افغانستان: توافق آمریکا و طالبان با نظارت کابل به‌زودی صورت می‌گیرد

دولت افغانستان در بیانیه‌ای اعلام کرد توافق میان آمریکا و طالبان طی هفته‌های آینده با نظارت کابل صورت خواهد گرفت.

افغانستان: توافق آمریکا و طالبان با نظارت کابل به‌زودی صورت می‌گیرد
کد خبر: 384880
|
۱۳۹۸/۱۱/۲۶ ۱۳:۲۷:۵۷

اعتمادآنلاین| در پی اعلام پذیرش مشروط توافق آمریکا و طالبان از سوی ترامپ، وزرای دفاع و خارجه این کشور اعلام کردند که تمام بندهای توافق میان واشنگتن و طالبان مشروط خواهد بود.

«اشرف غنی» رئیس‌جمهور افغانستان در حاشیه نشست امنیتی مونیخ با وزرای دفاع و خارجه آمریکا و زلمی خلیلزاد نماینده ویژه این کشور در امور صلح و همچنین دبیرکل ناتو دیدار و گفتگو کرد.

در این دیدار که با حضور «امرالله صالح»، «اسدالله خالد» و «هارون چخانسوری» در آلمان انجام شد، وزرای امور خارجه و دفاع آمریکا تصریح کردند که توافقی که قرار است با طالبان که طی هفته‌های آینده نهایی گردد، محتویات مشروط دارد.

دفتر ریاست جمهوری افغانستان (ارگ) نیز در بیانیه‌ای اعلام کرد بر اساس گفته مقامات آمریکایی، تمام بندهای توافق با طالبان مشروط بوده و واقعیت این است که این گروه در مذاکرات پذیرفته دست از جنگ و خشونت بردارد و یک جامعه کثرت گرا در افغانستان را نیز بپذیرد.

ارگ تاکید کرد: طرفین روی مکانیسم نظارت دولت افغانستان بر این توافق تبادل نظر کرده و همچنین تضمین دادند که مالکیت صلح در افغانستان با دولت و مردم این کشور است.

در بخشی از این دیدار، مایک پامپئو وزیر خارجه آمریکا گفته بود طالبان باید تبلیغات خود را داشته باشد، اما واقعیت این است که این گروه باید با تروریسم و القاعده خداحافظی کرده و دست از جنگ در افغانستان بردارد.

او تاکید کرد: آمریکا به حمایت از نیروهای امنیتی و دفاعی افغانستان ادامه خواهد داد.

قرار است رئیس جمهور افغانستان در هفته آینده و پس از بازگشت از آلمان، سلسله مشورت‌هایی با نیروهای امنیتی، اقشار مختلف جامعه، جامعه مدنی و احزاب سیاسی برگزار و آنها را در جریان مذاکرات صلح قرار دهد.

ارگ در پایان افزود: دولت افغانستان به مردم این کشور اطمینان می‌دهد نهادهای امنیتی و نظامی در این روند تقویت شده و افغانستان هیچ گاه به گذشته برنخواهد گشت.

پیش از این وزیر دفاع آمریکا اعلام کرده بود برای سنجش قابلیت طالبان مذاکراتی با این گروه برای یک توقف هفت روزه جنگ در افغانستان در جریان است.

منبع: فارس

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها