وزیر صنعت، معدن و تجارت خبر داد:

افزایش 50 درصدی صادرات ایران به اوراسیا

وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: صادرات ما به اوراسیا در طول سه ماه گذشته 50 درصد افزایش یافته است.

افزایش 50 درصدی صادرات ایران به اوراسیا
کد خبر: 384264
|
۱۳۹۸/۱۱/۲۴ ۰۸:۲۰:۴۹

اعتمادآنلاین| رضا رحمانی در مراسم تجلیل از صادرکنندگان نمونه استانی و کشوری در محل اتاق بازرگانی خراسان رضوی در خصوص ارتباط صنعت و تجارت اظهار کرد: من صنعت، معدن و تجارت را در یک زنجیره می‌بینم، امسال بحث صادرات یکی از پیش‌ران‌های تولید است، ما باید صادرات را جدی بگیریم چرا که می‌گوییم تولید با دو بال پرواز می‌کند، یکی فناوری و دیگری صادرات. در کشورهایی که پیشرفت کرده‌اند صادرات جدی گرفته شده است.

افزایش 21 درصدی صادرات استان خراسان رضوی

وی ادامه داد: یکی از هفت محوری که وزارت صمت به عنوان راهبرد اساسی خود اعلام کرده، صادرات است. در ده ماهه اول سال صادرات افزایشی داشتیم و استان خراسان رضوی 21 درصد و کشور 18 درصد افزایش وزنی صادرات داشته است، البته چون گمرک مبنای محاسبات را عوض کرده و پایه را حدود 30 درصد کاهش داده است.

وزیر صنعت، معدن و تجارت تصریح کرد: ما در سال جاری نه تنها افزایش صادرات داشتیم بلکه افزایش در تولید هم داشتیم. در ده ماهه سال 98 اکثر تولیدات ما نسبت به سال قبل افزایش داشته است. حدود 44 قلم کالا را به عنوان محصول منتخب در وزارت‌خانه رصد می‌کنیم و بیش از دو سوم آن‌ها در این ده افزایشی بوده است. علاوه بر این، صد قلم کالا را هم در بازار رصد می‌کنیم.

رشد منفی 12 درصدی تولید در پایان سال 97

رحمانی خاطرنشان کرد: بنابر گزارش بانک مرکزی رشد تولید در ابتدای سال 97 روند کاهشی داشته است و در انتهای سال 97 به منفی 12 درصد رسیده است در این‌جا است که تحریم‌کنندگان ما تحلیل می‌کردند که صنعت ما تعطیل می‌شود.

رشد مثبت تولید در سال 98

وی درخصوص روند صعودی صادرات در سال جاری افزود: رشد منفی دوازده درصدی انتهای سال 97 تولید صنعتی و 230 شرکت بورسی ما که نصف تولید را از نظر حجمی در اختیار دارد، در تیر امسال به منفی پنج، مرداد منفی 4.5، شهریور منفی 3.6، آبان منفی سه، آذر دو درصد مثبت و در دی‌ماه به 2.3 درصد مثبت رسیده است.

وزیر صنعت، معدن و تجارت بیان کرد: در عرصه تولید با وجود اینکه تولیدکنندگان استان خراسان رضوی مشکلات ناشی از تحریم و هزینه‌های انطباق پول و از این موارد داشتند هیچ‌گونه مشکلی ایجاد نکردند و نتیجه خروجی این است که می‌بینیم.

فعالیت مجدد 100 واحد در استان خراسان رضوی

رحمانی درخصوص راهبرد وزارت عنوان کرد: راهبرد اول ما حفظ تولید و به تبع آن حفظ اشتغال موجود است در کنار این چند برنامه دیگر هم داریم از جمله فعالسازی ظرفیتی از واحدها که فعال نیست، فعالسازی واحدهای راکد که طبق گزارش آقای رسولیان( معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار) فقط در استان خراسان رضوی 100 واحد دوباره فعال شده است و این آمار در کل کشور بیش از 1500 واحد است.

وی تصریح کرد: کار دیگری که ما امسال انجام داده‌ایم، خودکفایی بوده است چراکه ما در برخی زمینه‌ها به هر دلیلی وابستگی‌های بعضا خطرناکی داریم، مانند وابستگی که در الکترود گرافیتی داریم؛ الکترود گرافیتی دو، سه بار تحریم می‌شود که البته بخشی از تحریم‌های چندگانه عملیات روانی است تا فعالین را دلسرد کنند مگر فولاد ما تحریم نبود؟ اما امسال 6.5 درصد افزایش تولید داشتیم و در صادرات برخلاف میل باطنی برای تنظیم بازار داخلی و برای اینکه واحدهای داخلی با مشکل مواجه می‌شوند، مجبور شدیم محدودیت ایجاد کنیم.

وزیر صنعت، معدن و تجارت اضافه کرد: مهم‌ترین قسمت وابستگی ما همین الکترود بود که در صنعت فولاد بسیار مهم است و ما اکنون در صنعت فولاد به نسبت خودکفاییم، می‌توانیم بگوییم که فولادساز هستیم و از طراحی تا ساخت تجهیزات و قطعات را خودمان توان انجام آن‌را داریم که این یک مورد یعنی همین الکترود گرافیتی گلوگاه شده بود که ما برای این تحریم‌ها از قبل تدبیر داشتیم و این تحریم اثری ندارد چراکه بیش از دو سال مصرف واحدها تهیه شده بود.

احداث کارخانه مونتاژ الکترود گرافیتی برای نخستین بار در کشور

رحمانی افزود: امروز پس از بیش از 20 سال کارخانه الکترود گرافیتی را احداث می‌کنیم و خوشبختانه کارخانه مونتاژ الکترود در حال احداث است و تا سه، چهار ماه آینده خط آن افتتاح می‌شود. ماده اولیه الکترود کوک سوزنی است و با وزارت نفت قراردادی بسته‌ایم و در شرایط عادی این از مواردی است که رسانه‌ها باید روی آن مانور بدهند، یک میلیارد دلار ارزش این قرارداد خواهد بود.

وی درخصوص تفاهم با وزارت نفت اضافه کرد: ما با وزارت نفت تفاهم کردیم که دو پالایشگاه‌های آن‌ها و سه یا چهار شرکت‌ها از ما، فولاد یا آلومینیوم روی این سرمایه‌گذاری کرده‌اند تا تولید انجام شود و ما نیاز خود را تولید کنیم تا هم نیاز صنعت آلومینیوم و هم فولاد برای ساخت الکترود گرافیتی رفع شود.

وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به مشکلاتی که در سال گذشته در لاستیک کامیون وجود داشت، بیان کرد: سال گذشته 30 درصد لاستیک کامیون تولید داخل بود و امسال با افتتاحی که اخیرا انجام دادیم به 55 درصد رسیدیم و چهار طرح هم در مسیر داریم که از 10 تا 60 درصد پیشرفت داشته‌اند و در شهرهای مختلفی هستند که اگر به بهره‌برداری برسند ما بیش از مصرف‌ تولید خواهیم داشت.

در پارچه وابستگی زیادی داریم

رحمانی عنوان کرد: ما در پارچه نیز مشکل داریم. از اولویت‌های ما صنعت نساجی به‌ویژه در حوزه پارچه است چراکه در تولید پوشاک وضعیت ما خوب است و بیش از 90 درصد نیاز خودمان را می‌توانیم تولید کنیم اما در پارچه این وابستگی بیشتر است به عنوان مثال در چادر مشکی که بدترین وابستگی را در بین پارچه‌ها به خود اختصاص می‌دهد در حالی‌که نیاز ما 90 میلیون متر است نزدیک 90 درصد آن وارداتی است اما این در گذشته بوده است و به زودی واحدی با ظرفیت 30 میلیون متر در یکی از استان‌ها به بهره‌برداری می‌رسد، یک واحد 50 میلیونی هم با مشارکت سرمایه‌گذار خارجی در دست احداث داریم و یکی، دو واحد را نیز تشویق کردیم که تولید خود را عوض کردند.

وی درخصوص رفع نیازمندی صنعت آلومینیوم به خارج از کشور گفت: آلومینیوم ما به آلومینا وابسته بوده است و ما در آن‌جا مشکل داشتیم. آلومینا در پوسته زمین به دو صورت بوکسیت یا نفلین است. بیش از 85 درصد آلومینا در دنیا بوکسیت است، ما در ایران منابع بوکسیت کمی داریم اما منابع نفلین ما بسیار زیاد است. جوانان ایرانی به این تکنولوژی دست پیدا کردند.

آلومینیوم جنوب با ظرفیت تولید 300 هزار تن

وزیر صنعت، معدن و تجارت افزود: ما آلومینیوم جنوب را به‌زودی افتتاح خواهیم کرد که بالای یک میلیارد دلار سرمایه‌گذاری شده است و 300 هزار تن آلومینوم تولید خواهد کرد و تولید ما را دوبرابر خواهد کرد.

رحمانی در خصوص سیاست تفویض تصریح کرد: تفویض اختیار همواره یکی از مباحث مدیریتی است و به عبارتی یکی از ابزارهای مدیر تفویض است و اگر یک مدیر تفویض نمی‌کند به مدیریت او باید شک شود. در دوره تحریم برای مقابله با آن باید چند مورد را انجام دهیم اول توجه به مردمی که در این راه فعال است و یکی از راهبردهای اقتصاد مقاومتی هم مردمی شدن است و دومین مطلب تفویض است و سومین مورد تسهیل امور است.

وی اضافه کرد: استان خراسان رضوی از منظر موقعیت جغرافیایی، پتانسیل جمعیتی، اقتصادی، فعالین و مجموعه مدیریتی خوب و هماهنگ شرایط خوبی دارد و این ایجاب می‌کند که تفویض انجام شود هرجا که قانون اجازه بدهد ما اختیارات را به استان تفویض می‌کنیم و با توجه به پتانسیلی که ریاست سازمان صمت استان خراسان رضوی دارد ما همه اختیارات را به استان تفویض می‌کنیم.

وزیر صنعت، معدن و تجارت درخصوص ملاحظات لازم درصورت تفویض اختیار، افزود: وقتی تفویض اختیار صورت می‌گیرد باید یک سری ملاحظات انجام شود که مثلا باید بازار مردم را هم در نظر بگیریم و نباید همه چیز را به هر نحوی صادر کنیم، باید از ظرفیت مازاد برای صادرات استفاده کرد و باید برای کالاهای پرمصرف مردم ملاحظه کرد.

تخفیف تعرفه در 503 مورد از سوی اوراسیا

رحمانی در خصوص عضویت ایران در اوراسیا بیان کرد: ما در اوراسیا به مدت سه سال عضو موقت شده‌ایم و این حاصل چند سال مذاکره بوده و این عضویت از پنج آبان امسال اجرایی شده است. اوراسیا به ما در 503 ردیف تعرفه تخفیف داده است. استان‌های شمالی اعم از گیلان مازندران و آذربایجان شرقی در این زمینه خوب عمل کرده‌اند. اکثر اقلام که مورد تخفیف قرار گرفته‌اند اکثرا آن‌هایی هستند که ما می‌توانیم صادر کنیم و مازاد ظرفیت هم داریم.

وی افزود: در 380 مورد هم ما به آن‌ها تخفیف تعرفه داده‌ایم که میانگین تخفیفی که به ما داده‌اند 56 درصد و میانگین تخفیف ما به آن‌ها 32 درصد است . در برخی موارد مانند کل فصل مربوط به فرش و گلیم یا انواع میوه، پسته، خرما، کشمش، ظروف شیشه‌ای و مواد شوینده و مواردی دیگر به ما تعرفه صفر داده‌اند.

وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به لزوم برنامه‌ریزی برای صادرات به کشورهای اوراسیا گفت: صادرات نیازمند کیفیت و برنامه‌ریزی است. 27 میلیارد دلار از وارداتی که در سال 2008 به اوراسیا انجام شده از اقلام تخفیفی به ایران است و جالب است که ایران در این اقلام صادرات ناچیزی داشته است این 27 میلیارد باید در استان آنالیز شود که کدام اقلام را می‌توان صادر کرد و فقط باید به تنظیم بازار دقت شود. از طرفی تولید و از طرف دیگر بازار مردم برای ما اولویت است.

رشد 50 درصدی صادرات به اوراسیا

رحمانی در خصوص رشد صادرات به اوراسیا اضافه کرد: در همین سه، چهار ماه 50 درصد رشد صادرات به اوراسیا داشتیم. صادرات آن‌ها به ما 0.8 درصد رشد داشته است و این نشان می‌دهد که این موافقت‌نامه به نفع ما بوده ما حتی در آن‌جا اقلام ممنوعه‌ای که برای صادرات داشتیم لحاظ نکردیم اما این موارد رصد می‌شود و به دوستان هم گفتیم که اگر موردی وجود دارد که در بازار داخل تاثیر دارد به ما بگویید.

وی با اشاره به چین به عنوان یک فرصت نو برای صادرکنندگان تصریح کرد: چین برای ما یک فرصت جدید است. ما اخیرا به نمایشگاه واردات چین رفته بودیم و آن‌ها 2000 میلیارد دلار واردات دارند و ما را به عنوان مهمان ویژه دعوت کرده بودند تا به ما بگویند که به آن‌جا صادرات انجام دهیم. از مجموع واردات آن‌ها در 700 میلیارد دلار ما پتانسیل واردات را داریم نه اینکه ظرفیت تامین 700 میلیارد را داشته باشیم اما پتانسیل صادرات در آن‌ محصولات را داریم و من مسوولیت برنامه‌ریزی برای این قسمت را به اتاق بازرگانی دادم تا از این ظرفیت استفاده کنیم.

وزیر صنعت، معدن و تجارت خاطرنشان کرد: وارداتی که صنعت دارد از صادراتی است که واحدها انجام می‌دهند البته متاسفانه سهم بخش خصوصی واقعی خیلی کم است البته اگر مس و فولاد و این‌ها را خصوصی حساب کنیم که بنابر قانون تجارت خصوصی هستند، این سهم زیاد می‌شود اما در واقع خصوصی نیستند و به آن‌ها شبه‌دولتی گفته‌ می‌شود اما به نظر من عملا دولتی هستند. ارز ما را پتروشیمی، فولاد و مس می‌آورد و متاسفانه باقی صنایع سهم کمی دارند و این به نسبت باید بیشتر شود.

منبع: ایسنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها