دومین روز جشنواره موسیقی فجر؛

اجرای آثار برامس، بتهوون و پاگانینی در رودکی/ فعالیت دوباره کوارتت زهی نماد پس از سال‌ها سکوت

دومین روز از سی‌و‌پنجمین دوره جشنواره موسیقی فجر عصر روز پنج‌شنبه (25 بهمن‌ماه) به اجرای آرپینه ایسرائیلیان و کوارتت زهی نماد اختصاص داشت و این در حالی است که روز اول جشنواره با کنسرت پاپ برادران آرش و مسیح در سالن میلاد نمایشگاه بین‌المللی تهران سپری شد.

اجرای آثار برامس، بتهوون و پاگانینی در رودکی/ فعالیت دوباره کوارتت زهی نماد پس از سال‌ها سکوت
کد خبر: 384523
|
۱۳۹۸/۱۱/۲۵ ۰۹:۰۲:۳۹

اعتمادآنلاین| اولین هنرمندی که در جشنواره سی‌و‌پنجم در تالار رودکی به اجرای برنامه پرداخت، آرپینه ایسرائیلیان بود.

کنسرت آرپینه ایسرائیلیان به تکنوازی پیانو اختصاص داشت و او طی اجرا به تک‌نوازی چهار قطعه پرداخت. واریاسیون باتم شومان اثر یوهان برامس، برند اتود پاگانینی اثر فرانتس لیست، اتود شماره 8 اثر فردریک شوپن، تصاویر یک نمایشگاه در 15قطعه اثر مودست موسورسکی آثاری بودند که توسط آرپینه ایسرائیلیان اجرا شدند.

آرپینه ایسرائلیان اهل جمهوری ارمنستان و شهر ایروان است و در سال 1971 زاده شده است.او در مدرسه موسیقی چایکوفسکی تحصیل کرده و در مقطع عالی در کنسرواتوار دولتی کومیتاس آموزش دیده و به عنوان دانشجوی ممتاز به اخذ فوق لیسانس نوازندگی پیانو نائل آمده است. ایسرائیلیان در حال حاضر در کنسرواتوار دولتی کومیتاس مشغول تدریس است و به عنوان مدرس مدعو نیز در دانشگاه تهران به آموزش پیانو می‌پردازد.

فعالیت دوباره کوارتت زهی نماد پس از سال‌ها سکوت

دومین اجرای سالن رودکی که راس 21:30 آغاز شد به گروه کوارتت زهی نماد اختصاص داشت. سرپرستی کوارتت زهی نماد به سرپرستی ستاره بهشتی (عضو هیأت علمی دانشگاه تهران) است و این گروه پس از حدود یک دهه سکوت امسال فعالیت مجدد خود را آغاز کرده است.

اعضای گروه کوارتت زهی نماد عبارتند از مازیار ظهیرالدینی و بابک کوهستانی (نوازنده ویلون)، نوید حمیدی (نوازنده ویلنسل). ستاره بهشتی نیز نوازنده ویولاست.

اعضای کوارتت زهی نماد در روز دوم جشنواره به اجرای قطعات کوارتت زهی شماره 1 ساخته فرید عمران، نوستالژی ساخته لوریس چکناواریان، آداجیو و فوگ 456 ساخته ولفگانگ آمادئوس موتزارت و کوارتت زهی شماره 1 اپوس 18 ساخته لودویگ وان بتهوون پرداختند و اجرای آنها با استقبال مخاطبان همراه بود.

اجراهای روز دوم جشنواره در تالار وحدت/ اجرای ارکستر سمفونیک صداوسیما

ادامه برنامه‌های روز دوم جشنواره موسیقی فجر به اجرای ارکستر سمفونیک صداوسیما به رهبری آرش امینی در تالار وحدت اختصاص داشت.

اعضای ارکستر سمفونیک صداوسیما در اجرای پنج‌شنبه شب، 25 بهمن‌ماه به نواختن چند قطعه خارج از رپرتوار اجرایی خود پرداخت. این قطعات شامل نیایش اثر مرحوم حشمت سنجری، رستم و سهراب اثر لوریس چکناواریان بود

رپرتوار رسمی ارکستر سمفونیک نیز شامل قطعاتی بود که بمناسبت دویست و پنجاهمین سالگرد تولد آهنگساز کلاسیک آلمانی لودویگ فام بتهوون انتخاب شده بود.

اوورتور اکمونت، سمفونی شماره 4 در فا ماژور، کنسرتو برای ویلن و ارکستر در ر ماژور دیگر قطعاتی بودند که توسط ارکستر سمفونیک صداوسیما اجرا شدند.

محمد الهیاری فومنی مدیرکل دفتر موسیقی و رئیس جشنواره سی و پنجم موسیقی فجر، حسن ریاحی آهنگساز پیشکسوت و سازنده سرود ملی جمهوری اسلامی ایران و محمد سریر و امیر بکان از آهنگسازان ایرانی مهمانان ویژه اجرای ارکستر سمفونیک صدا و سیما در سی و پنجمین جشنواره موسیقی فجر بودند.

اجرای گروه خنیاگران مهر به سرپرستی بهزاد عبدی

در دومین اجرای تالار وحدت گروه خنیاگران مهر به سرپرستی بهزاد عبدی و خوانندگی نوید نوروزی، برای مخاطبان خود عاشقانه‌هایی از بهزاد عبدی را اجرا کرد.

عشق است، در جستجوی آرامش، ای عشق، سخن عشق، رسوای دل، طرحی نو، رقصان، پرواز ، خاطرات رفتن، در محاصره، شوجبار، بیا تا گل برافشانیم قطعاتی بودند که توسط گروه خنیاگران مهرواجرا شدند و دیدی که رسوا شد دلم اثر مرحوم تجویدی یکی از آثار نوستالژیکی بود که اعضای گروه بهزاد عبدی به اجرای آن پرداختند.

رپرتوارهای اجرا شده قطعاتی بودند که برای سازهایی نظیر قانون، قیچک، کمانچه، تار، نی، عود، تارباس و رباب با همراهی ارکستر تنظیم شده‌اند.

گروه موسیقی خنیاگران مهر اردیبهشت‌ماه 1395 تشکیل شده و تاکنون با همراهی محمد معتمدی و وحید تاج چندین اجرا داشته است . این گروه در سال 2019 در فستیوال جهانی وومکس فنلاند اجرا داشته است.

منبع: ایلنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها