«اعتمادآنلاین» گزارش می‌دهد:

معرفی وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی در آخرین مهلت/ فعالیت وزارت جهاد کشاورزی غیرقانونی است؟

در حالی امروز کاظم خاوازی به عنوان وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی به مجلس شورای اسلامی معرفی شد که زمان سه ماهه اداره این وزارتخانه جهاد کشاورزی با سرپرست به اتمام رسیده است.

معرفی وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی در آخرین مهلت/ فعالیت وزارت جهاد کشاورزی غیرقانونی است؟
کد خبر: 385915
|
۱۳۹۸/۱۲/۰۴ ۱۲:۰۰:۰۰

اعتمادآنلاین| شیرین جمشیدیان- رئیس‌جمهور چهارم آذرماه، استعفای مهندس محمود حجتی از وزارت جهاد کشاورزی را پذیرفت و او را به سمت «مشاور رئیس‌جمهور در امور کشاورزی و امنیت غذایی» منصوب کرد ( بیشتر بخوانیم ).

استعفای محمود حجتی تنها یک روز مانده به استیضاحش در دولت پذیرفته شد و به گفته اسدالله عباسی، وزیر جهاد کشاورزی سابق، حجتی پیش از این چندین بار استعفا نامه خود را به رییس جمهوری داده بود اما این استعفاء با موافقت حسن روحانی همراه نشد.

تا اینکه تنها یک روز پیش از برگزاری استیضاح محمود حجتی، رییس جمهوری با استعفای او موافقت کرد.

با پذیرش استعفای حجتی، رئیس‌جمهور طی صدور حکمی عباس کشاورز را به عنوان سرپرست وزارت جهاد کشاورزی منصوب کرد. کشاورز پیش از این معاون محمود حجتی وزیر مستعفی این وزارتخانه بود. او همچنین رئیس انجمن آبیاری و زهکشی ایران بوده و مقالات متعددی در این زمینه به ثبت رسانده است. کشاورز از سال 92 معاون وزارت جهاد کشاورزی در امور زراعت وزارت جهاد کشاورزی بوده است.

مجلس هنگام بررسی بودجه می‌تواند به وزرا رأی اعتماد دهد

از تاریخ چهارم آذرماه تاکنون وزارت جهاد کشاورزی با سرپرست اداره می‌شود. هر وزارت خانه به مدت سه‌ماهه می تواند با سرپرست اداره شود. امروز در حالی گزینه وزارت جهاد کشاورزی به مجلس معرفی شد که زمان مقرر برای اداره این وزارت خانه با سرپرست به اتمام رسیده است.

در حال حاضر بررسی بودجه سال 99 در دستور کار پارلمان است و طبق ‌ماده 225 آیین نامه داخلی مجلس؛ «هنگام طرح لایحه بودجه در مجلس، جلسات باید بلاانقطاع در کلیه ایام هفته غیراز جمعه و تعطیلات رسمی، حداقل روزی چهار‌ساعت منعقد گردد و تا موقعی که شور و مذاکره پایان نیافته و رأی مجلس اخذ نشده است از دستور خارج نمی‌شود و هیچ لایحه یا طرح دیگر‌نمی‌تواند مطرح باشد مگر لایحه یک یا چنددوازدهم بودجه درصورت ضرورت».‌ اما بر اساس تبصره این ماده واحده «اگر مطالب فوری و فوتی اعم از طرحها و لوایح دوفوریتی و غیره پیش آید که به تشخیص مجلس تأخیر آن موجب زیان جبران‌ناپذیری‌باشد، در این صورت برای طرح وتصویب آن زمان مشخصی معین می‌شود». بنابراین هنگام بررسی بودجه رأی اعتماد به وزرا در مجلس قابل‌ طرح است.

معرفی کاظم خاوازی به عنوان وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی

امروز رئیس جمهوری، کاظم خاوازی را به عنوان وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی به مجلس شورای اسلامی معرفی کرد و رئیس مجلس مکلف است نامه معرفی وزیر جدید و ضمایم آن را در اولین جلسه علنی اعلام وصول و قرائت کند( بیشتر بخوانیم ).

کاظم خاوازی پیش از این معاون وزیر جهاد کشاورزی و رئیس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی بود.

آیا فعالیت وزارت جهاد کشاورزی غیر قانونی است؟

سیدامیرحسین قاضی‌زاده هاشمی، عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی، گفته است: «با توجه به پایان دوره سه ماهه سرپرستی بر وزارت جهاد کشاورزی و عدم انجام روال کار معرفی و رای اعتماد وزیر برای این وزارتخانه از فردا 5 اسفند ماه تمام فعالیت‌های این وزارتخانه غیرقانونی است»( بیشتر بخوانیم ).

طبق تبصره ماده 204 آیین‌نامه داخلی مجلس شورای اسلامی«چنانچه مجلس به یک یا چند وزیر رأى اعتماد نداد و یا وزارتخانه‌ای به هر دلیل وزیر نداشته باشد رئیس‌جمهور موظف است با رعایت اصل یکصد و سى و پنجم (135) قانون اساسى حداکثر قبل از سه ماه فرد یا افراد دیگرى را براى اخذ رأى به مجلس معرفى نماید.»

بر این اساس همانطور که قاضی‌زاده هاشمی به آن اشاره کرده،‌ وزارت جهاد‌کشاورزی از فردا به صورت غیر قانونی اداره می‌شود.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها