، چراکه برنامه هسته‌ای ایران «یکی از اولویت‌های» این سازمان است.

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نیز پس از این دیدار در صفحه توئیتر خود اعلام کرد که دو طرف درباره موضوعات مرتبط با اقدامات نظارتی و راستی‌آزمایی آژانس در ایران به گفتگو پرداختند.

منبع: فارس

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها