افزایش 100 برابری درآمد‌های پتروشیمی/جهش سوم صنعت پتروشمی تا 1400

در آمد فروش مواد پتروشیمی پس از انقلاب با افزایش 100 برابری به 17 میلیارد دلار رسیده است.

افزایش 100 برابری درآمد‌های پتروشیمی/جهش سوم صنعت پتروشمی تا 1400
کد خبر: 384753
|
۱۳۹۸/۱۱/۲۶ ۰۹:۱۰:۴۷

اعتمادآنلاین| با پیروزی انقلاب اسلامی تعداد مجتمع‌های پتروشیمی از 6 واحد با افزایش نزدیک به 10 برابر به 56 واحد رسید و به طبع آن ظرفیت تولید نیز با افزایش حدود 22 برابری به 66 میلیون تن رسید.

در آمد فروش مواد پتروشیمی پس از انقلاب با افزایش 100 برابری به 17 میلیارد دلار رسیده است و میزان صادرات پتروشیمی نیز در سال با افزایش 240 برابری به رقم 12 میلیارد دلار رسیده است.

با وجود محدودیت‌های بین المللی طی سال‌های اخیر صنعت پتروشیمی توانسته گام‌های محکمی در این حوزه بردارد و شرایط مناسبی را برای تامین ارز مورد نیاز در کشور ایجاد کرده است.

به گفته بیژن زنگنه وزیر نفت طی برنامه ریزی‌های صورت گرفته پیش بینی می‌شود که تا سال 1400 میزان ظرفیت تولید پتروشیمی به 100 میلیون تن و درآمد این صنعت نیز به حدود 37 میلیارد دلار برسد.

برای دستیابی به این هدف باید تلاش شود که 28 طرح اولویت‌دار با سرمایه‌گذاری 17 میلیارد دلار تا سال 1400 به بهره برداری برسند که این امر به معنی افزایش 79 درصدی ظرفیت اسمی صنعت پتروشیمی کشور، افزایش 2 برابری تولید محصول نهایی و افزایش بیش از 60 درصدی درآمد این بحش از سال 1392 تا پایان سال 1400 است.

حسن مرادی کارشناس حوزه انرژی در گفت‌وگو با خبرنگار گروه اقتصاد خبرگزاری میزان، با اشاره به توسعه صنعت پتروشیمی در کشور اظهار کرد: صنعت پتروشیمی در کشور پس از پیروزی انقلاب با نرخ رشد مناسب چند برابر شد، در حال حاضر علاوه بر مجتمع‌های سنتی و اولیه در سواحل خلیج فارس، خط اتلین غرب و شرق طرحی شده و بسیاری از پتروشیمی‌هایی از این خطوط تغذیه و باعث افزایش اشتغالزایی در کشور شده است.

این کارشناس حوزه انرژی تصریح کرد: به میزانی که مشتقات نفتی و گاز تبدیل به محصول عالی‌تر شود ارزش افزوده بیشتر ایجاد خواهد کرد و در زنجیره تولید کالای با ارزش، شرایط برای حضور در بازار‌های جهانی ایجاد خواهد شد.

وی افزود: استفاده از پتروشیمی برای گریز از تحریم‌ها به اثبات رسیده و در بخش فنی به فناوری بالایی رسیده، به همین منظور ابتدا در چرخه ساخت محصولات ساده تری تولی و در ادامه محصولات اولیه با ارزش افزوده بالا تولید می‌شود.

مردای ابراز کرد: توسعه صنایع پتروشیمی‌های در برنامه ششم توسعه دیده شده و پتروشیمی‌ها می‌توانند ضمن افزایش اشتغالزایی در کشور طرح‌های صنایع دیگر را به گردش درآوردند.

منبع: میزان

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها