کد خبر: 385466
|
۱۳۹۸/۱۲/۰۳ ۱۱:۰۰:۰۰
| |

علی نادب، صادرکننده مصالح ساختمانی به عراق، در گفت‌و‌گو با «اعتمادآنلاین»:

عراق، بازاری بکر برای ایران است/ ریسک سرمایه‌گذاری در عراق بالاست/ ترکیه رقیب ایران در حوزه صادرات خدمات فنی و مهندسی محسوب می‌شود/ باید در وزارت امورخارجه معاونت اقتصادی تشکیل شود

علی نادب گفت: دولت ترکیه به معنی واقعی از سرمایه‌گذاران خود حمایت می‌کند، اتفاقی که کمتر برای ایرانی‌ها رخ می‌دهد؛ سفارت ترکیه چیزی شبیه به یک شعبه دوم ترکیه در عراق است و وظیفه بازاریابی و همچنین برگزاری نمایشگاه‌ها برای تجار خود را بر عهده گرفته است.

عراق، بازاری بکر برای ایران است/ ریسک سرمایه‌گذاری در عراق بالاست/ ترکیه رقیب ایران در حوزه صادرات خدمات فنی و مهندسی محسوب می‌شود/ باید در وزارت امورخارجه معاونت اقتصادی تشکیل شود
کد خبر: 385466
|
۱۳۹۸/۱۲/۰۳ ۱۱:۰۰:۰۰

اعتمادآنلاین| ‌ فرشته بهروزی‌نیک - بازار کدام کشورها برای ایران سودآور است؟ نقش دولت در ایجاد انگیزه و امنیت برای فعالان اقتصادی چیست؟ آیا ایران توانسته است برای سرمایه‌گذاری در بازارهای بکر همسایه، گوی سبقت را از رقبای خود برباید؟ ( بیشتر بخوانیم ) ایرانی‌ها رقمی در حدود 600 میلیون دلار از عراقی‌ها بابت صدور خدمات فنی و مهندسی طلبکار هستند.

آن‌طور که دست‌اندرکاران این حوزه می‌گویند، دلیل اصلی به وجود آمدن این طلب هنگفت، مشکلات ساختاری دولت عراق و نبود حمایت‌های لازم از فعالان اقتصادی از سوی دولت ایران است.

یک فعال اقتصادی در بازار عراق در این‌ باره به اعتمادآنلاین گفت: ترکیه بزرگ‌ترین رقیب ایران در حوزه صدور خدمات فنی و مهندسی است.

ترکیه به جد از فعالان اقتصادی خود حمایت می‌کند

علی نادب که سال‌ها در حوزه صدور خدمات فنی و مهندسی به عراق فعالیت کرده، معتقد است: دولت ترکیه به معنی واقعی از سرمایه‌گذاران خود حمایت می‌کند، اتفاقی که کمتر برای ایرانی‌ها رخ می‌دهد؛ سفارت ترکیه چیزی شبیه به یک شعبه دوم ترکیه در عراق است و وظیفه بازاریابی و همچنین برگزاری نمایشگاه‌ها برای تجار خود را بر عهده گرفته است.

مرز

این فعال اقتصادی اظهار داشت: این در حالی است که طی سال‌های گذشته با هر بحران سیاسی بارها مرز عراق به روی ایرانی‌ها بسته شد.

در بسیاری از موارد معاملات فعالان اقتصادی ترکیه‌ای داخل سفارت این کشور (سفارت ترکیه در عراق) انجام می‌شود.

بعد از آنکه ترکیه به کردستان سوریه حمله کرد، کردهای عراق در مقابل گفتند: ما دیگر جنس ترکیه‌ای نمی‌خریم، دقیقاً همزمان با همان شلوغی و بلبشو، به دلیل ناامنی، مرزهای ایران هم بسته شد. این روند اشتباه و به ضرر ایرانی‌ها بود.

به گفته او دربسیاری از موارد معاملات فعالان اقتصادی ترکیه‌ای داخل سفارت این کشور (سفارت ترکیه در عراق) انجام می‌شود.

به باور این فعال اقتصادی در وزارت امور خارجه ایران هم باید معاونت اقتصادی‌ تشکیل شود، البته نه فقط روی کاغذ.

وزارت

نادب در ادامه صحبت‌های خود با توضیح این مطلب که ریسک سرمایه‌گذاری در بازار عراق به خصوص برای ایرانی‌ها بسیار بالاست افزود: اگر ریسک‌پذیر نباشیم، نمی‌توانیم در بازار عراق دوام بیاوریم، پول‌مان را می‌خورند و کسی هم خبردار نمی‌شود.

نادب ادامه داد: به دلیل عدم حمایت‌های دولت، ایرانی‌ها بخش اعظمی از بازار بکر عراق را از دست داده‌اند. مطلوب برای ما فعالان اقتصادی به عنوان فروشنده و صادرکننده این است که عراقی‌ها معامله را در ایران انجام دهند و پول خود را دریافت کنند، اما این شرایط برای کمتر از 30 یا 40 درصد از معاملات ما تحقق یافته است.

او برای مصداقی‌ شدن اظهارنظر خود گفت: از آنجا که ساختار درونی دولت عراق آشفته است، بانک‌های این کشور عملکرد چندان مناسبی ندارند و به همین دلیل روند نقل و انتقال پول برای فعالان اقتصادی بسیار دشوار است.

اگر ریسک‌پذیر نباشیم، نمی‌توانیم در بازارعراق دوام بیاوریم، پول‌مان را می‌خورند و کسی هم خبردار نمی‌شود.

نادب در ادامه صحبت‌های خود اظهار داشت: در کشوری که این همه نگرانی بابت رواج کولبری در مزرها وجود دارد، باید به فعالیت‌های اقتصادی دست‌کم با کشورهای همسایه بیشتر توجه شود. در سال‌هایی که بحران سیاسی ترکیه رخ داد، ما صادرکنندگان خدمات فنی و مهندسی صد درصد از بازارهای خود را از دست دادیم.

او در پایان گفت: به دست آوردن هر بازار سه چهار سال طول می‌کشد، اما این بازارها را راحت به رقیب‌مان واگذار کرده‌ایم؛ آلمانی‌ها هم چون از سمت آمریکا حمایت می‌شوند در حوزه‌های کلان سرمایه‌گذاری در عراق وارد شده‌اند.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها