کد خبر: 384252
|
۱۳۹۸/۱۲/۰۴ ۱۰:۰۰:۰۰
| |

«اعتمادآنلاین» گزارش می‌دهد:

وضعیت کودکان کار در چه کشورهایی فاجعه‌بار است؟/ کودکان کار در بنگلادش بدترین وضعیت را دارند

کار کردن کودکانی که زیر سن قانونی هستند در بسیاری از کشورها خلاف قانون است؛ اما عواملی چون فقر و نبود امکان تحصیل باعث شده تعداد کودکان کار مخصوصاً در آفریقا و جنوب آسیا افزایش یابد. وضعیت کودکان کار در کشورهای بنگلادش، چاد، کنگو، اتیوپی، هند، لیبی و چند کشور دیگر بسیار بد است.

وضعیت کودکان کار در چه کشورهایی فاجعه‌بار است؟/ کودکان کار در بنگلادش بدترین وضعیت را دارند
کد خبر: 384252
|
۱۳۹۸/۱۲/۰۴ ۱۰:۰۰:۰۰

اعتمادآنلاین| مژده اصغرزاده - شاخص کار کودکان مپل‌کرافت (Maplecroft's Child Labor Index) نشان داده وضعیت کودکان کار در کشورهای زیر بسیار بد است و کودکان مجبورند برای زنده ماندن به کارهای سختی تن دهند. هرچند همواره تلاش بسیاری صورت می‌گیرد تا کودکان از عالم کار دور بمانند، اما همچنان این مساله در سطح بین‌المللی مطرح است.

اعتمادآنلاین، به نقل از «world atlas»، گزارش می‌دهد که کودکان در بسیاری از کشورها به کارهایی مثل قطع درختان، کار در معدن و جنگیدن مجبور می‌شوند و بعضی دیگر را نیز برای گدایی، نوکری و حتی مقاصد جنسی استثمار می‌کنند. حال برای اینکه بدانیم در کدام کشورها کودکان در بدترین محیط‌ها کار می‌کنند، به شاخص کار کودکان مپل‌کرافت رجوع می‌کنیم. این شاخص نشان می‌دهد که بیشتر کشورهای آفریقایی و جنوبی آسیا رفتار اسفناکی با کودکان کار دارند.

کودکان کار در کشورهایی که برمی‌شمریم در معرض خطر جدی هستند:

1- بنگلادش

کودکان در کشور بنگلادش به کار در تولیدی‌های پوشاک، کشاورزی و انواع دیگر صنایع مشغول‌اند. آمار کودکان کار در این کشور دقیق نیست، زیرا به طور رسمی اعلام نمی‌شود. دلیل عمده کار کردن کودکان در بنگلادش فقر شدید است. البته قوانینی در این کشور وجود دارد که از کودکان حمایت می‌کند، اما این قوانین کافی نیست.

2- چاد

بیشتر کودکانی که در چاد کار می‌کنند در بخش کشاورزی هستند. بعضی از آنها نیز برای کار در مناطق نفتی این کشور فروخته یا قاچاق می‌شوند. شوربختانه شنیده‌ها حاکی از آن است که برخی از این کودکان را وا می‌دارند تا در ارتش کار کنند. سازمان یونیسف گزارش داده که بیش از نیمی از کودکان این کشور به کار اجباری مشغول‌اند.

3- جمهوری دموکراتیک کنگو

اغلب کودکانی که در کشور کنگو کار می‌کنند مجبور می‌شوند در معادن طلا، ولف‌رامیت (wolframite) و کلتان (coltan) به کار بپردازند و بعضی از آنها نیز درگیر حملات مسلحانه‌ای هستند که در آن منطقه وجود دارد. حدود سه میلیون و 327 هزار و 806 کودک در کنگو جزو کودکان کار محسوب می‌شوند که در بخش‌هایی چون کشاورزی، صنایع و خدمات مشغول‌اند. معمولاً در این کشور از رفتن بچه‌ها به مدرسه ممانعت می‌کنند که این اتفاق در شرق کنگو بیشتر رخ می‌دهد.

بهره‌برداری جنسی از کودکان اهل کنگو بسیار معمول است. بچه‌ها به دلیل نداشتن شناسنامه و مدارک شهروندی چاره‌ای جز وارد شدن به بازار کار و فراهم کردن پول برای خانواده فقیرشان ندارند. همچنین گروه‌های مسلح غیردولتی بچه‌ها را به بردگی می‌گیرند.

4- اتیوپی

کشور اتیوپی در تلاش است تا کار کودکانی را که زیر سن قانونی هستند سامان دهد، اما این مساله هنوز هم معضل بزرگی در این کشور محسوب می‌شود. حدود 41.5 درصد از جمعیت اتیوپی که بین هفت تا 14 سال دارند به توعی در بازار کار هستند. فقط بیش از نیمی از کودکان این کشور دوره ابتدایی را پشت سر گذاشته‌اند. بیشتر بچه‌ها را از مناطق فقیر کشور می‌خرند و به آدیس‌آبابا می‌برند تا در معدن کار کنند یا واکس بزنند یا حتی کار بدون مزد انجام دهند.

5- هند

هند دومین کشور پرجمعیت جهان است و حدود 33 میلیون کودک کار دارد. کودکان در بخش‌هایی چون کشاورزی، معادن و کارخانه‌های پوشاک کار می‌کنند. با وجود اینکه اقتصاد هند در حال پیشرفت است، اما شوربختانه مردم این کشور به طور مساوی از این رشد بهره نبرده‌اند. تعداد کودکان کار در طول سال‌های اخیر به خصوص در شهرهای مهم افزایش یافته است، چراکه بچه‌ها برای کار به این شهرها می‌روند.

6- لیبی

طبق گزارش دپارتمان کار آمریکا، حدود 358 هزار و 179 کودک کار در این کشور هستند که بیش از 30 درصد از جمعیت کودکان را تشکیل می‌دهند. کودکان بیشتر در بخش کشاورزی مشغول به کارند که اغلب این کارها به دلیل تماس با مواد شیمیایی خطرناک‌اند. لیبی قانونی برای حمایت از کودکان کار ندارد و همین امر باعث آسیب‌پذیری هرچه بیشتر آنها شده است. نبود سیستم قضایی عادل و فقر گسترده نیز از عوامل افزایش شمار کودکان کار در این کشور است.

7- میانمار

حدود 1.5 میلیون کودک مدرسه‌ای 10 تا 17 سال در میانمار به کار اجباری مشغول‌اند. اغلب کودکان در بخش کشاورزی و بقیه در ساخت و ساز و صنایع کوچک فعالیت می‌کنند. فقر یکی از پررنگ‌ترین دلایل کار کردن کودکان در کشور میانمار است.

8- نیجریه

نیجریه کشوری آفریقایی است که در خلیج گینه واقع شده. این کشور با فقر گسترده دست و پنجه نرم می‌کند و از همین روست که شمار کودکان کار در آن زیاد است. طبق داده‌هایی که از سازمان بین‌المللی کار گزارش شده، بیش از 15 میلیون کودک کار در این کشور زیر 14 سال هستند. دختران زودتر از پسران وارد بازار کار می‌شوند و اغلب برای کارهای نظافت منزل استخدام می‌شوند. کودکان به کارهایی چون کشاورزی، گدایی در خیابان، کار ساختمان و معدن، واکس زدن، شست‌وشوی خودرو، تعمیر مینی‌بوس و سایر کارها می‌پردازند. این بچه‌ها سهم بزرگی در تامین هزینه‌های خانواده‌شان دارند و اغلب از مدرسه اخراج شده و مورد سوءاستفاده قرار گرفته‌اند. کودکان کار معمولاً دچار سوءتغذیه می‌شوند.

9- پاکستان

نتایج گزارش دپارتمان کار آمریکا نشان می‌دهد تقریباً 13 درصد از کودکان پاکستانی که شمار آنها به 2 میلیون و 449 هزار و 480 نفر می‌رسد کودک کار هستند که عموماً 10 تا 14 سال دارند. حدود 76 درصد از این کودکان در بخش کشاورزی و در کارهایی مثل برداشت محصول، ماهیگیری و صید میگو فعالیت می‌کنند. همچنین کودکان در رستوران، چایخانه، حمل‌ونقل و جمع‌آوری زباله نیز کار می‌کنند. ساخت النگوهای شیشه‌ای (النگوهای آفریقایی)، قالیشویی، معدن زغال‌سنگ، آجرپزی و صنایع دیگر نیز از دیگر زمینه‌هایی است که کودکان در آنها به کار اجباری می‌پردازند. نزدیک به 17.2 درصد از جمعیت این کشور زیر خط فقرند و خانواده‌ها اغلب کودکان‌شان را به سراغ کار می‌فرستند تا خانواده را نجات دهند.

10- سومالی

حدود 39.8 درصد از کودکان پنج تا 14 سال، که آمار آنها به یک میلیون و 12 هزار و 863 می‌رسد، کودک کار هستند. تنها نیمی از کودکان سومالی که در این بازه سنی هستند به مدرسه می‌روند. ماهیگیری، خرمن‌‌کوبی و نگهداری از حیوانات از جمله کارهایی است که این کودکان انجام می‌دهند. کودکان سومالی در مشاغل دیگری چون کار در معدن، گدایی در خیابان، دوره‌گردی و تعمیر مینی‌بوس نیز کار می‌کنند. بچه‌ها در این کشور شاهد درگیری‌های غیرقانونی و فعالیت‌های ضددولتی هم هستند. آمار قاچاق انسان در سومالی نسبتاً قابل توجه است. فقر شدید باعث می‌شود خانواده‌ها کودکان خود را برای کار اجباری به بیرون از خانه بفرستند. وضعیت آموزشی در این کشور به دلیل بی‌ثباتی اقتصادی و اجتماعی بسیار ضعیف است.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها