خوانساری عنوان کرد:

منفی شدن شیب سرمایه‌گذاری در کشور

رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران گفت: در سال 98 میزان سرمایه‌گذاری از میزان استهلاک موجودی سرمایه کمتر شده و این موضوع خطر بزرگی است که برای سال بعد اشتغال و عرضه را تهدید خواهد کرد و نشان می‌دهد سرمایه‌گذاری به سمت شیب منفی می‌رود.

منفی شدن شیب سرمایه‌گذاری در کشور
کد خبر: 385480
|
۱۳۹۸/۱۱/۲۹ ۰۸:۴۳:۰۰

اعتمادآنلاین| «مسعود خوانساری» امروز (یکشنبه) در یازدهمین نشست هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران با اشاره به آمارهای منتشر شده مرکز آمار گفت: رشد اقتصادی 9 ماهه ابتدای امسال با احتساب نفت منفی 7.6 و بدون نفت صفر بوده است که با توجه به زیربخش‌های اقتصادی، بخش کشاورزی با رشد 3.2 درصدی و ساختمان 9.6 درصدی مثبت بوده است.

به گفته وی، در این مدت صنایع و معادن منفی 16.6 درصد و خدمات دو دهم درصد رشد منفی داشته‌اند.

منفی شدن شیب سرمایه‌گذاری در کشور

خوانساری با اشاره به موضوع سرمایه‌گذاری گفت: میزان سرمایه‌گذاری سال 75 تا 84 بیش از 30 درصد تولید ناخالص داخلی بوده که در سال 97 به 18 درصد تولید ناخالص داخلی کاهش پیدا کرد.

رییس اتاق بازرگانی با بیان اینکه سرمایه‌گذاری داخلی، خارجی و بهره‌وری می‌تواند بر رشد تولید ناخالص داخلی موثر باشد، افزود: سرمایه‌گذاری خارجی اکنون به دلیل تحریم‌ها شدنی نیست، درباره سرمایه‌گذاری داخلی نیز اتفاقات سال 98 مثبت نبوده است.

وی با تاکید بر اهمیت بهره‌وری تصریح کرد: میانگین رشد بهره وری در 40 سال گذشته تقریبا صفر بوده و در سال 97 بهره‌وری بخش صنعت کشور 8.9 درصد منفی بوده است.

خوانساری محیط کسب‌وکار را یکی از عوامل موثر بر بهره‌وری عنوان کرد و افزود: رتبه فساد کشور در سال 2017 در جهان، 130 بود که در سال 2019 با 16 پله تنزل به 146 رسید و این به معنای بالا رفتن فساد در محیط کسب و کار است.

وی با بیان اینکه دومین عامل موثر در بهره وری، سهولت کسب و کار است، گفت: رتبه اقتصاد در این شاخص از بین 190 کشور 127 است.

هشدار نسبت به کاهش تولید

خوانساری با اشاره به روند افزایشی هزینه‌های تولید بیان کرد: در بخش صنعت و تولید در سال 98 نرخ تورم تولیدکننده حدود 60 درصد را نشان می دهد؛ این در حالی است که رشد تسهیلات 26 درصد بوده و این یعنی تولیدکننده با 24 درصد کاهش نقدینگی روبه رو است که در بلندمدت می‌تواند باعث کاهش تولید شود.

وی تنها راه باقی مانده برای نجات اقتصاد را بهبود محیط کسب و کار دانست و افزود: برخی کالاها حدود 10 ماه است که در گمرکات مانده و عدم تصمیم گیری به موقع آن را دچار مشکل کرده است. روند ترخیص هزاران خودروی وارداتی با مصوبه جدید دولت آغاز شده که می‌شد زودتر درباره آنها تصمیم گیری کرد. همچنین لوازم آرایشی و بهداشتی بیش از10 ماه است در گمرکات مانده است.

خوانساری خاطرنشان کرد: تقاضا داریم اگر سرمایه گذاری داخلی و خارجی به دلیل تحریم ها میسر نیست،اما محیط کسب وکار که دست خودمان است را بهبود دهیم.

منبع: ایرنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها