کد خبر: 384673
|
۱۳۹۸/۱۱/۲۵ ۱۴:۲۸:۳۴
| |

«نیم قرن شعر بوشهر» روانه بازار کتاب شد

کتاب دو جلدی «نیم قرن شعر بوشهر» اثر بشیر علوی، منتقد، نویسنده و استاد دانشگاه روانه بازار کتاب شد.

«نیم قرن شعر بوشهر» روانه بازار کتاب شد
کد خبر: 384673
|
۱۳۹۸/۱۱/۲۵ ۱۴:۲۸:۳۴

اعتمادآنلاین| نیم قرن شعر بوشهر چهارمین اثر دکتر بشیر علوی است و با عنوان فرعی «نقد جریان-های شعر معاصر بوشهر»، توسط نشر روزگار در دو جلد و پنج فصل با جلد سخت و تیراژ 1000جلد روانه بازار شده است.

علوی، استاد دانشگاه فرهنگیان استان بوشهر است، او درباره کتاب جدیدش می گوید تمامی دفترهای شعری چاپی استان بوشهر بعد از انقلاب در این اثر مورد نقد دانشگاهی و علمی قرار گرفته است.

او در ادامه بیان کرد: این اثر به جریان مختلف شعری از جمله جریان سنت گرای معاصر، نیمه سنتی، نو، گویشی و طنز معیار پرداخته و جنم و شمای اصلی این اثر نقد است. بر این اساس تمامی مجموعه های شعری استان در این کتاب در نیم قرن اخیر مورد نقد و واکاوی علمی و پژوهشی قرار گرفته است.

این نویسنده و منتقد خاطرنشان کرد: در پردازش و نقد شعرها شیوه ی کار این بوده که نخست بر اساس زندگینامه علمی و هنری شاعر مطرح شده و در ادامه، در ابتدا، دفتر شعری را با توجه به ساختار موجود و رویکرد زبانی و بُعد واژگانی و ترکیبات مورد نقد و واکاوی قرار گرفته که آیا در این زمینه‌ها موفق بوده است یا خیر. در بَعد و در اصل، کار براساس نقد پویایی یا ایستایی، نقد صور خیال، نقد محور فرهنگی، عوامل و مؤلفه‌های بومی، آوانگاردها و گروتسک‌ها، محور عاطفه و درونمایه و موضوع و اندیشه، گونه‌های نوآوری، محور فنی و هنری و مؤلفه‌های پست مدرنیته (شعرهایی که این جریان دارند) صورت گرفته است.

کتاب نیم قرن شعر بوشهر به پنج فصل تقسیم شده و اشعار موجود هر جریان در همان جریان مورد واکاوی قرار گرفته است.

کتاب‌های نیلوفران خونین، نقد چهار جانبه در شعر معاصر و ترجمان صبح (نقد شعر دکتر شفیعی کدکنی) از آثار قبلی بشیر علوی از نویسندگان و منتقدان ادبی برجسته استان بوشهر است.

منبع: ایسنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها