کد خبر: 386026
|
۱۳۹۸/۱۲/۰۱ ۰۹:۳۸:۲۸
| |

ایزدی، تحلیلگر مسائل سیاست خارجی:

آمریکا به دنبال توافقاتی خارج از برجام و قلمرویی وسیع‌تر از آن است

یک تحلیلگر مسائل سیاست خارجی تاکید کرد: ایالات متحده همچنان سیاست فشار حداکثری را نسبت به ایران دنبال می‌کند به امید آنکه ایران در تنگنایی قرار گیرد که به مذاکره یکطرفه با آمریکا تن دهد و به توافقاتی خارج از برجام و قلمرویی وسیع‌تر از آن دست یابد که این مسئله برای ایران قابل قبول نیست.

آمریکا به دنبال توافقاتی خارج از برجام و قلمرویی وسیع‌تر از آن است
کد خبر: 386026
|
۱۳۹۸/۱۲/۰۱ ۰۹:۳۸:۲۸

اعتمادآنلاین| «پیروز ایزدی» با اشاره به دور جدید تحرکات جوسپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا برای حفظ برجام گفت: تحرکات جدید مسوول جدید سیاست خارجی اتحادیه اروپا که به منظور حفظ برجام بوده که در سفر به تهران و واشنگتن و سخنرانی وی در کنفرانس امنیتی مونیخ متبلور شد، تصمیم جمعی اتحادیه اروپا است و بورل به نمایندگی از آنها عمل می‌کند.

وی با تاکید بر اینکه اتحادیه اروپا با وجود فراز و نشیب‌های زیاد همچنان خواهان حفظ برجام است، اظهار داشت: اروپایی‌ها نسبت به ایران محدودیت‌ها و ملاحظاتی دارند. شرکت‌ها و بانک‌های اروپایی از نظر اقتصادی وابسته به آمریکا بوده یا ترس تحریم شدن از سوی ایالات متحده را دارند و به همین خاطر، تمایل چندانی برای انجام معامله با ایران وجود ندارد.

اروپا همچنان خواهان حفظ توافق هسته‌ای است

این کارشناس مسائل اروپا ادامه داد: مکانیزم اینستکس که درصدد راه‌اندازی کانالی برای مراودات مالی و تجاری با ایران بود، موفقیت‌آمیز نبوده است و بعد از مدتی منحصر به انجام اقداماتی در حوزه‌های بشردوستانه شد که به عبارتی، بیشتر جنبه نمایشی و نمادین پیدا کرد و بیش از هر چیز، همان هم تحت فشار ایالات متحده آمریکا است.

ایزدی با اشاره به ملاحظات اروپایی‌ها درباره ایران تصریح کرد: اروپایی‌ها نسبت به برنامه موشکی و فعالیت‌های منطقه‌ای ایران ملاحظات جدی داشته و خواهان این بوده که در مقطعی با ایران در این موارد مذاکره کنند تا بتوانند به توافق جامع‌تری نسبت به برجام دست یابند که تاکنون پاسخ مثبتی از سوی ایران دریافت نکردند. با وجود این مسائل، اروپا همچنان خواهان حفظ توافق هسته‌ای است.

آمریکا به دنبال توافقاتی خارج از برجام و قلمرویی وسیع‌تر از آن است

وی شخصیت مسوول جدید سیاست خارجی اتحادیه اروپا را مثبت دانست و خاطرنشان کرد: تصویری که از بورل و سوابق وی وجود دارد، بیشتر حول محور تصدی مسوولیت وزارت امور خارجه اسپانیا از سوی اوست. به نظر می‌رسد او دید مثبت‌تری به ایران نسبت به سایر دیپلمات‌های اروپایی دارد اما باید نکته‌ای را هم در نظر گرفت و آن اینکه فردی مانند بورل هم وقتی در چارچوب جایگاهی در اتحادیه اروپا قرار می‌گیرد، مجبور به در نظر گرفتن ملاحظات و محدودیت‌هایی است که باید براساس آنها عمل کند.

این تحلیلگر مسائل سیاست خارجی به فشارهای آمریکا به اروپا علیه ایران اشاره کرد و ابراز داشت: ایالات متحده همچنان سیاست فشار حداکثری را نسبت به ایران دنبال می‌کند به امید آنکه ایران در تنگنایی قرار گیرد که به مذاکره یکطرفه با آمریکا تن دهد و به توافقاتی خارج از برجام و قلمرویی وسیع‌تر از آن دست یابد که این مسئله برای ایران قابل قبول نیست.

بورل می‌خواهد مواضع آمریکا را نسبت به ایران نرم‌تر کند

ایزدی افزود: آمریکا در این چارچوب، مانع از اقدام سازنده مثبت عملی از سوی اروپا برای حفظ برجام شده است اما رایزنی‌ها و تلاش‌های بورل در این چارچوب قرار دارد تا مواضع ایالات متحده را نسبت به ایران نرم‌تر کند اما به دلیل وابستگی امنیتی و اقتصادی اروپا به آمریکا به نظر نمی‌رسد که اروپایی‌ها از اهرم فشار قوی برای همراه کردن ایالات متحده با خود برخودار باشند.

وی انتخابات ریاست جمهوری 2020 آمریکا را یک متغیر مهم در مورد نحوه برخورد اروپا نسبت به برجام برشمرد و یادآور شد: شواهد حاکی پیروزی ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری 2020 است چراکه دموکرات‌ها تاکنون نتوانسته‌اند رقیب قدرتمندی را به صحنه رقابت‌ها فرستاده و در درون خود نیز دچار چند دستگی و اختلاف شده‌اند. همین مسائل موجب می‌شود شانس پیروزی مجدد ترامپ در انتخابات پیشروی آمریکا بسیار بالا باشد.

این کارشناس مسائل بین‌الملل اضافه کرد: ترامپ در صورت پیروزی مجدد، احتمالا سیاست‌هایش را نسبت به ایران با شد و فشار بیشتری دنبال خواهد کرد.

منبع: ایرنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها