کد خبر: 385744
|
۱۳۹۸/۱۱/۳۰ ۱۱:۳۰:۰۰
| |

گزارش «اعتمادآنلاین» از توهین‌های نژادپرستانه به بازیکن سیاهپوست تیم پورتو:

موج نژادپرستی در فوتبال اروپا به پرتغال رسید/ نخست‌وزیر پرتغال: هر حرکت نژادپرستانه‌ای جرم محسوب می‌شود و تحمل نخواهد شد/ هیچ انسانی نباید هدف چنین تحقیری قرار بگیرد/ پلیس پرتغال: در تلاش برای شناسایی مجرمان هستیم/ این حادثه نقطه‌ای تاریک در تاریخ فوتبال

نخست‌وزیر پرتغال در اعتراض به نژادپرستی در فوتبال گفته است: هر حرکت نژادپرستانه‌ای جرم محسوب می‌شود و تحمل نخواهد شد. هیچ انسانی نباید هدف چنین تحقیری قرار گیرد. ما نمی‌توانیم صرفاً به تماشای چنین حوادثی بنشینیم.

موج نژادپرستی در فوتبال اروپا به پرتغال رسید/ نخست‌وزیر پرتغال: هر حرکت نژادپرستانه‌ای جرم محسوب می‌شود و تحمل نخواهد شد/ هیچ انسانی نباید هدف چنین تحقیری قرار بگیرد/ پلیس پرتغال: در تلاش برای شناسایی مجرمان هستیم/ این حادثه نقطه‌ای تاریک در تاریخ فوتبال
کد خبر: 385744
|
۱۳۹۸/۱۱/۳۰ ۱۱:۳۰:۰۰

اعتمادآنلاین| نخست‌وزیر و رئیس‌جمهور پرتغال با اعتراض همگانی نسبت به حادثه توهین نژادپرستانه به بازیکن پورتو در بازی مقابل گویمارش همراه شدند. موسی مارگا بازیکن تیم پورتو در بازی روز یکشنبه هدف توهین نژادپرستانه قرار گرفت و از زمین خارج شد ( بیشتر بخوانیم ).

مارگا

نمی‌توانیم صرفاً به تماشای نژادپرستی بنشینیم

آنتونیو کاستا، نخست‌وزیر پرتغال، در واکنش به این حادثه گفت: «چنین اتفاقی غیرقابل قبول است. پلیس و مسئولان فوتبال کشور باید با عاملان این اتفاق قاطعانه برخورد کنند.»

کاستا همچنین در توییترش نوشت: هر حرکت نژادپرستانه‌ای جرم محسوب می‌شود و تحمل نخواهد شد. هیچ انسانی نباید هدف چنین تحقیری قرار بگیرد. ما نمی‌توانیم صرفاً به تماشای چنین حوادثی بنشینیم.

مارسلو ربلو دی‌سوسا رئیس‌جمهور پرتغال نیز در این باره گفت: «من قویاً نژادپرستی را محکوم می‌کنم. قانون اساسی پرتغال هم به وضوح نژادپرستی و تبعیض را محکوم کرده است.»

موسی مارگا، فوروارد اهل مالی، پس از به ثمر رساندن گل دوم پورتو در مقابل گویمارش توسط هواداران مورد توهین نژادپرستانه قرار گرفت. مارگا پس از شنیدن صدای میمون به وضوح عصبانی شد و اعتراض خود را نشان داد. او در دقیقه 71 درخواست کرد تعویض شود.

مارگا پس از بازی در اینستاگرام خود نوشت، «احمق‌ها» به ورزشگاه رفتند تا شعارهای نژادپرستانه بدهند.

او همچنین به داور بازی که به دلیل ممانعت از بازی کردن به او کارت زرد داده بود اعتراض کرد. مارگا گفت داور باید در مقابل توهین‌ها از او دفاع می‌کرد.

مارگا

صحنه‌های دراماتیک اعتراض مارگا به تقلید صدای میمون برخی از تماشاگران و اصرار او بر خروج از زمین در پرتغال صحنه‌هایی عجیب و تازه بود بدین خاطر که این کشور در جریان افزایش احزاب دست راستی یا حوادثی که طی سال‌های گذشته در سایر کشورهای اروپایی رخ داده نبوده است ( بیشتر بخوانیم ).

توهین نژادپرستانه به مارگا باز هم چهره فوتبال را لکه‌دار کرد

با وجود محکومیت و اعتراض گسترده نسبت به افزایش نژادپرستی در فوتبال، توهین نژادپرستانه به مارگا باز هم چهره این ورزش محبوب را لکه‌دار کرد. سرجیو کونسیسائو مربی تیم پورتو گفت که او و بازیکنان از این حادثه بسیار خشمگین‌اند و تاکید کرد که تقلید صدای میمون در تمرینات قبل از بازی آغاز شده است: «فارغ از رنگ پوست، ملیت یا رنگ مو، ما یک خانواده هستیم. اتفاقاتی که در ورزشگاه رخ داد مایه تاسف بود.»

باشگاه پورتو نیز در بیانیه‌ای اعلام کرد در کنار مارگاست: «این حادثه نقطه‌ای تاریک در تاریخ فوتبال پرتغال بود و باید با آن برخورد مناسب صورت گیرد.»

رفتار برخی هواداران در ورزشگاه مایه شرمساری فوتبال و شأن انسانی است

لیگ پرتغال نیز اعلام کرد: «رفتار برخی هواداران در ورزشگاه مایه شرمساری فوتبال و شأن انسانی است. مارگا نمی‌توانست بیش از این توهین‌های نژادپرستانه را تحمل کند و تصمیم گرفت از زمین بازی خارج شود. لیگ فوتبال تمام تلاش خود را برای مجازات مسببان و از بین بردن نژادپرستی خواهد کرد.»

اتحادیه جهانی بازیکنان فوتبال (FIFPro) نیز با حمایت از مارگا در بیانیه‌ای نوشت: «این حادثه نشان داد لیگ قوتبال پرتغال نتوانسته از بازیکنان در مقابل آزار حمایت کند. ما به شدت نگران سلامت بازیکنانی هستیم که هدف چنین تبعیض‌های دردناکی قرار می‌گیرند. ما به عنوان بازیکنان فوتبال باید در کنار یکدیگر باشیم و از شیوه اعتراض بازیکنان در مقابل آزار حمایت کنیم.»

پلیس پرتغال در بیانیه‌ای اعلام کرد آنها نمی‌توانند به سرعت هویت کسانی را که در توهین‌های نژادپرستانه دخیل بوده‌اند شناسایی کنند، اما می‌کوشند این کار را هرچه سریع‌تر انجام دهند.

مجازات توهین نژادپرستانه در پرتغال پنج سال زندان است.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها