شرط آمریکا برای تمدید معافیت عراق از واردات انرژی ایران

آمریکا یک معافیت 45 روزه صادر کرد که به عراق اجازه می‌دهد با وجود تحریمهای واشنگتن علیه بخش انرژی ایران، به خرید گاز و برق از همسایه خود ادامه دهد.

شرط آمریکا برای تمدید معافیت عراق از واردات انرژی ایران
کد خبر: 384336
|
۱۳۹۸/۱۱/۲۴ ۱۱:۳۶:۱۸

اعتمادآنلاین| سخنگوی وزارت خارجه آمریکا روز چهارشنبه در بیانیه‌ای اعلام کرد آمریکا یک معافیت 45 روزه صادر کرده که به عراق اجازه می‌دهد پول واردات برق از ایران را بپردازد.

تحلیلگران پیش بینی کرده بودند آمریکا ممکن است در واکنش به رای پارلمان عراق برای خروج نیروهای آمریکایی که در واکنش به اقدام تروریستی هوایی آمریکا در به شهادت رساندن سردار سلیمانی صورت گرفت، معافیت عراق برای واردات برق و گاز از ایران را تمدید نکند و اجازه دهد این معافیت در هفته جاری منقضی شود. این رای باعث شده بود دونالد ترامپ، رییس جمهور آمریکا عراق را به تحریم تهدید کند.

این ششمین دور معافیتی است که آمریکا از زمان وضع تحریم علیه صنعت انرژی ایران در نوامبر سال 2018، برای عراق صادر کرده است. پس از نخستین دور معافیت که 45 روزه بود، وزارت خارجه آمریکا دو معافیت 90 روز و دو معافیت 120 روزه در ژوئن و اکتبر سال گذشته صادر کرده بود.

پیش از این آمریکا از عراق خواسته بود نشان دهد که وابستگی به واردات گاز و برق ایران برای تامین برق مورد نیاز خود را کاهش می‌دهد و با شرکتهای آمریکایی قرارداد ببندد.

این بار هم وزارت خارجه آمریکا اعلام کرد این معافیت که شرایط دشواری را تعیین کرده است، تضمین می‌کند که عراق قادر خواهد بود نیازهای انرژی کوتاه مدت خود را تامین کند و برای کاهش وابستگی به واردات انرژی ایران گام برمی‌دارد.

یک مقام بلندپایه عراقی که مایل نبود نامش فاش شود، به خبرگزاری آسوشیتدپرس گفت: به بغداد گفته شده است معافیت برای واردات انرژی از ایران در صورتی ادامه خواهد یافت که عراق یک برنامه زمانی فنی ارایه کند که نشان دهد چگونه قصد دارد به خودکفایی در تامین گاز دست پیدا کند. وی در ادامه افزود: تاکنون ما برنامه زمانی به آمریکا نداده‌ایم.

بر اساس گزارش آسوشیتدپرس، هیات دولت عراق در 23 ژانویه شش قرارداد نفتی را تایید کرد که تامین داخلی گاز این کشور را تا چند سال آینده افزایش خواهد داد.

منبع: ایسنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها