ینس استولتنبرگ، دبیرکل سازمان پیمان آتلانتیک شمالی:

طالبان باید اراده واقعی خود را برای کاهش خشونت‌ها نشان دهد

دبیرکل سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) با تاکید بر اینکه این سازمان از هر گامی برای کاهش خشونت‌ها در افغانستان حمایت می‌کند، گفت که گروه طالبان باید اراده واقعی خود را در این خصوص نشان دهد.

طالبان باید اراده واقعی خود را برای کاهش خشونت‌ها نشان دهد
کد خبر: 384325
|
۱۳۹۸/۱۱/۲۴ ۱۱:۰۵:۱۵

اعتمادآنلاین| ینس استولتنبرگ، دبیرکل سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) چهارشنبه شب در کنفرانس خبری در بروکسل تصریح کرد: از فرایند صلح در افغانستان و از هر ابتکاری در زمینه برقراری گفت‌وگو میان افغان‌ها حمایت می‌کنیم.

وی افزود: هدف از گفت‌وگوهای آمریکا و طالبان برای تسهیل شرایط مذاکرات میان افغان‌ها است زیرا تنها راه ایجاد صلح پایدار در افغانستان این است که افغان‌ها مالک فرایند صلح باشند و درباره راه پیش رو توافق کنند.

دبیرکل ناتو در ادامه گفت: ما رایزنی‌های نزدیکی با آمریکا داریم. وزیر دفاع آمریکا، وزیران دفاع ناتو را در جریان آخرین جزئیات تلاش‌ها برای رسیدن به توافق با طالبان قرار داد.

وی تاکید کرد: طالبان هم باید خواست و اراده واقعی و توانایی خود را برای کاهش خشونت‌ها به اثبات برساند. این گروه باید درک کند که آنها هرگز در میدان جنگ پیروز نخواهند شد و باید پشت میز مذاکره به توافق برسند.

دبیرکل ناتو افزود: به همین علت بهترین راهی که ناتو می‌تواند از فرایند صلح حمایت کند این است که به حمایت، آموزش، کمک و مشاوره به نیروهای امنیتی افغانستان و به ارائه اعتبارات ادامه دهد و ما متعهد به این کارها هستیم.

استولتنبرگ درباره نقش ناتو در آینده افغانستان گفت: این مساله بستگی به گفت‌وگو میان افغان‌ها و نتایج توافق صلح دارد و اینکه ناتو چه نقشی در آینده افغانستان می‌تواند داشته باشد. مساله مهم امروز این است که ناتو آماده و متعهد به ایجاد شرایط صلح پایدار در افغانستان است.

وی روز سه شنبه نیز در بروکسل گفت: آمریکا و ناتو به ‌دنبال حضور دائمی در افغانستان نیستند و ما یکجا به این کشور آمده‌ایم، درمورد کاهش نیروها هم یکجا تصمیم خواهیم گرفت و روزی خاک این کشور را ترک خواهیم کرد.

دبیرکل ناتو و «مارک اسپر» وزیر دفاع آمریکا عصر چهارشنبه در آستانه نشست وزیران دفاع کشورهای عضو ناتو در بروکسل، دیدار و بر تداوم همکاری‌های نظامی دو طرف در عراق و افغانستان تأکید کردند. نشست وزرای دفاع 29 کشور عضو ناتو عصر چهارشنبه در بروکسل برگزار شد.

منبع: ایرنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها