محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه:

آمریکا با جهالت و اطلاعات غلط، منطقه را تا آستانه جنگ پیش برد/ بیشتر از هر کسی خواستار دانستن محتوای جعبه سیاه هواپیمای اوکراینی هستیم/ بازگشت به رویه سابق بر عهده ترامپ است

وزیر امور خارجه کشورمان در گفت‌وگویی اختصاصی، مواضع کشورمان را درباره رخ‌دادهای اخیر پیرامون ایران از جمله به شهادت رسیدن سردار سلیمانی توسط آمریکا و حادثه هواپیمای اوکراینی در ایران تشریح کرد.

آمریکا با جهالت و اطلاعات غلط، منطقه را تا آستانه جنگ پیش برد/ بیشتر از هر کسی خواستار دانستن محتوای جعبه سیاه هواپیمای اوکراینی هستیم/ بازگشت به رویه سابق بر عهده ترامپ است
کد خبر: 384723
|
۱۳۹۸/۱۱/۲۶ ۰۸:۰۷:۰۰

اعتمادآنلاین| محمدجواد ظریف گفت: رئیس‌جمهوری آمریکا مقصر اصلی بحران و تنش بین تهران و واشنگتن است و بازگشت به رویه سابق بر عهده دونالد ترامپ است.

وزیر امور خارجه ایران در مصاحبه با شبکه «ان بی‌سی» گفت: جای تاسف است که آمریکا بر اساس اطلاعات غلط مبتنی بر جهل و غرور در مسیری قدم برمی‌دارد که منطقه را به سمت درگیری سوق می دهد.

او با بیان اینکه دولت ترامپ باعث افزایش تنش با تهران شده‌ است، افزود: ایران و آمریکا در جریان تنش‌های اخیر و به شهادت رساندن سردار قاسم سلیمانی نامه‌های تندی را رد و بدل کردند.

به گفته ظریف، روابط میان آمریکا و ایران پس از شهادت سردار شهید سلیمانی همچنان با تنش همراه است.

وزیر امور خارجه ایران، دونالد ترامپ رئیس‌جمهوری آمریکا را به خاطر پیگیری سیاستی اشتباه در قبال ایران مقصر دانست.

ظریف افزود: جای تاسف است که آمریکا براساس اطلاعات غلط مبتنی بر جهل و استکبار در مسیری قدم بر می‌دارد که منطقه را بسیار نزدیک به حاشیه کرده است.

او همچنین تاکید کرد: مایک پمپئو، وزیر امور خارجه آمریکا در اوج بحران در ژانویه نامه‌ای نامناسب به ایران نوشته و تهران نیز پاسخ مناسب به او داده‌ است.

ظریف در ادامه بدون اشاره به سخنان بی‌ادبانه پمپئو در نامه گفت: نامه وی حاوی تهدیدات بود.

ظریف گفت: پاسخ وزارت امور خارجه ایران به نامه پمپئو محکم و مناسب بوده اما بی‌ادبانه نبوده است.

او در حاشیه کنفرانس امنیتی سالانه در مونیخ تأیید کرد که لحن ارتباط بین دو دولت‌های ایران و آمریکا رو به بدتر شدن است.

ظریف با استناد به مذاکرات ایران در دوران دولت باراک اوباما که در آن اغلب با جان کری وزیر اسبق امور خارجه آمریکا وقت انجام می شد، گفت: رویه قبلاً چنین نبوده است.

او تاکید کرد که من هنوز همان وزیر امور خارجه‌ای هستم که با جان کری به روشی قابل احترام رفتار کردم.

ظریف در ادامه دولت آمریکا را به دلیل ایجاد بحران مقصر دانست و گفت: بازگشت به رویه سابق بر عهده ترامپ است.

وزیر خارجه ایران با تکذیب ادعای آمریکا مبنی بر کنترل تهران بر گروه‌های مقاومت عراقی یا لبنانی، تاکید کرد که سردار سلیمانی، پیش از ترور و شهید شدن، در تلاش بود تنش‌ها را در عراق کاهش داده و گروه‌های مسلح عراقی را از اقدام نظامی [علیه آمریکا] باز دارد.

ظریف در این باره توضیح داد: «[سردار] سلیمانی تلاش می‌کرد افراد را از دخیل شدن در عملیات‌های نظامی واقعی علیه هر کسی باز دارد. این، کار او بود. این چیزی بود که تلاش می‌کرد انجام دهد، اوضاع را مهار کند».

او در بخش دیگری از صحبت‌هایش به موضوع حادثه برای هواپیمای مسافربری اوکراینی در تهران پرداخته و گفت: ایران نمی‌تواند اطلاعات جعبه سیاه این هواپیما را استخراج کند اما جعبه سیاه را نیز به هیچ دولت خارجی تحویل نخواهد داد.

به نوشته اِن.بی.سی نیوز، وزیر خارجه ایران ضمن دفاع از تصمیم تحویل ندادن جعبه سیاه هواپیما به کشورهای خارجی، تاکید کرد: ایران، طبق قوانین بین‌المللی هوانوردی، حق دارد تحقیقات را درباره این هواپیما هدایت کند.

ظریف با بیان اینکه ایران برای استخراج اطلاعات از جعبه سیاه به نرم‌افزار، کابل‌ها و تجهیزات تخصصی از آمریکا یا دیگر کشورهای غربی نیاز دارد، افزود: «ما از آنها کمک خواسته‌ایم، چرا آمریکا کمکی به ما نکرد؟ این یک مسئله انسانی است. چرا آنها نرم‌افزار را به ما ندادند؟ چرا تخصص آن را به ما ندادند؟»

او ضمن اشاره به باقی ماندن سوالات بسیاری درباره حادثه هواپیما، گفت: «به همین دلیل است که ما بیش از هر کسی می‌خواهیم بدانیم چه چیزی داخل جعبه سیاه است، تا بفهمیم واقعا چه اتفاقی رخ داده است. فعلا که [جعبه سیاه] همینطوری آنجا است».

منبع: انتخاب

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها