کد خبر: 384944
|
۱۳۹۸/۱۱/۲۹ ۰۸:۳۰:۰۰
| |

راضیه جلیل‌پور، مربی کاراته، در گفت‌وگو با «اعتمادآنلاین» از شگفتی‌سازی شیما آل‌سعدی در دومین مرحله لیگ جهانی کاراته وان می‌گوید:

شیما آل‌سعدی نزدیک یک سال است به تنهایی تمرین می‌کند/ سابقه نداشته در وزن 61 کیلوگرم بتوانیم چنین رقبای سرسختی را شکست دهیم/ کاراته المپیک دیگری نخواهد داشت/ باید برای کسب سهمیه برنامه‌ریزی کرد

راضیه جلیل‌پور، مربی کاراته، گفت: شیما آل‌سعدی بازیکن کم‌حاشیه‌ای است. او حمایت‌هایی را که برخی بازیکنان دارند هیچ‌وقت نداشته و بازیکنی بوده که با تمرین انفرادی جلو رفته است. جای تحسین دارد که یک ورزشکار این راه سخت را به تنهایی برود و فراتر از انتظار ظاهر شود.

شیما آل‌سعدی نزدیک یک سال است به تنهایی تمرین می‌کند/ سابقه نداشته در وزن 61 کیلوگرم بتوانیم چنین رقبای سرسختی را شکست دهیم/ کاراته المپیک دیگری نخواهد داشت/ باید برای کسب سهمیه برنامه‌ریزی کرد
کد خبر: 384944
|
۱۳۹۸/۱۱/۲۹ ۰۸:۳۰:۰۰

اعتمادآنلاین| ‌ دومین مرحله لیگ جهانی کاراته وان سال 2020 در امارات با حضور 571 کاراته‌کا از 85 کشوربرگزار شد و نمایندگان ایران در دو بخش زنان و مردان با کسب یک طلا، یک نقره و 4 برنز به کار خود پایان دادند. ( بیشتر بخوانیم ) ایران در این رقابت‌ها و در بخش زنان به یک شگفتی رسید؛ شیما آل‌سعدی در وزن 61- کیلوگرم با غلبه بر رقیبانش به فینال این رقابت‌ها راه پیدا کرد.

موفقیت زنان کاراته‌کای ایران موضوع جدیدی نیست و آل‌سعدی هم در رقابت پایانی برابر یین ژیااویان از چین با نتیجه 3 بر یک شکست خورد و به مدال نقره رسید اما صعود او به فینال لیگ کاراته وان بدون حضور در اردوهای تیم ملی و با تمرین انفرادی نتیجه‌ای حائز اهمیت است ( بیشتر بخوانیم ).

اعتمادآنلاین به همین مناسبت با راضیه جلیل‌پور، مربی کاراته زنان، گفت‌وگویی انجام داده که در ادامه می‌خوانید:

***

راضیه جلیل‌پور

راضیه جلیل‌پور

عملکرد شیما آل‌سعدی خارق‌العاده بوده است

*عملکرد شیما آل‌سعدی در مسابقات لیگ جهانی کاراته وان بسیار خوب بود. به نظر شما دلیل درخشش او چیست؟

شیما اصلاً در اردوها حضور نداشته و این مساله بسیار جالب است؛ اینکه کسی که در اردو نبوده و از امکانات فوق‌العاده اردوها و آکادمی شامل حقوق، لباس، کفش پزشک، فیزیوتراپ، روانشناس و حریفان قدر اردوی تیم ملی بهره‌مند نبوده اما این نتیجه عالی را کسب کرده است. تا به حال سابقه نداشته که ما در وزن 61- کیلوگرم بتوانیم چنین رقبای سرسختی را شکست دهیم. همه می‌دانند که نزدیک به یک سال است شیما آل‌سعدی در شهر خودش تمرین می‌کند و هزینه‌ها را هم هیات کاراته فارس می‌دهد. خود او هم کمک کرده و توانسته با هدف‌گذاری برای این مسابقه آماده شود و نسبت به بقیه عملکرد خارق‌العاده‌ای داشته است. البته نمی‌خواهم عملکرد دیگران را زیر سوال ببرم؛ به عنوان مثال سارا بهمنیار مثل همیشه خوب بوده و با وجود اینکه به رده‌بندی رفته جایگاه همیشگی خود را حفظ کرده است. اما شیما آل‌سعدی با توجه به عدم حضور در اردوی تیم ملی عملکرد خارق‌العاده‌ای داشته است ( بیشتر بخوانیم ).

آل‌سعدی بازیکن کم‌حاشیه‌ای است

*شیما آل‌سعدی کمتر از دیگر کاراته‌کاهای ایران شناخته شده است. در مورد او چه می‌دانیم؟

شیما آل‌سعدی بازیکن کم‌حاشیه‌ای است. او حمایت‌هایی را که برخی بازیکنان دارند هیچ‌وقت نداشته است. اشاره مستقیم نمی‌کنم، اما حمایتی را که برخی استان‌ها و دست‌های پشت پرده از بعضی بازیکنان می‌کنند و به فدراسیون فشار می‌آورند او هیچ‌گاه نداشته است. بازیکنی بوده که با تمرین انفرادی جلو رفته است. جای تحسین دارد که یک ورزشکار این راه سخت را به تنهایی برود و فراتر از انتظار ظاهر شود. او می‌تواند یک شانس خیلی خوب برای کسب سهمیه هم باشد. هرچند کار سختی در پیش دارد.

شیما آل‌سعدی بازیکن کم‌حاشیه‌ای است. او حمایت‌هایی را که برخی بازیکنان دارند هیچ‌وقت نداشته است. اشاره مستقیم نمی‌کنم، اما حمایتی را که برخی استان‌ها و دست‌های پشت پرده از بعضی بازیکنان می‌کنند و به فدراسیون فشار می‌آورند او هیچ‌گاه نداشته است

تفاوت کاراته با رشته‌های دیگر در این است که هیچ المپیک دیگری نخواهد داشت

*فکر می‌کنید تیم کاراته زنان ما شانس کسب چند سهمیه المپیک را دارد؟

من گمان می‌کنم همان‌طور که در بازی‌های آسیایی و اسلامی بازیکنانی که از قبل مشخص شده‌اند شرکت می‌کنند وضعیت فدراسیون جهانی هم به همین صورت است. فدراسیون جهانی تلاش خواهد کرد همه کشورها را راضی نگه دارد، خصوصاً کشورهایی که صاحب نام هستند. نمی‌توانیم بگوییم ما قطعاً برای مثال 2 سهمیه را می‌گیریم. با توجه به اینکه بچه‌ها هم مدام در حال بازی هستند، آنالیز می‌شوند و مثلاً طراوت خاکسار سومین بار است که حذف می‌شود، پس آنالیز شده و باید تاکتیکش را عوض کند تا موفق شود.

شیما آل سعدی

شیما آل‌سعدی

المپیک برای همه اهمیت دارد. تفاوت کاراته با رشته‌های دیگر در این است که هیچ المپیک دیگری نخواهد داشت. به همین دلیل برای مربیان و کاراته‌کاها موقعیت بسیار خوبی است. به همین دلیل باید تمام این مسائل را پیش‌بینی کرد و برای آنها برنامه‌ریزی انجام داد.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها