مجتبی غالبی، رئیس انجمن درمانگران اعتیاد کشور:

اعتیاد؛ محوری‌ترین آسیبی که باید در راس توجه مجلس یازدهم باشد

رئیس انجمن درمانگران اعتیاد کشور با تاکید بر اینکه موضوع آسیب‌های اجتماعی باید در راس توجه مجلسی‌ها قرار گیرد، گفت: اعتیاد موضوعی چند وجهی است که تمامی نمایندگان مجلس باید بیشتر به آن توجه کنند.

اعتیاد؛ محوری‌ترین آسیبی که باید در راس توجه مجلس یازدهم باشد
کد خبر: 385351
|
۱۳۹۸/۱۱/۲۸ ۱۱:۲۸:۰۴

اعتمادآنلاین| مجتبی غالبی، رئیس انجمن درمانگران اعتیاد کشور، با بیان اینکه موضوع آسیب‌های اجتماعی باید در راس توجه مجلسی‌ها قرار گیرد،‌ گفت: یکی از محوری‌ترین آسیب‌های اجتماعی کشور اعتیاد است؛‌ اعتیاد مسئله‌ای وابسته به فاکتورهای مختلفی چون اقتصاد، فرهنگ، اجتماع، سیاست و ... است، لذا باید تمامی ارگان‌ها در این زمینه مداخله کنند. اکنون که مردم با مشکلات اقتصادی دست و پنجه نرم می‌کنند امکان دارد شیوع اعتیاد نیز بیشتر شود، زیرا یکی از دلایل شیوع اعتیاد، فقدان شادی و نشاط و سرگرمی است.

وی با بیان اینکه در حال حاضر حدود سه میلیون نفر در کشور با اعتیاد دست و پنجه نرم می‌کنند، گفت: اگر مشکل جامعه برای کمیسیون اجتماعی مجلس مهم باشد باید یکی از اولویت‌های خود را به موضوع اعتیاد اختصاص دهد. در کل جوامع به ویژه ایران یکی از مهم‌ترین دلایل مرگ و میر، بعد از بیماری‌های قلبی، مرگ و میر به واسطه مواد مخدر و دخانیات است، لذا کمیسیون بهداشت نیز باید نسبت به این مسئله دغدغه‌مند عمل کند؛ براساس مطالعات به دست آمده در حال حاضر 50 درصد مسمومیت‌ها به واسطه مواد مخدر و داروهای مخدر گزارش شده است. همه این آمارها به لزوم ورود کمیسیون بهداشت مجلس به این معضل بهداشتی تاکید دارد.

این درمانگر اعتیاد با بیان اینکه جرم 70 درصد زندانیان به طور مستقیم یا غیر مستقیم، با اعتیاد یا مواد مخدر ارتباط دارد تصریح کرد: این آمار نیز نشان می‌دهد اعتیاد با موضوع امنیتی و قضائی نیز در ارتباط است و کمیسیون‌های امنیتی و حقوقی و قضایی مجلس شورای اسلامی باید برای این مسئله بودجه بیشتری تخصیص داده و برنامه‌ریزی داشته باشند.

غالبی در ادامه با اشاره به عملکرد کمیسیون اقتصادی مجلس نسبت به موضوع اعتیاد اظهار کرد: در حال حاضر، گردش مالی اعتیاد و مواد مخدر در سطح جهانی حدود 60 میلیارد دلار است و این یعنی بعد از نفت و انرژی یکی از پر گردش‌ترین مباحث مالی، بحث اعتیاد است لذا لازم است بودجه‌ریزی‌ها متاثر از مسئله اعتیاد باشد. به نظر می‌رسد به طور کلی بحث اعتیاد موضوعی چند وجهی است که تمامی نمایندگان مجلس باید بیشتر به این موضوع و عوارض آن توجه کنند.

رئیس انجمن درمانگران اعتیاد کشور در پاسخ به این سوال که چه قوانین نانوشته‌ای در حوزه مبارزه با اعتیاد وجود دارد که لازم است مجلس به آن بپردازد؟ توضیح داد: به نظر باید در راستای پیشگیری از اعتیاد فعالیت کنیم و مجلس نیز باید در این زمینه وارد عمل شود و مقام معظم رهبری نیز در این راستا فرموده‌اند که باید کار فوق‌العاده‌ای انجام شود. کمیسیون‌ فرهنگی باید با توجه به اینکه آسیب‌هایی مانند طلاق، اعتیاد و ... رو به افزایش است کار فرهنگی ریشه‌ای انجام دهد که البته این موضوع به بودجه خوبی نیازمند است. همچنین اگر کمیسیون آموزش مجلس به موضوع مبارزه با اعتیاد ورود نکند،‌ در آینده برخی دانش‌آموزان با مشکلات جدی مواجه خواهند شد، لذا می‌بینیم که موضوع اعتیاد به همه حوزه ها وابسته است.

وی تاکید کرد: مجلس به این موضوع ورود کرده است که بیمه معتادانی که نیازمند درمان هستند را محقق کند و در این راستا دولت مکلف شده است در این زمینه وظایف خود را انجام دهد اما می‌بینیم که این قانون به درستی اجرا نمی‌شود و همان اندک بودجه‌ای که به موضوع بیمه معتادان اختصاص یافت، صرف کارهای دیگری شد.

غالبی یادآور شد: کمیسیون‌های مختلف مجلس باید هنگام تخصیص بودجه‌ به موضوع اعتیاد توجه داشته باشند، این درحالیست که آنها بدون در نظر گرفتن بودجه‌ و برنامه‌ریزی انتظار دارند بتوانند مشکل اعتیاد را برطرف کنند. اخیرا وزارت بهداشت، به دنبال تغییر ساختار اساسی در امر توزیع و عرضه داروهای مخدر و اعطای این مجوز به داروخانه‌های منتخب است، برنامه‌ای که می تواند عواقب بسیار وخیم و جبران ناپذیری در پی داشته باشد. از آنجایی که اینگونه مصوبات برخلاف قوانین موجود که به تصویب مجلس شورای اسلامی و مجمع تشخیص مصلحت نظام رسیده، است، ورود مجلس به این موضوع و جلوگیری از اپیدمی و گسترش شدید اعتیاد، ضروری به نظر می‌رسد.

منبع: ایسنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها