کد خبر: 385612
|
۱۳۹۸/۱۱/۲۹ ۱۱:۳۷:۰۰
| |

آیا «کرونا» یک سلاح بیولوژیک بود؟

با افشای این خبر که دولت چین در ووهان یک آزمایشگاه مخفی داشته است، این فرضیه سلاح زیستی بودن ویروس کرونا میان کاربران اینترنتی دست به دست می‌شود؛ ادعایی که دانشمندان آشنا به این ویروس آن را رد می‌کنند.

آیا «کرونا» یک سلاح بیولوژیک بود؟
کد خبر: 385612
|
۱۳۹۸/۱۱/۲۹ ۱۱:۳۷:۰۰

اعتمادآنلاین| ویروس مرگبار کرونا که شیوع آن از دسامبر 2019 (دی ماه امسال) در ووهان چین آغاز شد، تاکنون به بیش از 24 کشور جهان سرایت پیدا کرده و بیش از 69 هزار نفر را در جهان آلوده کرده است. تاکنون 1,669 نفر در اثر ابتلا به این ویروس جان خود را از دست داده‌اند.

براساس تئوری توطئه‌هایی که در فضای آنلاین دست به دست می‌شود، این ویروس قرار بود یک اسلحه زیستی باشد که به طور تصادفی آزاد شد.

گمانه‌زنی‌ها در این باره با افشای خبر فعالیت آزمایشگاه مخفی دولت چین در ووهان که مرکز شیوع کرونا بود، قوت گرفته‌اند. اما دانشمندانی که مطالعات مفصلی را بر روی ساختار کروناویروس جدید انجام داده‌اند، می‌گویند هیچ چیز در مورد این ویروس وجود ندارد که نشان دهد توسط انسان یا دستگاه مهندسی و ویرایش شده است.

به گفته «ترور بدفورد» از مرکز تحقیقات سرطان فرد هاچینسون در واشنگتن، جهش‌های این ویروس از هیچ تغییر عجیب یا غیر منتظره‌ای ناشی نشده و ظاهرا حاصل تکامل طبیعی بوده است.

ماجرای آزمایشگاه مخفی دولت چین در ووهان

در حالی که دولت چین می‌گوید شیوع ویروس کرونا از بازار ماهی‌فروشان ووهان آغاز شده است، دانشمندان دانشگاه صنعتی چین جنوبی گوانگژو ادعا می‌کنند که منشاء احتمالی این ویروس می‌تواند از مرکز کنترل بیماری ووهان (WCDC) بوده باشد.

«بوتائو شیائو» و «لی شیائو» از ویروس‌شناسان این دانشگاه یک مقاله تحقیقاتی با عنوان «منشاء احتمالی کروناویروس 2019-nCoV» را روی شبکه اجتماعی ریسرچ گیت منتشر کرده و در آن مدعی شدند که مرکز کنترل بیماری‌های ووهان «حیواناتی از جمله 605 خفاش را برای اهداف تحقیقاتی در آزمایشگاه‌های خود نگه می‌دارد».

در این گزارش به یکی از پژوهشگران این مرکز با نام جی اچ تیان (JH Tian) اشاره شده است که یک بار مورد حمله خفاش‌ها قرار گرفته و خون خفاش با پوستش تماس پیدا کرده بود. تیان بعد از این اتفاق خود را برای 28 روز قرنطینه کرد.

این آزمایشگاه در فاصله 280 متری از بازار ماهی‌فروشان ووهان و در مجاورت بیمارستانی قرار دارد که اولین گروه پزشکان در آن به کرونا مبتلا شدند.

در بخشی از این مقاله آمده است: «این احتمال وجود دارد که این ویروس به بیرون درز کرده و مبتلایان اولیه را آلوده کرده باشد. هر چند همچنان به اسناد و مدارک محکم برای اثبات این ادعا نیاز است».

آزمایشگاه دومی که در گزارش مذکور بدان اشاره است، در 12 کیلومتری بازار ماهی‌روشان ووهان قرار دارد.

گفته می‌شود که این آزمایشگاه متعلق به موسسه ویروس‌شناسی ووهان است که در بالاترین سطح ایمنی زیستی طبقه‌بندی می‌شود.

به استناد متن این مقاله، «این آزمایشگاه بود که گزارش داد خفاش‌های نعل اسب چینی منشا طبیعی نشانگان حاد تنفسی (SARS-CoV) بودند که در سال 2003 باعث شیوع SARS شد».

اطلاعات جدیدی که در این گزارش بدان اشاره شده است، افکار عمومی را بر آن داشته تا باور کنند ویروس کرونا یک سلاح بیولوژیک بوده است که به اشتباه به خارج از آزمایشگاه درز پیدا کرده اما حقیقت این است که هیچ مدرکی دال بر صحت این فرضیه وجود ندارد.

منبع: ایرنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها