رئیس کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان آمریکا:

گزارش رسمی دولت آمریکا درباره ترور سردار سلیمانی با توجیه ترامپ تناقض دارد

رئیس کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان آمریکا در بیانیه‌ای توجیه دولت آمریکا برای به شهادت رساندن سردار قاسم سلیمانی را در تناقضی مستقیم با ارزیابی نادرست رئیس‌جمهور آمریکا در این باره دانست.

گزارش رسمی دولت آمریکا درباره ترور سردار سلیمانی با توجیه ترامپ تناقض دارد
کد خبر: 384800
|
۱۳۹۸/۱۱/۲۶ ۱۰:۱۳:۵۸

اعتمادآنلاین| الیوت انگل، رئیس کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان آمریکا در بیانیه‌ای درباره آخرین توجیهی که کاخ سفید برای به شهادت رساندن سردار قاسم سلیمانی ارائه کرده است، گفت: دولت برای کنگره گزارشی رسمی را درباره توجیهات قانونی و سیاسی حمله‌ای که در آن سردار قاسم سلیمانی ترور شد فرستاده است. این گزارش رسمی با ارزیابی نادرست رئیس جمهور[دونالد ترامپ] مبنی بر این که این حمله را علیه ایران انجام داد تا از حمله‌ای قریب‌الوقوع علیه نظامیان و سفارت‌خانه‌های آمریکا جلوگیری کند، مستقیما در تناقض است. توضیح دولت در این گزارش، هیچ اشاره‌ای به خطری قریب‌الوقوع نداشته و نشان می‌دهد که توضیح رئیس جمهور به ملت آمریکا، غلط و ساده‌انگارانه بوده است.

الیوت در ادامه این بیانیه مطرح می‌کند: دولت برای بدتر شدن اوضاع و برای گریز از توجیه عملکردش برای کنگره، این ادعای اشتباه را مطرح می‌کند که کنگره پیش از این در قطعنامه 2002 جنگ عراق، مجوز این حمله را صادر کرده است. این فرضیه قانونی نامعقول است. مجوز قانونی سال 2002 برای حل کردن موضوع صدام حسین بود. این قانون هیچ ارتباطی به ایران و مقامات ایرانی در عراق نداشت. مطرح کردن این که 18 سال بعد، این قانون می‌تواند توجیهی برای یک مقام رسمی ایرانی باشد، این قانون را به چیزی فراتر از آنچه هدف کنگره بوده است، تعمیم می‌دهد. خوشحالم که همراه با بسیاری از همکارانم رای به لغو مجوز تاریخ‌گذشته جنگ عراق دادیم وامیدوارم که سنا این درخواست را پیگیری کند.

این مقام مجلس نمایندگان آمریکا در بخش پایانی بیانیه‌اش تشریح کرد: دولت به اندازه کافی در این باره پنهان‌کاری کرده است. تصمیم ترور سردار سلیمانی تنش‌ها را گسترش داده و خطر کشانده شدن‌مان به جنگی با ایران را ایجاد کرد که ملت آمریکا آن را نمی‌خواهند و کنگره هم مجوزش را نداده است. این جعل[در ارائه اطلاعات] پس از توضیح اسناد و شواهد، کارآمد نخواهد بود. ما به پاسخ‌ها و اسناد احتیاج داریم؛ بنابراین، امیدوارم که مایک پمپئو[وزیر امور خارجه آمریکا] در تاریخ 28 فوریه در جلسه استماع همگانی درباره سیاست ایران و عراق از جمله ترور سردار سلیمانی و قدرت‌های جنگی مقابل کمیته توضیحات رسمی‌اش را ارائه دهد.

منبع: ایسنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها