کد خبر: 384875
|
۱۳۹۸/۱۱/۲۶ ۱۵:۲۰:۰۰
| |

«اعتمادآنلاین» از محرومیت ۲ ساله منچسترسیتی از سوی یوفا گزارش می‌دهد:

خانواده سلطنتی ابوظبی یوفا را فریب داده ‌است/ سیتی فیرپلی مالی یوفا را زیر پا گذاشته است/ یوفا منچستر‌سیتی را 2 سال از حضور در لیگ قهرمانان اروپا محروم کرد

خلدون المبارک مدیر باشگاه منچسترسیتی هیچ‌گاه موافق قوانین فیرپلی مالی یوفا نبود و این قوانین را مانعی برای ولخرجی‌های منصور و از نو ساختن سیتی می‌دانست. اما ایمیل‌ها نشان می‌دهد مخالفت مبارک و سیتی با این قوانین بیش از حد تصور بوده است.

خانواده سلطنتی ابوظبی یوفا را فریب داده ‌است/ سیتی فیرپلی مالی یوفا را زیر پا گذاشته است/ یوفا منچستر‌سیتی را 2 سال از حضور در لیگ قهرمانان اروپا محروم کرد
کد خبر: 384875
|
۱۳۹۸/۱۱/۲۶ ۱۵:۲۰:۰۰

اعتمادآنلاین| ‌ وقتی هفته‌نامه اشپیگل در سال 2018 ایمیل‌های هک‌شده باشگاه منچسترسیتی را منتشر کرد، کسی تصور نمی‌کرد افشای آنها چنین عواقبی داشته باشد. اما حالا این ایمیل‌ها که استفاده غیرقانونی از منابع مالی خارج از باشگاه توسط تیم منچسترسیتی را فاش می‌کرد، منجر به حکمی مبنی بر 2 سال محرومیت این باشگاه از حضور در لیگ قهرمانان اروپا و 30 میلیون یورو جریمه نقدی شده است ( بیشتر بخوانیم ).

پپ گواردیولا

ایمیل‌های هک‌شده تخلف مالی سیتی را فاش کرد

در طول تحقیقات یوفا در مورد اتهامات مالی منچسترسیتی، واکنش این تیم همواره ثابت بود: تحقیر، خشم و تکذیب. اما فاش شدن ایمیل‌ها و محکومیت سیتی آسیب جدی‌ای به وجهه این تیم زده است. وجهه‌ای که با پول زیاد در طول سال‌های گذشته ساخته شده بود.

به نظر می‌رسد خانواده سلطنتی ابوظبی برای تطبیق دادن خرج‌های نجومی خود با قوانین فیرپلی مالی، یوفا را فریب داده‌اند.

ایمیل‌های فاش‌شده از سوی اشپیگل نشان می‌دهند شیخ منصور، مالک سیتی و یکی از اعضای خانواده سلطنتی ابوظبی، اسپانسر اصلی تیم را شرکت هواپیمایی اتحاد معرفی کرده است. بر طبق قوانین فیرپلی مالی یوفا که در سال 2011 تصویب شد، باشگاه‌های بزرگ اروپایی برای خرید بازیکن با محدودیت مواجه‌اند و نباید بیش از بودجه تیم خرج کنند.

کمپانی ADUG بخش بزرگی از بودجه منچسترسیتی را تامین می‌کرد

با این حال در یکی از ایمیل‌ها جرج کامیلاس، یکی از مدیران ارشد مالی باشگاه منچسترسیتی، اذعان کرده که در واقع کمپانی ADUG که متعلق به خود شیخ منصور است بخش اعظم بودجه باشگاه را تامین می‌کند؛ بر اساس این اطلاعات که از طریق ایمیل کامیلاس به 2 نفر از اعضای هیات‌مدیره، فران سوریانو و سایمون پیرس فرستاده شده، در فصل 2015-2016 در حالی که قرارداد اسپانسری اتحاد 67.5 میلیون پوند بوده، تنها هشت میلیون پوند آن توسط این شرکت و 59.5 میلیون پوند توسط ADUG تامین شده است.

منچسترسیتی

به این ترتیب، به نظر می‌رسد خانواده سلطنتی ابوظبی برای تطبیق دادن خرج‌های نجومی خود با قوانین فیرپلی مالی، یوفا را فریب داده‌اند.

روی پینتوی پرتغالی ایمیل‌های مدیران سیتی را هک کرد

ایمیل‌های سیتی به دست یک پرتغالی به نام روی پینتو هک شده است. او در حال حاضر متهم به 147 جرم کیفری است، اما همه آنها را تکذیب می‌کند. پس از انتشار گزارش اشپیگل، کمیته کنترل مالی باشگاه‌های یوفا در ماه مارس اعلام کرد تحقیق درباره این گزارش را آغاز کرده است.

روی پینتو هکر پرتغالی

روی پینتو، هکر پرتغالی

سیتی در واکنش به آغاز تحقیقات اعلام کرد باشگاه در کمال اطمینان ثابت می‌کند تمام اتهامات دروغ بوده است. اما پس از 2 جلسه دادگاه، یوفا از توضیحات و مدارک سیتی قانع نشد و در ماه مه باشگاه منچسترسیتی محکوم شد.

واکنش سیتی خشمگینانه بود؛ این تیم یوفا را متهم کرد که به مدارکی غیرقابل انکار بی‌توجهی کرده و این تصمیم نتیجه اشتباه، برداشت غلط و سردرگمی بوده است.

2 سال محرومیت از حضور در لیگ قهرمانان و 30 میلیون یورو جریمه نقدی

تصمیم نهایی یوفا 2 روز زودتر از موعد مقرر در فوریه 2020 فاش شد. منچسترسیتی به 2 سال محرومیت از حضور در لیگ قهرمانان و 30 میلیون یورو جریمه نقدی محکوم شد. ( بیشتر بخوانیم )

خلدون المبارک، مدیر باشگاه منچسترسیتی، هیچ‌گاه موافق قوانین فیرپلی مالی یوفا نبود و این قوانین را مانعی برای ولخرجی‌های منصور و از نو ساختن سیتی می‌دانست. اما ایمیل‌ها نشان می‌دهد مخالفت مبارک و سیتی با این قوانین بیش از حد تصور بوده است.

تصمیم نهایی یوفا 2 روز زودتر از موعد مقرر در فوریه 2020 فاش شد. منچسترسیتی به 2 سال محرومیت از حضور در لیگ قهرمانان و 30 میلیون یورو جریمه نقدی محکوم شد.

قانون فیرپلی مالی یوفا در سال 2011 تصویب شد. این قانون از سوی بایرن‌مونیخ و باشگاه‌های آلمانی به یوفا پیشنهاد شده بود. تیم‌های بوندس‌لیگا، که هنوز تعداد زیادی از آنها توسط هواداران اداره می‌شوند، قدرت رقابت با مالکان متمول حوزه خلیج‌فارس را نداشتند و اعلام کردند خریدهای چندصد میلیونی برخی تیم‌ها با روح فوتبال مغایر است. قانون جدید در واقع مانع منچسترسیتی برای رسیدن هرچه سریع‌تر به جمع قهرمانان اروپا بود.

سایمون کلیف وکیل سیتی در یکی از ایمیل‌ها فاش کرده بود زمانی که اینفانتینو ریاست یوفا را بر عهده داشت، المبارک به او گفته بوده که نمی‌تواند قوانین مربوط به محدودیت مالی را بپذیرد و ترجیح می‌دهد 30 میلیون یورو به 50 وکیل خبره بپردازد تا به مدت 10 سال از یوفا شکایت کنند.

اختلاف منچسترسیتی و یوفا بر سر قانون فیرپلی مالی در حدی بود که کلیف وکیل باشگاه در یکی از ایمیل‌ها درباره مرگ یکی از اعضای کمیته کنترل مالی باشگاه‌ها نوشته‌ است: «‌یکی از آنها مرد، 6تای دیگر باقی مانده.» تاکنون هیچ‌کس از طرف باشگاه به دلیل افشای این ایمیل عذرخواهی نکرده است.

منچسترسیتی از تصمیم امروز یوفا ناامید شده، اما متعجب نیست

سیتی پس از اعلام حکم یوفا در بیانیه‌ای نوشته: «منچسترسیتی از تصمیم امروز شورای یوفا ناامید شده، اما متعجب نیست. در دسامبر سال 2018، رئیس بازپرس یوفا قبل از هرگونه تحقیقی و حتی پیش از شروع تحقیقات، به طور علنی از نتیجه و مجازات احتمالی در مورد منچسترسیتی صحبت کرد و به دلیل همین نقض مداوم از سوی یوفا، تردید چندانی در مورد رسیدن به چنین نتیجه‌ای وجود نداشت.»

در ادامه این بیانیه آمده است: «سیتی رسماً از کمیته انضباطی یوفا شکایت کرده و این شکایت با حکم CAS تایید شد؛ به عبارت ساده، این پرونده که توسط یوفا باز شده، از سوی این نهاد تحت پیگرد قانونی قرار گرفته و همچنین داوری شده است. حالا باشگاه در سریع‌ترین زمان ممکن به داوری بی‌طرفانه خواهد رفت و در اولین فرصت به دادگاه داوری ورزش مراجعه می‌کند.»

ایمیل‌هایی که روزی برای سیتی هیچ اهمیتی نداشت حالا رویای بزرگ قهرمانی در اروپا را برای این تیم به خطر انداخته است.

به نظر می‌رسد ایمیل‌هایی که روزی برای سیتی هیچ اهمیتی نداشت حالا رویای بزرگ قهرمانی در اروپا را برای این تیم به خطر انداخته است. در صورت محرومیت سیتی در فصل آینده، قانون صعود چهار تیم از انگلیس به لیگ قهرمانان تغییر نخواهد کرد، اما اگر منچسترسیتی در بین تیم‌های اول تا چهارم باشد، تیم پنجم به جای این تیم به لیگ قهرمانان صعود خواهد کرد.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها