کاظم اولیایی، مدیرعامل اسبق باشگاه استقلال، در گفت‌وگو با «اعتمادآنلاین»:

ثبات مدیریت در فوتبال ایران به برد و باخت گره‌ خورده است/ وزارت ورزش باید از دخالت در ورزش قهرمانی دست بردارد/ دولتی بودن بلای جان ما شده است/ ورزش در کشورهای جهان سوم گروگان گرفته‌ شده است

مدیرعامل سابق باشگاه استقلال گفت: فیفا قانونی به اسم فیرپلی مالی دارد و با همین قانون باشگاه‌ها را مقید کرده تا هزینه‌ها و درآمدهایشان را مشخص کنند. اگر باشگاهی نتواند این کار را انجام دهد، فعالیتش پولشویی محسوب می‌شود.

ثبات مدیریت در فوتبال ایران به برد و باخت گره‌ خورده است/ وزارت ورزش باید از دخالت در ورزش قهرمانی دست بردارد/ دولتی بودن بلای جان ما شده است/ ورزش در کشورهای جهان سوم گروگان گرفته‌ شده است
کد خبر: 385415
|
۱۳۹۸/۱۲/۰۳ ۱۲:۳۰:۰۰

اعتمادآنلاین| ‌ محمد حمیدی- کاظم اولیایی، مدیرعامل سابق باشگاه استقلال، در گفت‌وگو با اعتمادآنلاین، درباره هزینه باشگاه‌های فوتبال ایران بابت بازیکنان و مربیان خارجی در لیگ برتر گفت: تعداد اعضای فیفا از سازمان ملل متحد هم بیشتر است. به همین خاطر یک سازمان مردم‌نهاد بسیار دقیق است. فدراسیون فوتبال ایران باید تابع مقررات فیفا باشد و آن را اجرا کند. فیفا قانونی به اسم فیرپلی مالی دارد و با همین قانون باشگاه‌ها را مقید کرده تا هزینه‌ها و درآمدهایشان را مشخص کنند. اگر باشگاهی نتواند این کار را انجام دهد، فعالیتش پولشویی محسوب می‌شود ( بیشتر بخوانیم ).

مدیریت فوتبال ایران، مدیریت برد و باخت است

او ادامه داد: فوتبال ایران باید قوانین فیفا را رعایت کند. ضمن اینکه وزارت ورزش در هیات‌مدیره باشگاه‌ها نباید از مدیرانی استفاده کند که فقط هزینه می‌کنند و کاری به کسب درآمد ندارند. متاسفانه در فوتبال ایران ثبات مدیریت به برد و باخت تیم‌ها گره‌ خورده است و این اصلاً خوب نیست.

این مدیر فوتبالی در مورد درآمدزایی در فوتبال توضیح داد: خود فوتبال توانایی درآمدزایی دارد، اما از این توانایی استفاده نمی‌کنیم. فدراسیون فوتبال ایران یکی از اعضای فیفاست و به همین خاطر می‌تواند مقرراتی در این زمینه وضع کند. AFC هفتاد و پنج شرط را برای باشگاه‌ها در نظر گرفته که اگر این شروط اجرا شود می‌توانند در بازی‌های حرفه‌ای حضور پیدا کنند. مطمئن باشید، اگر این شروط را به درستی اجرا کنیم، هرگز با چنین مشکلاتی روبه‌رو نمی‌شویم.

باشگاه‌ها سنگ زیرین ورزش هستند

مدیرعامل اسبق باشگاه استقلال درباره احتمال رابطه مدیران فوتبال ایران با برخی از دلالان فوتبال گفت: وزارت ورزش و جوانان مدیران پرسپولیس و استقلال را انتخاب می‌کند. برای اینکه فوتبال ایران بتواند از شر دلالان فوتبال خلاص شود این وزارتخانه باید از دخالت در ورزش قهرمانی دست بردارد. مدیران ورزش ایران باید باشگاه‌های فوتبال را به رسمیت بشناسند. در تمام کشورهای دنیا باشگاه‌ها سنگ زیرین ورزش هستند و دولت و مجلس هم باید این موضوع را قبول کنند؛ اما این اتفاق هنوز در ایران رخ نداده است.

او در ادامه گفت: متاسفانه فدراسیون اولین نهادی در ورزش است که دولت و مجلس به رسمیت می‌شناسند. البته فدراسیونی که دولتی است. همین دولتی بودن بلای جان ما شده است. اگر دولت‌ها می‌توانستند ملت‌ها را خوشبخت کنند، امروز شوروی سابق باید بهترین کشور جهان می‌بود. هفتاد و اندی سال شوروی تفکر دولت‌سالاری داشت، اما در آخر همه متوجه شدند دولت‌ها نمی‌توانند همه‌کاره باشند و ملت‌ها را خوشبخت کنند. این ملت‌ها هستند که می‌توانند خودشان را خوشبخت کنند.

خصوصی‌سازی نیاز به زیرساخت دارد

اولیایی با اشاره به انتخاب مدیران فوتبال ایران توسط وزارت ورزش و جوانان گفت: وزارت ورزش افرادی را از بدنه دولت به عنوان مدیر باشگاه‌ها انتخاب و بعد از مدتی هم فرد دیگری را جایگزین او می‌کند. این چرخه غلط باعث ازدیاد بدهی باشگاه‌ها می‌شود و به بیت‌المال ضربه می‌زند.

این مدیر پیشین باشگاه استقلال درباره خصوصی‌سازی در ورزش ایران نیز گفت: ورزش، هنر و اقتصاد در کشورهای جهان سوم گروگان گرفته‌ شده‌اند. ورزش ایران ابتدا باید از این گروگان‌گیری آزاد شود. پس از آن است که می‌توان به فکر خصوصی‌سازی افتاد. خصوصی‌سازی نیاز به زیرساخت دارد. ابتدا باید ورزش ایران تجاری‌سازی شود و باشگاه‌های فوتبال ایران به عنوان یک بنگاه تجاری شناخته شوند. سپس می‌توانیم روند خصوصی‌سازی را آغاز کنیم.

اولیایی در پایان در مورد بنگاه‌های تجاری گفت: سود و زیان در بنگاه‌های تجاری مشخص است و به همین خاطر بخش خصوصی به خوبی می‌تواند فعالیت کند. دولت‌ها قصد دارند در ورزش خدماتی ارائه دهند اما می‌خواهند هزینه آن را یا از جیب مردم تامین کنند یا از نفت. این ظلم بزرگی در حق ورزش و مردم است.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها