کد خبر: 385734
|
۱۳۹۸/۱۱/۳۰ ۱۶:۰۰:۰۰
| |

حسین خزلی خرازی، تحلیلگر بازار سرمایه، در گفت‌و‌گو با «اعتمادآنلاین»:

نباید مردم و تصمیم‌گیران نظام را ترساند/ نمی‌توانیم بگوییم بازار سرمایه حبابی شده است/ بر سر تئوری حباب هیچ تفاهمی وجود ندارد

بعضی از تحلیلگران بازار سرمایه معتقدند برخی روزها روند افزایش شاخص‌ها در این بازار قابل دفاع نیست. به بیان دیگر، به نظر می‌رسد هجوم نقدینگی به این بازار تا اندازه‌ای فراتر از انتظار بوده و در اصطلاح، این بازار حبابی شده است.

نباید مردم و تصمیم‌گیران نظام را ترساند/ نمی‌توانیم بگوییم بازار سرمایه حبابی شده است/ بر سر تئوری حباب هیچ تفاهمی وجود ندارد
کد خبر: 385734
|
۱۳۹۸/۱۱/۳۰ ۱۶:۰۰:۰۰

اعتمادآنلاین| ‌ شاپور محمدی، رئیس سازمان بورس، در نخستین همایش مالی ایران که با محوریت تامین مالی در دانشگاه الزهرا برگزار شد گفته بود: حجم اوراق در سال 94 معادل 14 هزار میلیارد تومان بود که امروز به 140 هزار میلیارد تومان رسیده است؛ در واقع حجم اوراق منتشرشده در بازار سرمایه 10 برابر شده، این در حالی است که هیچ متغیر اقتصادی‌ای 10 برابر نشده است ( اینجا بخوانیم ).

محمدی در حالی این اظهارنظر را مطرح کرد که بعضی از تحلیلگران بازار سرمایه معتقدند برخی روزها روند افزایش شاخص‌ها در این بازار قابل دفاع نیست. به بیان دیگر، به نظر می‌رسد هجوم نقدینگی به این بازار تا اندازه‌ای فراتر از انتظار بوده و در اصطلاح، این بازار حبابی شده است.

برخی تحلیل‌ها درست نیست

از سویی حسین خزلی خرازی، تحلیلگر بازار سرمایه، در این‌ باره نظر دیگری دارد. خرازی درباره غیرواقعی بودن قیمت‌ها در این بازار به اعتمادآنلاین گفت: ما نمی‌توانیم بگوییم بازار سرمایه حبابی شده، این تحلیل درستی نیست.

این تحلیلگر بازار سرمایه همچنین اظهار داشت: می‌پذیریم که نقدینگی وارد بازار سرمایه و حجم معاملات 10 برابر شده است، اما در این میان تنها یکسری از شرکت‌های کوچک، ریز و زیان‌ده بودند که ارزش سهام‌شان خیلی بیش از اندازه رشد کرد.

او ادامه داد: اما شرکت‌های بزرگ بورس که بنیادی و شرکت‌های اصلی اقتصاد ایران هستند نسبت به سودآوری و چشم‌انداز سودآوریشان هنوز برای افزایش قیمت جا دارند. این شرکت‌ها پیش‌بینی رشد فروش برای سال آینده دارند.

مردم طمع نکنند

به گفته این آگاه بازار سرمایه، تنها نگرانی بازار این است که برخی تازه‌واردهای غیرحرفه‌ای (مردم) برای اینکه طمع سود دارند، به سمت آن شرکت‌های کوچک و زیان‌ده هجوم برده‌اند.

او در پاسخ این سوال که «آیا اگر شرکتی در این اوضاع اقتصادی قیمت سهمش حدود 2 هزار و 500 تومان باشد، حبابی است یا واقعی» توضیح داد: باید به سود و رشد سودآوری این شرکت نگاه کرد، صرفاً قدر مطلق عدد یک سهم بیانگر حبابی یا واقعی بودن آن نیست و اصولاً بر سر تئوری حباب هم هیچ تفاهمی وجود ندارد؛ هر کس از زاویه دید خود به این ماجرا می‌نگرد.

هنوز اقبال به سوی بازار سرمایه وجود دارد

او ادامه داد: ولی به هر حال شرکت‌های بزرگ بازار از جمله فولادی‌ها، پتروشیمی‌ها، همراه اول، پالایشگاه‌ها، مخابرات و همچنین برخی از بانک‌ها هنوز جای سودآوری و رشد دارند، جای هیچ نگرانی نیست. بنابراین نمی‌شود مشکلات را به کل بازار تعمیم داد.

خزلی در پایان صحبت‌های خود گفت: هنوز اقبال به سوی بازار سرمایه وجود دارد، نباید مردم و تصمیم‌گیران نظام را ترساند. مهم این است که بتوان نقدینگی را به سوی شرکت‌های بزرگ و بنیادی سوق داد.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها