«اعتمادآنلاین» گزارش می‌دهد:

شایعات استعفای رئیس‌جمهوری از کجا آب می‌خورد؟ + عکس

عصر یکشنبه 20 بهمن‌ماه خبر استعفای رئیس‌جمهوری در توییتر از سوی چهره‌های نزدیک به جبهه پایداری منتشر و دست به دست شد. اخبار استعفا در حالی بارها بازنشر شد که یکشنبه‌شب حسن روحانی، رئیس‌جمهوری، در جلسه هیات دولت حضور پیدا کرد و این جلسه هفتگی به ریاست او برگزار شد.

شایعات استعفای رئیس‌جمهوری از کجا آب می‌خورد؟ + عکس
کد خبر: 384250
|
۱۳۹۸/۱۱/۲۵ ۱۱:۳۰:۰۰

اعتمادآنلاین| شایعه استعفای حسن روحانی که در آستانه برگزاری مراسم 22 بهمن از طرف چهره‌های نزدیک به جبهه پایداری منتشر شده بود، تکذیب شد. ( بیشتر بخوانیم ) علی ربیعی، سخنگوی دولت، همه تلاش خود را کرد تا یک بار برای همه طول عمر دولت دوازدهم خیال مخالفان و منتقدان را راحت کند. بر همین اساس در جمع خبرنگاران گفت: «شایعات آینده را هم تکذیب می‌کنم. دولت و رئیس‌جمهوری تا 12 مردادماه 1400 بر سر کار خواهد بود.»

به گزارش اعتمادآنلاین، پیش از این هم چندین بار شایعاتی درباره استعفای حسن روحانی مطرح شده بود که 2 بارِ آن بیشتر مورد توجه قرار گرفت. به نظر می‌آید استعفای رئیس‌جمهوری به دستا‌ویزی برای تندروها و مخالفان دولت تبدیل شده است و در بزنگاه‌های مهم کشور آن را مطرح می‌کنند تا شرایط را به نفع خود تغییر دهند.

استعفای روحانی

شایعه استعفای رئیس‌جمهوری و گرانی بنزین

اواخر آذرماه و در جریان افزایش قیمت بنزین، به صورت پررنگی شایعه استعفای رئیس‌جمهوری به گوش رسید. البته نوع انتشار این شایعه به گونه‌ای بود که گویا اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس‌جمهوری، این پیشنهاد را مطرح کرده است. دلیل این طرح استعفا هم از آنجا نشات گرفت که رئیس‌جمهوری اعلام کرد در جریان افزایش قیمت بنزین، تا همان روز اطلاعی از زمان افزایش قیمت نداشته است.

در آن زمان هم سخنگوی دولت استعفای رئیس‌جمهوری را تکذیب کرد. او در پاسخ به سوال خبرنگاران درباره طرح استعفای روحانی از طرف اصلاح‌طلبان به پیشنهاد معاون اولش گفت: «به هیچ وجه بحث کنار رفتن دولت یا استعفای رئیس‌جمهور مطرح نیست. من صمیمیتی هم با آقای جهانگیری دارم و در این‌بارهم با ایشان صحبت کرده‌ام به هیچ عنوان شایعات و اظهارنظرها درباره ایشان درست نیست.» ( بیشتر بخوانیم )

شایعه استعفای رئیس‌جمهوری و بودجه 99

پس از آن با ارائه بودجه سال 99 به مجلس و انتقاد مجلسیان از کلیت این طرح در دی‌ماه بار دیگر شایعه استعفای روحانی به صدر اخبار آمد. از یک طرف چهره‌های اصلاح‌طلبی مانند عباس عبدی راهکار برون‌رفت از مشکلات کشور را استعفای رئیس‌جمهوری و برگزاری انتخابات زودهنگام قلمداد کردند. به عقیده عبدی، فشارهای سیاسی منتقدان و مخالفان دولت و عملکرد نهادهای موازی با دولت به حدی رسیده که عملاً دولت کارایی لازم را ندارد، بر همین مبنا هم شاید بهترین راه استعفاست.

از سوی دیگر چهره‌های اصولگرای تندرو و نزدیک به جبهه پایداری اعلام کردند روحانی در صورت تایید نشدن بودجه تاکید کرده که استعفا می‌دهد. نصرالله پژمانفر، نماینده مشهد در مجلس و رئیس شاخه جبهه پایداری در مشهد، به نقل از محمدباقر نوبخت، رئیس سازمان برنامه و بودجه، گفته بود که او در جلسه با اعضای کمیسیون تلفیق بودجه برای قانع کردن نمایندگان آنها را تهدید کرده که در صورت مخالفت با بودجه رئیس‌جمهوری استعفا خواهد کرد.( بیشتر بخوانیم )

سومین شایعه استعفای روحانی از کجا آغاز شد؟

سومین بار از حدود عصر یکشنبه 20 بهمن‌ماه خبر استعفای رئیس‌جمهوری در توییتر از طرف چهره‌های نزدیک به جبهه پایداری منتشر و دست و به دست شد. اخبار استعفا در حالی بارها بازنشر شد که یکشنبه‌شب حسن روحانی، رئیس‌جمهوری، در جلسه هیات دولت حضور پیدا کرد و این جلسه هفتگی به ریاست او برگزار شد.

جلیل محبی - استعفای روحانی

16 بهمن هم علیرضا زاکانی، فعال سیاسی اصولگرا که برای انتخابات مجلس یازدهم از قم کاندیدا شده، بار دیگر به این موضوع دامن زده بود. او که جزو لیست سه‌نفره اصولگرایان قم قرار دارد در نشست بصیرتی و سیاسی، با حضور طلاب و فضلا در قم گفته بود: «نماینده دولت در یکی از جلسات کمیسیون تلفیق اعلام کرده دولت به دنبال مذاکره با ترامپ است و اگر به نتیجه برسد که هیچ، اما اگر به نتیجه نرسد، رئیس‌جمهور استعفا می‌کند، متاسفانه همواره در نگاه عده‌ای کاسبکاری وجود دارد و با فرار رو به جلو می‌خواهند ضعف ‌ا و کم‌کاری‌های خود را پنهان کنند.»

انتشار این شایعات و دست به دست شدن آن طی ساعاتی فضای سیاسی کشور را تحت‌الشعاع خود قرار داد، تا آنجا که سخنرانی رئیس‌جمهوری را که قرار بود روز 22 بهمن انجام شود در هاله‌ای از ابهام فرو برد.

از همین رو، طرح این شایعه با واکنش‌های متعددی از سوی چهره‌های دولتی روبه‌رو شد.

رمزگشایی معاون ارتباطات و اطلاع‌رسانی دفتر رئیس‌جمهوری از طرح شایعه استعفای روحانی

علیرضا معزی، معاون ارتباطات و اطلاع‌رسانی دفتر رئیس‌جمهوری، در حساب توییتری خود با اشاره به همه شایعات درباره استعفای دولت و رئیس‌جمهوری، به رمزگشایی از این واقعه پرداخت.

او در توییتی نوشت: «استعفا شایعه‌ای تکراری و فاقد خلاقیت شده. از شایعه‌سازانی که چندین صفحه دیالوگ‌ تخیلی و مهیج می‌نوشتند و حتی میزانسن هم می‌چیدند واقعاً بعید بود به این سطح تنزل کنند. برای پوشاندن دعوای دولیستی‌ها و مشاجره بی‌لیست‌ها، به شایعات خلاقانه‌تری نیاز است.» ( بیشتر بخوانیم )

علیرضا معزی

مقایسه شایعه‌پراکنان با آمدنیوز

حسام‌الدین آشنا، مشاور رئیس‌جمهوری، نیز در صفحه توییتر خود شایعه‌سازان را با شبکه ضدانقلاب آمدنیوز مقایسه کرد. او در این خصوص نوشت: «شایعه‌سازی سازماندهی شده درباره/ علیه مقامات عالی با هدف بی‌ثبات‌سازی کشور اقدامی ضدانقلابی و دارای تبعات ضدامنیتی است. اگرچه زم در حال محاکمه است ولی ظاهراً هنوز شبکه‌ او یا شبکه‌های مشابه ولی پنهان‌کارتر فعال هستند.» ( بیشتر بخوانیم )

آشنا - استعفای روحانی

شایعاتی در مجلس که معاون رئیس‌جمهوری از آنها بی‌اطلاع است

حسینعلی امیری، معاون پارلمانی رئیس‌جمهوری، نیز به طرح شایعه استعفای حسن روحانی و دولت واکنش نشان داد.

معاون پارلمانی رئیس‌جمهوری درباره سخنان علیرضا زاکانی فعال اصولگرا و نماینده پیشین مجلس که در یکی از رسانه‌ها ادعا کرده بود نماینده دولت در مجلس گفته به دنبال مذاکره با ترامپ هستند و اگر به نتیجه نرسد، رئیس‌جمهور استعفا می‌دهد گفت: «نمی‌دانم منظور او از نماینده دولت در مجلس چه کسی است.»

امیری تاکید کرد: «بنده به عنوان معاون امور مجلس رئیس‌جمهور می‌گویم که خبر مذکور بی‌پایه و اساس است و چنین مطلبی از بنیان صحت ندارد.» ( بیشتر بخوانیم )

تا 1400 هستیم

روز 23 بهمن‌ماه هم علی ربیعی، سخنگوی دولت که پیش از این هم در توییتی تلویحاً موضوع استعفا را رد کرده بود، در حاشیه جلسه هیات دولت درباره شایعه استعفای رئیس‌جمهوری به خبرنگاران گفت: «قبلاً نوشته‌ام که تا 12 مرداد 1400 دولت در کنار مردم خواهد بود و نگاه رو به جلو هم دارد.» ( بیشتر بخوانیم )

سخنگوی دولت با تاکید بر سابقه انتشار شایعه استعفا درباره رئیس‌جمهوری و پیش‌بینی طرح دوباره‌ی آن تاکید کرد: «از این پس هم هر شایعه‌ای درباره استعفای رئیس‌جمهور را پیشاپیش تکذیب می‌کنیم.» ( بیشتر بخوانیم )

علی ربیعی - استعفای روحانی

با وجود طرح استعفای رئیس‌جمهوری در پیچ‌های مهم کشور به نظر می‌آید جبهه پایداری و مخالفان دولت آن را ابزار دست خود برای استفاده در شرایط حساس قرار داده‌اند. به تحلیل بسیاری از کنشگران سیاسی، با توجه به آرایش سیاسی مجلس آینده و حضور کمرنگ اصلاح‌طلبان و حامیان دولت و حضور چهره‌های شاخص تندرو در مجلس آینده، احتمال پایان زودهنگام دولت حسن روحانی وجود دارد. گفته می‌شود تندروها در صورت در دست گرفتن اکثریت مجلس در دور آینده رئیس‌جمهوری را استیضاح و انتخابات زودهنگام برگزار خواهند کرد.

بسیاری بر این عقیده‌اند که احتمالاً طرح پیاپی استعفای حسن روحانی هم به همین دلیل است تا سطح توقعات جامعه را به حدی برسانند که استعفای دولت نزد مردم امری عادی جلوه کند.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها