وزیر علوم خبر داد

حرکت دولت از خام فروشی نفت به فروش فرآورده‌

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری از همکاری بلندمدت این وزارتخانه با وزارت نفت برای حرکت از سمت خام فروشی به صادرات فرآورده های نفتی خبر داد.

حرکت دولت از خام فروشی نفت به فروش فرآورده‌
کد خبر: 385066
|
۱۳۹۸/۱۱/۲۷ ۱۰:۳۶:۵۰

اعتمادآنلاین| منصور غلامی در گردهمایی شرکت‌های دانش بنیان و استارت آپ های صنعت نفت که صبح امروز 27 بهمن در پژوهشگاه صنعت نفت برگزار شد، با بیان اینکه یکی از توانمندی‌های کشور حضور پررنگ صاحبان دانش و فناوری در بخش‌های صنعتی است، گفت: وزارت نفت در این خصوص تلاش خوبی داشته و متخصصان دانشگاهی را در حوزه‌های مختلف به کار گرفته است.

وی با بیان اینکه وزارت علوم وظیفه ذاتی خود در زمینه تربیت نیروی انسانی را به خوبی انجام داده، اظهارداشت: کشور ما سرمایه‌های ارزشمندی از نیروی انسانی تحصیلکرده را در اختیار دارد و علیرغم همه محدودیت‌ها توانسته ایم جایگاه خوبی در زمینه تربیت نیروی انسانی متخصص و دانشگاهی که جمعیت قابل توجهی از دانش آموختگان را اختصاص می‌دهند، به دست آوریم.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با اشاره به توانمندی فارغ التحصیلان و اثرگذاری آنها در جامعه یادآور شد: مرحله اول کار با شرکت‌های دانش بنیان، راه اندازی هسته‌های اولیه جمعیت توانمند دارای دانش و فناوری است که وزارت علوم و وزارت نفت در این زمینه به توفیقات خوبی دست یافته اند. گاهی خود را با کشورهای توسعه یافته که در زمینه علم و فناوری رشد خوبی داشته اند، مقایسه می‌کنیم که ممکن است این مقایسه منطقی نباشد اما اگر از ابتدای پیروزی انقلاب تاکنون به عملکرد دانشگاه‌ها در بخش تربیت نیروی انسانی و همچنین تولید علم و نیز در بحث تحول و توسعه فناوری‌ها و شکل گیری مجموعه‌های فناور نگاه کنیم، این عملکرد را در مجموع مناسب ارزیابی خواهیم کرد و می‌بینیم که در بازه زمانی 40 ساله حرکت پرشتاب و با پشتوانه قوی از صاحبان علم و فناوری داشته ایم.

وی با تأکید بر اینکه وزارت علوم در حوزه معاونت پژوهش و نوآوری از مراکز رشد و پارک‌های فناوری حمایت می‌کند، گفت: صندوق نوآوری و شکوفایی نیز ظرفیت‌های خوبی برای حمایت از شرکت‌های دانش بنیان دارد.

وزیر علوم تحقیقات و فناوری راه اندازی زیرساخت‌های به کارگیری دانش و فناوری جدید در بخش‌های صنعتی و اقتصادی کشور را یادآور شد و ادامه داد: البته در آغاز کار هستیم، ولی شروع قدرتمندی است و این حرکت‌ها مثمر ثمر خواهد بود. وزارت نفت و شخص وزیر نفت نیز نگرانی‌هایی در حوزه نفت پس از تحریم‌ها داشتند اما با استفاده از فعالیت‌های شرکت‌های دانش بنیان و استارت آپ ها از خام فروشی نفت عبور کرده و به سمت فروش فرآورده‌های نفتی حرکت کرده ایم.

غلامی در حاشیه این گردهمایی در جمع خبرنگاران با اشاره به همکاری وزارت علوم با وزارت نفت گفت: قرار است در درازمدت این همکاری‌ها ادامه داشته باشد. جمعیت تحصیلکرده دانشگاهی نیز برای ورود به این همکاری‌ها آماده فعالیت هستند.

به گفته وزیر علوم، درآمد خوبی برای شرکت‌های دانش بنیان از محل به کارگیری علم و فناوری در بخش‌های صنعتی و ایجاد ارزش افزوده در صنعت نفت به دست آمده است و به جای صادرات نفت خام به سمت تولید ارزش افزوده حرکت کرده ایم.

منبع: ایلنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها