درخواست رسمی ونزوئلا از لاهه برای تحقیق درباره جنایات ضد بشری آمریکا

ونزوئلا از دادستان دادگاه کیفری بین‌المللی در لاهه خواست درباره مقام‌های آمریکایی به جرم جنایت علیه بشریت تحقیقات انجام دهد.

درخواست رسمی ونزوئلا از لاهه برای تحقیق درباره جنایات ضد بشری آمریکا
کد خبر: 384586
|
۱۳۹۸/۱۱/۲۵ ۱۱:۰۸:۰۴

اعتمادآنلاین| ونزوئلا از دادستان دادگاه کیفری بین‌المللی در لاهه خواست درباره مقام‌های آمریکایی به جرم جنایت علیه بشریت به سبب تحریم‌هایی که اعمال کرده‌اند تحقیقات انجام دهد. این سند که کاراکاس در دادگاه لاهه علیه واشنگتن به عنوان "دشمن‌" خود ثبت کرده به صورت خودکار منجر به یک تحقیقات نشده و دادگاه کیفری بین‌المللی به پرونده‌ها میان کشورها رسیدگی نمی‌کند.

آمریکا، ونزوئلا را نیز همچون ده‌ها کشور دیگر هدف تحریم قرار داده و در اقدامی مداخله‌جویانه خوآن گوآیدو، سیاستمدار مخالف نیکولاس مادورو، رییس جمهور ونزوئلا را به عنوان "رهبر خودخوانده" این کشور به رسمیت شناخته است.

سپتامبر 2018 گروهی از کشورهای آمریکای لاتین به همراه کانادا از دادگاه کیفری بین‌المللی خواستند تا شروع به تحقیق درباره دولت ونزوئلا به اتهام ادعای جنایت علیه بشریت در خلال سرکوب مخالفان سیاسی کند، اما آن درخواست نیز هنوز در دست بررسی است.

خورخه آریزا وزیر امور خارجه ونزوئلا در گفت‌وگو با خبرنگاران در شهر لاهه گفت: ونزوئلا اتهامات‌اش را در یک سند 60 صفحه‌ای در اختیار دادگاه لاهه گذاشته است.

دولت ونزوئلا عنوان کرده که سیاست تحریم‌های آمریکا به معنی "مجازات مرگ" برای دهها هزار ونزوئلایی در سال است.

با وجود آنکه دادگاه کیفری بین‌المللی اشخاص را تحت پیگرد قرار می‌دهد اما در سند مذکور نامی از هیچ مقام آمریکایی برده نشده است.

اما آریزا اظهار کرد: تعیین این‌که چه کسانی مسئول هستند وظیفه دادستان است. این پرونده روز پنج شنبه تحویل فاتو بن سودا، دادستان کل دادگاه کیفری بین‌المللی شد.

به گفته آریزا این پرونده همراه با یک نامه از جانب نیکولاس مادورو بوده است.

آریزا تاکید کرد: دولت ما به دنبال پناه بردن به قوانین بین‌المللی است. ما متقاعد شده‌ایم که تبعات تدابیر یک جانبه آمریکا موجب جنایت علیه بشریت و علیه مردم غیرنظامی می‌شود.

منبع: ایسنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها