کد خبر: 385827
|
۱۳۹۸/۱۱/۳۰ ۱۰:۰۵:۰۰
| |

زدوخورد در لیگ برتر فوتبال زنان

بی‌اخلاقی و خشونت در فوتبال به یکی از معضلات ورزش ایران تبدیل شده و این معضل به فوتبال زنان نیز راه یافته است؛ معضلی که باید با تدبیر مسوولان در جهت کاهش و ریشه‌کن شدن آن، مسیری گشوده شود.

زدوخورد در لیگ برتر فوتبال زنان
کد خبر: 385827
|
۱۳۹۸/۱۱/۳۰ ۱۰:۰۵:۰۰

اعتمادآنلاین| این روزها نه تنها در فوتبال مردان بلکه در فوتبال زنان شاهد رواج بی‌اخلاقی‌ها و ضرب و شتم و اهانت به داوری هستیم.

از کتک‌زدن دروازه‌بان تیم وچان کردستان تا فریاد کشیدن‌های نماینده فدراسیون فوتبال بر سر بازیکنان و اهانت سرمربیان و بازیکنان به داوران به داستان هر روز فوتبال زنان تبدیل شده است.

موضوعی که به تازگی رخ داده، کتک‌خوردن «زهرا خواجوی» دروازه‌بان تیم وچان کردستان در دیدار برابر آویسا خوزستان است؛ گرچه این موضوع نتیجه دیدار را به نفع خوزستان تغییر نداد و وچان با برتری پرگل پیروز از میدان خارج شد. دیداری که در آن بازیکنان برای رسیدن به موفقیت اخلاقیات را زیر پا گذاشته اند.

اما خواجوی نه تنها از نظر جسمانی بلکه از نظر روحی نیز آسیب دید و حتی عنوان کرد که از بازیکنان خوزستان شنیده است که طوری گلر حریف را زده‌ایم که از جایش بلند نشود.

خواجوی گلری است که با بسته نگه داشتن دروازه‌اش در 953 دقیقه رکورد کلین‌شیت در کشور را شکست اما با وجود چنین آسیب‌هایی باز هم در دروازه اش را بسته نگاه داشت.

«گلاره ناظمی» مسئول مسابقات فوتبال زنان فدراسیون فوتبال در این زمینه گفت: در فرهنگ ایرانی، از زنان این مرز و بوم توقع دیگری داریم. مسائلی هست که آنها باید رعایت کنند تا دویدن‌های فدراسیون و مسئولان برای احقاق حق فوتبال زنان بی‌ثمر نماند. حکم کمیته انضباطی می‌تواند درس عبرتی برای باقی بازیکنان باشد تا این‌گونه فوتبال زنان را که سال‌ها برای پیشرفت آن زحمت کشیده شده، لکه‌دار نکنند.

مورد دیگری که در این مدت به وفور دیده شد، اهانت سرمربیان و بازیکنان به داوران بود که سرمربیان دلایل این فحاشی‌ها را قضاوت نادرست داور و توجه نکردن به اعتراضات آنان عنوان کرده‌اند.

چنانچه «مریم ایراندوست» سرمربی تیم هیات فوتبال البرز در این زمینه گفت: حرمت داوری شکسته شد، زیرا داوران بی‌تجربه و بدون اقتدار در لیگ این فصل قضاوت می‌کنند و شان لیگ برتر را زیر سووال برده‌اند.

هرچند نباید فراموش کنیم که فدراسیون فوتبال در ابتدای فصل، داوران با تجربه‌ای را به دلیل اعتراض آنان به دریافت نکردن دستمزد از قضاوت در لیگ برتر محروم کرد و داورانی را برای قضاوت در مسابقات انتخاب کرد که به گفته سرمربیان یکبار هم در لیگ برتر سوت نزده‌اند و بی‌تجربه بوده‌اند.

بی‌تجربگی داور یک عامل خشونت و تغییر سرنوشت بازی و فشار روی سرمربیان موارد دیگری است که به این موضوع دامن می‌زند.

مساله دیگری که در هفته‌های گذشته رخ داد، فریادکشیدن نماینده فدراسیون فوتبال در رختکن بازیکنان تیم فوتبال زنان شهرداری سیرجان است. «مریم جهان نجاتی» سرمربی این تیم در گفت‌وگو با ایرنا در این خصوص اظهار داشت: هیچ قانونی چنین اجازه‌ای به نماینده‌ای نمی‌دهد تا به رختکن حریف بیاید و بدون هیچ دستورالعمل و هماهنگی با بی‌احترامی با بازیکنان حرف بزند و فریاد بکشد.

از این خشونت‌ها در فوتبال مردان و زنان بسیار دیده شده است اما با توجه به اینکه سرمربیان، داوران و نمایندگان فدراسیون فوتبال الگوهای بازیکنان هستند ادامه این رفتارها می‌تواند به رواج خشونت و بی‌اخلاقی در فوتبال زنان دامن بزند و همین امر مانعی در مسیر پیشرفت زنان این عرصه خواهد شد.

منبع: ایرنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها