سناتورهای جمهوری‌خواهی که به کاهش اختیارات جنگی ترامپ رای دادند

8 تن از 55 نفری که به لایحه کاهش اختیارات جنگی دولت آمریکا علیه ایران رأی‌ داده‌اند، از سناتورهای حزب جمهوری‌خواه هستند.

سناتورهای جمهوری‌خواهی که به کاهش اختیارات جنگی ترامپ رای دادند
کد خبر: 384711
|
۱۳۹۸/۱۱/۲۵ ۱۶:۰۲:۲۹

اعتمادآنلاین| در لیست سناتورهایی که روز پنجشنبه به لایحه کاهش اختیارات نظامی دولت آمریکا در مقابل ایران رأی دادند، نام 8 هم‌حزبی «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور این کشور نیز به چشم می‌خورد.

قطعنامه موسوم به «اختیارات جنگ با ایران» که به دنبال ممنوع کردن اقدام نظامی علیه ایران بدون مجوز کنگره است با 55 رأی موافق و 45 رأی مخالف به تصویب سنا رسید.

به نوشته روزنامه «هیل»، تعداد جمهوری‌خواهان حامی تصویب این لایحه، دو برابر شماری بود که به لایحه ناکام قطع تأمین مالی اقدام نظامی علیه ایران در تابستان رأی داده بودند. در ادامه نام این 8 حربی ترامپ با توضیح مختصری درباره انگیزه آن‌ها آورده شده است.

1- «لامار الکساندر»: الکساندر که به‌زودی بازنشسته می‌شود، در رأی‌گیری تابستان، مخالفت خود را با قطع کمک مالی برای اقدام نظامی دولت آمریکا علیه ایران اعلام کرد. با این حال او درباره رأی مثبتی که به لایحه روز پنجشنبه داد، گفت: «مسئله قانون اساسی آمریکا مطرح بود».

2- «بیل کسیدی»: او یکی از سناتورهای حامی مطرح شدن این لایحه در مجلس سنا بود. او تا پیش از روز پنجشنبه از اظهارنظر درباره نظر نهایی خود خودداری کرد و گفت باید ببیند تا پیش از تصویب چه تغییراتی در آن ایجاد خواهد شد.

3- «سوزان کالینز»: کالینز به‌دنبال انتخاب مجدد در سنا است و یکی از چهار جمهوری‌خواهی است که در تابستان نیز به نفع تصویب لایحه اعمال محدودیت نظامی علیه ایران رأی داده بود.

4- «مایک لی»: او یکی از چهره‌های اصلی بحث بر سر لزوم تصویب این لایحه بود. او پس از جلسه‌ای پشت درهای بسته با دولت درباره این موضوع گفت: «بدترین جلسه‌ای بود که تابه‌حال دیده‌ام، حداقل در زمینه مسائل نظامی».

5- «جری موران»: او یکی از افرادی بود که رأی قابل پیش‌بینی در این زمینه نداشت. موران به لایحه معرفی شده در تابستان رأی منفی داده بود اما حامی طرحی بود که حملات سعودی‌ها به یمن را هدف قرار می‌داد. او پس از رأی مثبت به لایحه روز پنجشنبه در بیانیه‌ای گفت هرگونه اقدام نظامی علیه ایران «باید توسط کنگره و به نمایندگی از مردم، به‌طور کامل مورد بررسی قرار گیرد».

6- «لیزا مورکوفسکی»: او چندی پیش در مصاحبه‌ای گفته بود «به دلایل مختلفی درخصوص تأیید [این لایحه] مردد است» و ممکن است به آن رأی منفی دهد. با این حال هفته گذشته در خلال دادگاه استیضاح ترامپ گفت کنگره باید «بیدار شود» و محکم‌تر عمل کند.

7- «رند پاول»: این سناتور در زمینه سیاست خارجی همسویی کمتری با جمهوری‌خواهان دارد و همانند لی، معمولاً در خصوص لوایح مربوط به اختیارات جنگی در صف دموکرات‌ها قرار می‌گیرد. او در جلسه پشت درهای بسته با دولت پس از ترور سردار «قاسم سلیمانی» به دستور ترامپ، گفت از لایحه‌ کاهش اختیارات جنگی علیه ایران حمایت خواهد کرد.

8- «تاد یانگ»: یانگ زمانی به لایحه رأی مثبت داد که تغییراتی در آن حاصل شد. یکی از این اصلاحات، حذف بخش «تأمین مالی» بود. او روز پنجشنبه گفت از ترور سردار سلیمانی حمایت می‌کند اما کنگره دهه‌ها است که در زمینه مسائل امنیت ملی به حاشیه رانده شده است.

منبع: فارس

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها