کد خبر: 385148
|
۱۳۹۸/۱۱/۲۷ ۱۳:۱۵:۵۲
| |

معیارهای تخصیص گرنت چیست؟

گرنت‌های پژوهشی به اعضای هیئت‌علمی داده می‌شود و آن‌ها هستند که آن را بین همکاران خود در طرح‌های پژوهشی تقسیم می‌کنند. آئین‌نامه پژوهشی دانشگاه تهران می‌گوید اعتبار ویژه اعضای هیئت‌علمی براساس مجموع امتیازات کسب‌شده از چندین شاخص محاسبه و تخصیص می‌یابد. در این گزارش معیارهای کسب امتیاز و قوانین مرتبط با آن بررسی شده است.

معیارهای تخصیص گرنت چیست؟
کد خبر: 385148
|
۱۳۹۸/۱۱/۲۷ ۱۳:۱۵:۵۲

اعتمادآنلاین| گرنت پژوهشی بودجه‌ای است که برای انجام طرح‌های پژوهشی در اختیار افراد یا گروه‌ها قرار می‌گیرد. گرنت‌های پژوهشی در دانشگاه‌ها به اعضای هیئت‌علمی تعلق می‌گیرد و همواره حرف و حدیث‌های بسیاری درباره معیارهای اعطای این مبلغ و میزان این بودجه وجود داشته است. در آئین‌نامه‌ی پژوهشی دانشگاه تهران معیارهای تخصیص این اعتبار و قوانین آن مشخص شده است.

براساس آن چه در این آئین‌نامه آمده، تخصیص اعتبار ویژه پژوهشی به اعضای هیئت‌علمی شاغل و بازنشسته دانشگاه تهران براساس امتیاز عملکرد پژوهشی ایشان انجام می‌شود.

ارزیابی عملکرد پژوهشی عضو هیئت‌علمی وابسته از زمان صدور حکم، در صورتی که آدرس مکاتبه دانشگاه تهران باشد همانند اعضای هیئت‌علمی دانشگاه تهران انجام می‌شود اما اعضای هیئت‌علمی مامور در دانشگاه تهران مشمول تخصیص اعتبار ویژه نیستند.

اگر اعضای هیئت‌علمی جدیدالاستخدام باشند یا اگر از دیگر دانشگاه‌ها و موسسات آموزشی به دانشگاه تهران انتقال دائم پیدا ‌کنند، تنها به عملکرد پژوهشی بعد از استخدام/انتقال دائم ایشان و در صورت درج آدرس صحیح دانشگاه تهران امتیاز اعتبار ویژه تعلق می‌گیرد البته اعضای هیئت علمی دانشگاه تهران به محض انتقال دائم به سایر دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی و یا قطع ارتباط با دانشگاه، مشمول تخصیص اعتبار ویژه نیستند.

اعتبار ویژه عضو هیئت‌علمی متوفی پس از تسویه حساب، در سال وفات بابت انجام طرح‌های تحقیقاتی نیمه تمام، هزینه دانشجو، تنخواه دریافتی و ... با تایید شورای پژوهشی واحد مربوط و در صورت داشتن اعتبار پژوهشی کافی برای خرید تجهیزات آزمایشگاهی در راستای زمینه فعالیت تحقیقاتی متوفی زیر نظر معاون پژوهشی واحد، قابل هزینه بوده و در سال‌های بعد اعتبار ویژه متوفی قابل محاسبه نیست.

حال باید دید چه معیارهایی برای تخصیص این اعتبار وجود دارد، براساس این آئین‌نامه، اعتبار ویژه اعضای هیئت‌علمی براساس مجموع امتیازات کسب‌شده از چندین شاخص محاسبه و تخصیص می‌یابد. مقاله‌های منتشرشده اعضای هیئت‌علمی در نشریات معتبر علمی اعم از چاپی یا الکترونیکی، مقاله‌های چاپ شده اعضای هیئت‌علمی در مجموعه مقالات همایش‌های ملی و بین‌المللی معتبر و کتاب‌های چاپ شده از جمله این معیارها هستند که هر کدام هم شرایط خاص خود را دارند.

علاوه بر موارد ذکر شده، دریافت نشان‌های علمی پژوهشی از جشنواره‌های بین‌المللی مانند جشنواره‌های خوارزمی، شیخ‌بهایی، رازی، فارابی و علامه طباطبایی هم می‌تواند برای اعضای هیئت‌علمی امتیاز به همراه آورد. برای هر مورد دریافت نشان‌های علمی پژوهشی از جشنواره‌های بین‌المللی برای نفر اول 10 امتیاز، نفر دوم هفت امتیاز و نفر سوم چهار امتیاز دارد و در صورت مشخص بودن درصد مشارکت در گواهی مربوط، امتیاز فرد براساس درصد مشارکت تعیین می‌شود.

این آئین‌نامه می‌گوید اختراعات، اکتشافات، آثار بدیع هنری ثبت‌شده و فعالیت‌های ترویج علم و فناوری، ارائه نظریه‌های نوین هم باعث می‌شود امتیاز اعضای هیئت‌علمی بالاتر رود و شانس دریافت گرنت بیشتر شود. طرح‌های کاربردی هم می‌تواند به امتیاز عملکرد پژوهشی اعضای هیئت‌علمی دانشگاه تهران بیفزاید. سقف امتیاز طرح‌های کاربردی که قرارداد آن بین دانشگاه و سازمان‌ها و دستگاه‌های اجرایی دولتی و خصوصی منعقد شده باشد 100 امتیاز است.

اگر اعضای هیئت‌علمی در فعالیت‌ها و دستاوردهای فناورانه نقشی داشته باشند امتیازشان بالاتر می‌رود؛ البته این نقش باید شرایط خاصی داشته باشد. اولا که باید در یکی از دو سطح فناوری انجام بگیرد. سطح اول تاسیس شرکت دانش‌بنیان دارای مجوز دانش‌بنیان از معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری با داشتن حداقل 20 درصد سهام شرکت توسط فرد یا افراد هیئت‌علمی متقاضی و همچنین تاسیس شرکت دانش‌بنیان دارای مجوز پذیرش و قرارداد استقرار در پارک علم و فناوری دانشگاه تهران با داشتن حداقل 20 درصد سهام شرکت توسط فرد یا افراد هیئت علمی متقاضی است. ثانیا، اگر عضو هیئت‌علمی مسئول یا راهنمای هسته پیش‌رشد پذیرش شده در پارک علم و فناوری باشد و گواهی موفقیت در پایان دوره را دریافت کند امتیاز کسب می‌کند.

میزان اعتبار ویژه تخصیصی هر عضو هیئت‌علمی در هر سال برابر با حاصل ضرب ضریب ریالی اعتبار ویژه در مجموع امتیازات مربوط به فعالیت‌های پژوهشی دو سال گذشته وی است. پس از این که اعضای هیئت‌علمی این مبالغ را دریافت کردند می‌توانند مواد مصرفی و غیرمصرفی موردنیاز طرح‌های پژوهشی بنیادی مصوب خود را براساس پیش‌بینی‌های انجام شده در طرح با استفاده از اعتبار ویژه خریداری کنند. افرادی که این گرنت‌ها را دریافت می‌کنند می‌توانند در چارچوب ضوابط مربوط و از محل اعتبار طرح‌های پژوهش بنیادی مصوب برای خود و نیز برای همکاران خود حق‌التحقیق در نظر بگیرند.

براساس این آئین‌نامه که در سال 1395 تصویب شده میزان پرداخت حق‌التحقیق به دانشجویان کارشناسی به ازای هر ساعت 2500 تومان، دانشجویان کارشناسی ارشد 4000 تومان و دانشجوی دکتری 5000 تومان است. البته از آن جایی که دو سال از تاریخ انتشار این آیین‌نامه گذشته است ممکن است در حال حاضر مبالغی که به دانشجویان پرداخت می‌شود بیشتر باشد.

منبع: ایسنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها