کد خبر: 384172
|
۱۳۹۸/۱۱/۲۳ ۰۷:۰۹:۰۰
| |

روسیه به آمریکا درباره خروج از پیمان «آسمان‌های باز» هشدار داد

روسیه اعلام کرد در صورتی که آمریکا از معاهده «آسمان‌های باز» خارج شود، مجبور به انجام اقدام متقابل است.

روسیه به آمریکا درباره خروج از پیمان «آسمان‌های باز» هشدار داد
کد خبر: 384172
|
۱۳۹۸/۱۱/۲۳ ۰۷:۰۹:۰۰

اعتمادآنلاین| «ولادیمیر ارماکوف» مدیر امور منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای و کنترل تسلیحات وزارت امور خارجه روسیه در مصاحبه با اسپوتنیک ضمن بی‌اساس خواندن ادعا‌های واشنگتن مبنی بر نقض معاهده آسمان‌های باز از سوی مسکو اعلام کرد در صورتی که آمریکا از این معاهده خارج شود، روسیه نیز مجبور به انجام اقدام متقابل است.

گزارش‌ها در مورد قصد آمریکا برای انصراف از این پیمان، که به موجب آن 34 شرکت‌کننده در این پیمان قادرند از آسمان قلمروی سایر کشور‌ها پرواز کنند تا بتوانند اجرای توافق‌های خلع سلاح را بررسی کنند، برای اولین بار در ماه اکتبر منتشر شد.

ارماکوف گفت: طرف آمریکایی هیچ گزارش رسمی درباره برنامه‌های خود برای ترک معاهده آسمان باز اعلام نکرده است. با این حال، ما از قصد احتمالی آن برای انجام این کار که به دنبال مطرح شدن ادعا‌هایی مبنی بر نقض این معاهده از سوی روسیه قوت گرفته است، نگران هستیم. اگر واشنگتن تصمیم بگیرد از این معاهده خارج شود، ما مجبور خواهیم شد پاسخ دهیم. ما اعتقاد داریم که هنوز خیلی زود است که علناً درباره این موضوع و اینکه چه تدابیری می‌توان اتخاذ کرد، بحث کنیم.

او مجدداً بر درخواست مسکو برای نجات معاهده آسمان‌های باز به عنوان یکی از معدود ستون‌های باقیمانده از معماری امنیت اروپا تأکید کرد.

این دیپلمات روس در پایان اظهاراتش گفت: ما موضع خود را به همکاران آمریکایی ابلاغ کرده‌ایم. متأسفانه شرکای آمریکایی به جای آنکه اوضاع و روش‌های حفظ توافق را به طور کامل تحلیل کنند ادعا‌های سنتی و کاملاً بی اساس خود مبنی بر عدم پایبندی روسیه به این پیمان را تکرار می‌کنند.

طبق معاهده آسمان‌های باز که میان 34 کشور جهان منعقد شده است، پرواز هواپیما‌های جاسوسی و تجسسی کشورهای امضاکننده این پیمان بر فراز سایر کشور‌های عضو بلامانع است.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها