کد خبر: 385226
|
۱۳۹۸/۱۱/۲۸ ۱۱:۰۰:۰۰
| |

«اعتمادآنلاین» از بازی مهم روز سه‌شنبه لیگ قهرمانان اروپا گزارش می‌دهد:

اتلتیکو مادرید و لیورپول، تقابل 2 سبک متفاوت فوتبال/ اتلتیکو مادرید استثنای فوتبال امروز جهان است

با افول ستاره ژوزه مورینیو در فوتبال محبوبیت سبک دفاعی هم با او سقوط کرد. فوتبال در سال‌های گذشته بر سرعت توأم با بازی زیبا استوار بوده، اما در این میان یک استثنا وجود دارد: اتلتیکو مادرید رقیب تیم لیورپول در بازی روز سه‌شنبه در لیگ قهرمانان اروپا.

اتلتیکو مادرید و لیورپول، تقابل 2 سبک متفاوت فوتبال/ اتلتیکو مادرید استثنای فوتبال امروز جهان است
کد خبر: 385226
|
۱۳۹۸/۱۱/۲۸ ۱۱:۰۰:۰۰

اعتمادآنلاین| لیگ قهرمانان اروپا این هفته با یکی از جذاب‌ترین بازی‌ها پیگیری می‌شود. لیورپول و اتلتیکو مادرید، 2 تیم با 2 تفکر کاملاً متضاد در مقابل هم قرار خواهند گرفت و این رویارویی نه فقط برای هواداران که برای کارشناسان فوتبال هم جذاب است ( بیشتر بخوانیم ).

فوتبال در حال حاضر هجومی‌تر از همیشه است

فوتبال حرفه‌ای حالا در فصل 2019-2020 بیش از هر زمان دیگری هجومی است. گواه این مدعا آمار گل‌های به‌ثمر‌رسیده در مرحله حذفی لیگ قهرمانان اروپاست.

با شروع شکل جدید لیگ قهرمانان اروپا از فصل 1994-1995 تنها در 2 فصل میانگین تعداد گل‌های زده‌شده بیش از سه گل بود. اما از فصل 2007-2008، میانگین گل‌های به‌ثمررسیده به جز یک فصل در تمام بازی‌ها بیش از سه بود و در هر کدام از سه فصل گذشته میانگین گل‌های زده‌شده بیش از 3.5 گل بوده است.

اتلتیکو مادرید استثنای فوتبال جهان است

با افول ستاره ژوزه مورینیو در فوتبال محبوبیت سبک دفاعی هم با او سقوط کرد. فوتبال در سال‌های گذشته بر سرعت توأم با بازی زیبا استوار بوده، اما در این میان یک استثنا وجود دارد: اتلتیکو مادرید رقیب تیم لیورپول در بازی روز سه‌شنبه در لیگ قهرمانان اروپا. این تیم در طول دهه گذشته، 2 بار به فینال لیگ قهرمانان صعود کرده است. اتلتیکو مادرید با مربیگری دیه‌گو سیمئونه فوتبالی بازی می‌کند که به «کولیسمو» (Cholismo) شهره است. این نام را یک خبرنگار به نام ماریو تورجان در سال 2012 به سبک فوتبال اتلتیکو مادرید اطلاق کرد. فوتبالی فیزیکی و عملگرایانه که در مقابل تیکی تاکای پپ گواردیولا قرار می‌گرفت.

اتلتیکومادرید

فوتبال مالکانه و هنرمندانه یا همان تیکی تاکا در مقابل فوتبال عملگرا و فیزیکی یا کولیسمو قرار می‌گیرد.

گواردیولا همیشه از عبارت تیکی تاکا بیزار بوده است. این عبارت را دهه 1980 خاویر کلمنته ساخت، اما حالا با سبک بازی بارسلونا تحت مربیگری گواردیولا شناخته می‌شود. فوتبال مالکانه و هنرمندانه تیکی تاکا در مقابل فوتبال عملگرا و فیزیکی کولیسمو.

اسم مستعار کولو از سوی یکی از مربیان دوران جوانی سیمئونه به او داده شد. ویکتور اسپینتو معتقد بود دیه‌گو سیمئونه شبیه کارملو کولو سیمئونه، مدافع بوکاجونیورز، بازی می‌کند.

سیمئونه

یکی از کسانی که بر فوتبال و تفکر سیمئونه تاثیر زیادی گذاشت کارلوس بیلاردو بود. هافبکی که از هیچ فرصتی برای از صحنه به در کردن حریف غافل نمی‌شد. بیلاردو در سال 1986 مربی آرژانتین بود و این تیم را قهرمان کرد. تفکر او دقیقاً نقطه مقابل تیکی تاکا بود. او بعدها در سویا مربی سیمئونه بود. فوتبال سیمئونه المان‌های خاص خود را دارد: تمرکز بر تلاش و نظم توأم با بازی فیزیکی و خشن.

اتلتیکو مادرید ادعا می‌کند در میان غول‌های فوتبال اروپا تیم ضعیفی است، اما موقعیت کاملاً متفاوتی دارد؛ آنها سیزدهمین تیم ثروتمند جهان هستند.

باشگاه‌ها در فوتبال مدرن متعلق به هواداران هستند یا سهامداران

در سال 1967 باشگاه استودیانتس اولین تیمی بود که جزو پنج تیم برتر آرژانتین جا نگرفت، اما قهرمان لیگ این کشور شد. آنها تیم ضعیف فوتبال آرژانتین بودند. اتلتیکو مادرید هم ادعا می‌کند در میان غول‌های فوتبال اروپا تیم ضعیفی است، اما موقعیت کاملاً متفاوتی دارد؛ آنها سیزدهمین تیم ثروتمند جهان هستند. سرمایه‌گذار آمریکایی استیون جی مندز در کتاب «راه رئال مادرید»، که در سال 2016 منتشر شد، اتلتیکو مادرید را به خاطر انجام ندادن خریدهای نجومی به باد انتقاد گرفت. اما این انتقادات یک سوال همیشگی را پیش کشید؛ اینکه آیا باشگاه‌ها در فوتبال مدرن متعلق به هواداران هستند یا سهامداران؟

فروش گابی، دیه‌گو گودین و خوان فرن و جایگزین کردن آنها با نام‌های معروف‌تری همچون ژائو فلیکس و توماس لمار نشان می‌دهد باشگاه از جایگاه تیم دوم شهر مادرید، که با تلاش و اندکی خشونت جا در میان بزرگان باز کرد، به سمت تبدیل شدن به باشگاهی جذاب‌تر در حال حرکت است.

بازی با لیورپول که فوتبال سرعتی را همراه با پرس بالا بازی می‌کند و در چند سال گذشته بسیار موفق بوده، می‌تواند تفکر سیمئونه را زیر سوال ببرد. شاید مالکان اتلتیکو مادرید حق دارند. باشگاه‌های امروز نیاز دارند برای جذب هوادار، فوتبال تماشاگرپسندی بازی کنند یا در بازار برند جذاب‌تری باشند. اما در این صورت هویت تیم‌ها باید قربانی جذابیت برند آنها شود و باشگاه‌ها باید با فشار بازار و نه فوتبال، همه شبیه یکدیگر شوند.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها