کد خبر: 385404
|
۱۳۹۸/۱۱/۲۸ ۱۷:۱۵:۰۰
| |

گزارش «اعتمادآنلاین» از نامه تازه فدراسیون جهانی فوتبال درباره فوتبال ایران:

دور جدید فشار فیفا به فدراسیون فوتبال ایران آغاز شده است؟/ زنان باید بتوانند برای بازی‌های لیگ هم به ورزشگاه بروند

در حالی که به نظر می‌رسید تصمیم فدراسیون و مسئولان بر ادامه ممنوعیت ورود زنان به ورزشگاه‌ها پابرجا باشد حالا روزنامه همشهری مدعی شده: «فیفا در نامه‌ای جدید به فدراسیون فوتبال ایران» بر لزوم رفع ممنوعیت ورود زنان به ورزشگاه‌ها در ایران تاکید کرده است.

دور جدید فشار فیفا به فدراسیون فوتبال ایران آغاز شده است؟/ زنان باید بتوانند برای بازی‌های لیگ هم به ورزشگاه بروند
کد خبر: 385404
|
۱۳۹۸/۱۱/۲۸ ۱۷:۱۵:۰۰

اعتمادآنلاین| ‌‌ منیژه موذن- 18 مهرماه اولین روزی بود که زنان ایرانی بعد از انقلاب توانستند در تعداد محدود با نام خود بلیت بخرند و برای دیدن بازی ایران و کامبوج از دور مقدماتی جام‌جهانی به ورزشگاه بروند. اتفاقی که در اثر تلاش هواداران زن فوتبال و فعالین این حوزه و البته با فشار فیفا میسر شده بود. ( بیشتر بخوانیم )

از این اتفاق بیش از 4 ماه می‌گذرد و همچنان بازی ایران و کامبوج تنها بازی است که زنان ایرانی توانستند با خرید بلیت به ورزشگاه بروند. حالا اما رسانه‌ها خبرهای تاییدنشده‌ای را مبنی بر دور جدید فشارهای فیفا به فدراسیون ایران برای رفع ممنوعیت حضور زنان در ورزشگاه‌ها منتشر کرده‌اند. ( بیشتر بخوانیم )

18 مهر چه روزی بود؟

ماجرای ممنوعیت ورود زنان به ورزشگاه‌ها، ماجرایی مربوط به امروز و دیروز نیست. زنان 4 دهه است که از ورود به ورزشگاه محرومند و در قبال این ممنوعیت سکوت نکرده‌اند. اما وقتی ماجرا با پیگیری هواداران و فعالان این حوزه به رسانه‌های بین‌المللی و فیفا رسید، موضوع ابعاد تازه‌ای به خود گرفت.

با خودسوزی سحر خدایاری هوادار تیم استقلال در شهریور 98، فشار نهادهای بین‌المللی بر فدراسیون فوتبال ایران بیشتر شد ( بیشتر بخوانیم ). بر طبق قوانین جدید فیفا و تاکید بر لزوم از بین بردن هر نوع تبعیض نژادی و جنسیتی، فدراسیون فوتبال ایران موظف بود برای اجتناب از محرومیت، برای بازی‌های ملی امکان حضور زنان در ورزشگاه‌ها را فراهم کند. فدراسیون فوتبال ایران به ظاهر توافق کرد اما در عمل بلیت‌فروشی به صورت محدود صورت گرفت. 18 مهر تبدیل به روزی تاریخی برای هواداران فوتبال در ایران شد اما مطالبه حضور بدون محدودیت و آزادانه زنان بر جای خود باقی ماند.

ورود زنان به ورزشگاه

بازی‌های لیگ همچنان برای زنان ممنوع است

با وجود تلاش‌ها و مطالبه جدی برای از بین بردن تبعیض در ورزشگاه‌ها، فدراسیون فوتبال تنها به حضور محدود زنان در بازی‌های ملی رضایت داده بود و حضور در بازی‌های لیگ همچنان برای زنان ممنوع بود. لیگ نوزدهم با همه حواشی و هیجان‌ها بدون حضور زنان در حال برگزاری است و به نظر می‌رسد تا پایان لیگ هم وضع بر همین منوال خواهد بود.

دور جدید فشارهای فیفا

در حالی که به نظر می‌رسید تصمیم فدراسیون و مسئولان بر ادامه ممنوعیت ورود زنان به ورزشگاه‌ها پابرجا باشد حالا روزنامه همشهری مدعی شده: «فیفا در نامه‌ای جدید به فدراسیون فوتبال ایران» بر لزوم رفع ممنوعیت ورود زنان به ورزشگاه‌ها در ایران تاکید کرده است. ( بیشتر بخوانیم )

سه بند این نامه شامل موارد زیر است:

«1. در مسابقات انتخابی جام‌جهانی صندلی بیشتری به زنان اختصاص پیدا کند.

2. در بازی هایی که تیم‌های ایرانی در لیگ قهرمانان آسیا میزبان هستند، زنان باید بتوانند وارد ورزشگاه شوند.

3. شرایطی فراهم شود که از ماه ژوئن (خرداد و تیر 1399) در لیگ داخلی هم زنان بتوانند بازی تیم‌های مورد علاقه‌شان را در ورزشگاه ببینند.»

به این ترتیب به نظر می‌رسد فدراسیون فوتبال ایران بار دیگر از طرف فیفا تحت فشار قرار گرفته تا این تبعیض را هر چه سریعتر از میان بردارد.

ورود زنان به ورزشگاه

اما سوالات زیادی در این خصوص وجود دارد. شهر خودرو یکی از تیم‌های حاضر در لیگ قهرمانان آسیاست و اگر فدراسیون فوتبال ایران ممنوعیت حضور زنان در لیگ قهرمانان را بردارد، آیا زنان در مشهد اجازه ورود به ورزشگاه امام رضا (ع) را پیدا می کنند؟

آیا بلیت‌فروشی در بازی‌های داخلی بدون محدودیت خواهد بود یا گزینشی و در تعداد محدود؟

آیا فدراسیون فوتبال ایران بالاخره تصمیم گرفته نام ایران را از عنوان «تنها کشوری که در آن ورود زنان به ورزشگاه‌ها ممنوع است»، پاک کند؟

برای پاسخ این سوالات باید تا بهار سال 99 منتظر ماند اما به نظر می‌رسد مطالبه حضور زنان در ورزشگاه‌ها و پافشاری بر آن، تحت هیچ شرایطی کمرنگ یا فراموش نخواهد شد.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها