کد خبر: 384722
|
۱۳۹۸/۱۱/۲۵ ۱۸:۱۵:۰۴
| |

وزیر صنعت، معدن و تجارت در تشریح دلیل تاخیر سه ساعته:

از بردسکن تا مشهد راه زیادی بود!

وزیر صنعت، معدن و تجارت که برای شرکت در مراسم تقدیر از صادرکنندگان نمونه استانی و ملی به مشهد سفر کرده بود، با تاخیری نزدیک به سه ساعت در مراسم حضور یافت.

از بردسکن تا مشهد راه زیادی بود!
کد خبر: 384722
|
۱۳۹۸/۱۱/۲۵ ۱۸:۱۵:۰۴

اعتمادآنلاین| وزیر صنعت، معدن و تجارت که برای شرکت در مراسم تقدیر از صادرکنندگان نمونه استانی و ملی به مشهد سفر کرده بود، با تاخیری نزدیک به سه ساعت در مراسم حضور یافت.

در ادامه مهم ترین صحبت های رحمانی وزیر صنعت، معدن تجارت در این مراسم را می خوانید:

* در ده ماهه اول امسال صادرات استان خراسان افزایشی بوده و در کشور نیز این عدد به 18 درصد رسیده است، خوشبختانه در 10 ماهه اول امسال علاوه بر اینکه صادرت کشور افزایشی بوده بلکه تولیدات‌مان هم در این شرایط بحرانی روند افزایشی داشته است.

* 44 قلم کالای منتخب در وزارتخانه ماهانه رصد می‌شوند و بیش از دو سوم این تعداد رشد افزایشی در بحث صادرات و تولید داشته اند، در کنار این تعداد، 100 عدد محصول پرمصرف در بازار نیز ماهانه رصد می‌شوند و گزارش آن خدمت مقامات ارسال می‌شود.

*در گزارش بانک مرکزی تولید از ابتدای سال 97 تاپایان آن رشد شاخصی نداشته و تا اسفند همان سال به منفی 12 درصد رسیده است و همین رشد منفی 12 درصدی در تیر و مرداد امسال به منفی 4، و در آبان ماه 3، در آذر مثبت 2 و در دی ماه به عدد 2/3 درصد رسیده است.

* افرادی گمان می‌کردند ما شکست خواهیم خورد ولی امروز شاهد رونق تولید در کشور هستند و سرشکسته شده‌اند، مقام معظم رهبری بارها فرموده‌اند تولید کار مقدسی است و من در همین راستا از همه فعالان اقتصادی خواهش می‌کنم که در راستای سخنان گرانبهای ایشان قدم بردارند.

* راهبرد اول ما حفظ تولید و اشتغال موجود در کشور است، فعالسازی واحدهای راکد (که در استان خراسان 100 واحد و در کل کشور 2 هزار واحد تاکنون از رکود درآمده‌اند)، خودکفایی در عرصه تولید ( صنعت فولاد و الکترود سازی از جمله مهمترین آنها است) از جمله راهبردهای دیگر ما است.

* تاکنون 30 درصد لاستیک تولید داخل بود ولی امروز به لطف خدا این عدد به 55 درصد رسیده است. در عرصه نساجی، پوشاک نیز با وجود مشکلات متعدد به ویژه صنعت چادر مشکی که 90 درصد آن واردات است توانسته‌ایم همچنان حرف برای گفتن داشته باشیم و در همین راستا به زودی 30 میلیون متر واحد در یکی از استان ها افتتاح می‌شود و یک واحد 50 میلیون متری دیگر نیز با کمک سرمایه‌گذار خارجی به مرحله افتتاح خواهد رسید.

* در دوره تحریم یکی از مهمترین راهبردهای ما مردمی شدن و گسترش بخش خصوصی و تفویض اختیار به استانها و تسهیل امور تجار و صادرکنندگان است و برای همین است که من سعی می کنم همیشه نظر مردم را جویا شوم چرا که مردم و بخش خصوصی توسعه دهنده اقتصاد کشور هستند.

* دوره و شرایط جدید این شرایط را ایجاب می‌کند که اختیارات متعددی در راستای توسعه اقتصادی و صادرات استان‌ها به آنها واگذار کنیم، ستاد تسهیل، تنظیم بازار و شورای معادن ستادهایی هستند که نشان دهنده تفویض اختیارات وزرات‌خانه به استان‌ها است.

* اخیرا عضو موقت اوراسیا شده‌ایم، از 5 آبان امسال این عضویت اجرایی شده است و تا 3 سال زمان دارد، برهمین اساس این نهاد به ما 103 ردیف اقلام و تعرفه تخفیف و معافیت داده است و 380 قلم از سمت ما به آنها اعطا شده است، گفتنی است در بخش فرش و گلیم، میگو، ظروف شیشه‌ای و یا مواد شوینده و دیگر اقلام شاهد این تخفیفات هستیم.

* ایجاد و تثبیت شغل جوان ایرانی از اهداف اصلی ما در راه گسترس توسعه تجارت، تولید و صادرات است که در این میان نمی‌توان از سهم سهامی خاص غافل شد چراکه باید آن را گسترس دهیم.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها