نرخ تورم در چین کماکان بالا می‌رود

تورم دومین اقتصاد بزرگ جهان تا پایان ماه ژانویه به 5.2 درصد افزایش یافت.

نرخ تورم در چین کماکان بالا می‌رود
کد خبر: 384557
|
۱۳۹۸/۱۱/۲۵ ۰۹:۵۶:۴۶

اعتمادآنلاین| متوسط نرخ تورم چین در 12 ماه منتهی به ژانویه 2020 به 5.2 درصد افزایش یافت که در طول هشت سال اخیر بی‌سابقه بوده است. این نرخ تورم که 0.7 درصد بیشتر از تورم ماه قبل و 0.3 درصد بیشتر از نرخ پیش‌بینی شده توسط کارشناسان بوده است، بیش از همه تحت تأثیر افزایش تورم بخش مواد غذایی قرار گرفته است که تورم آن از 19.1 درصد در ماه دسامبر به 20.6 درصد در ماه نوامبر افزایش پیدا کرده است.

بر مبنای ماهانه، نرخ تورم چین در ماه ژانویه به 0.6 درصد رسیده است که 0.1 درصد کمتر از تورم ثبت شده این کشور برای ماه دسامبر به حساب می رود.

لیو ژو ژی، تحلیل‌گر بانک ارتباطات چین گفت: شاخص بالای بهای مصرف‌کننده قطعا روی سیاست های پولی چین تاثیر خواهد گذاشت اما در مجموع فکر نمی کنم اوضاع از کنترل خارج شده باشد و در نتیجه احتمالا سیاست محرک فعلی به طرز خیلی محسوسی تغییر نخواهد کرد.

در بین سایر بخش‌های تورمی، تورم آب و برق از 0.4 درصد به 0.5 درصد افزایش پیدا کرده است. هم چنین نرخ تورم در بخش مراقبت‌های درمانی از 2.1 درصد به 2.3 درصد و بخش خدمات از 4.4 درصد به 4.8 درصد افزایش یافته است. نرخ تورم در بخش حمل و نقل کماکان از منفی 0.7 درصد به 0.9 درصد رسیده است و تورم بخش سوخت نیز 0.5 درصد اندازه گیری شده است.

در شرایطی که تورم در بخش‌های زیادی کاهش یافته است، بالا بودن نرخ مواد غذایی مانع از شروع روند کاهشی شاخص قیمت‌ها شده است و تورم مواد غذایی هنوز در یک بالاترین سطوح 10 سال اخیر خود قرار دارد. به دنبال شیوع آنفلونزای خوکی و تصمیم چین به ممنوعیت واردات گوشت از کانادا، نرخ گوشت در چین در یکی از بالاترین سطوح یک دهه اخیر خود قرار دارد.

هسته تورمی که تورم بخش انرژی و مواد غذایی را به دلیل نوسانات بالای قیمت در آنها در نظر نمی‌گیرد در ماه ژانویه به 2.2 درصد رسیده است که در مقایسه با ماه 0.2 درصد بیشتر شده است. متوسط نرخ تورم چین در بازه زمانی 1986 تا 2019 معادل 5.13 درصد بوده است که بالاترین تورم ثبت شده مربوط به فوریه 1989 با 28.40 درصد و کمترین تورم نیز مربوط به آوریل 1999 با منفی 2.2 درصد بوده است.

منبع: ایسنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها