کد خبر: 386035
|
۱۳۹۸/۱۲/۰۱ ۰۹:۵۷:۳۱
| |

اظهارات جدید قطر درباره بحران‌ منطقه خلیج فارس، لیبی و طرح صلح آمریکا

وزیر خارجه قطر در پارلمان اروپا تاکید کرد: شکاف در روابط کشورهای حوزه خلیج (فارس) موجب بروز بحران در منطقه شده و دوحه هنوز از گفت‌وگوها استقبال می‌کند.

اظهارات جدید قطر درباره بحران‌ منطقه خلیج فارس، لیبی و طرح صلح آمریکا
کد خبر: 386035
|
۱۳۹۸/۱۲/۰۱ ۰۹:۵۷:۳۱

اعتمادآنلاین| به نقل از سایت شبکه خبری الجزیره، محمد بن عبدالرحمان آل ثانی، وزیر خارجه قطر در کمیته روابط خارجه پارلمان اروپا فاش کرد: قطر مذاکراتی را با عربستان آغاز کرد اما عربستان بدون اعلام قبلی این مذاکرات را در ژانویه گذشته متوقف کرد.

وزیر خارجه قطر در حاشیه این نشست، گفت: عربستان مذاکرات درباره بحران منطقه خلیج (فارس) را به صورت ناگهانی متوقف کرد و هیچ گونه دلیل و توجیهی برای این کار ارائه نکرد. امیدواریم که کویت به تلاش‌های میانجی‌گرانه خود برای پایان دادن به این بحران ادامه دهد.

رئیس دستگاه دیپلماسی قطر بار دیگر خواستار امضای توافقنامه‌ای امنیتی، منطقه‌ای و الزام آور در خاورمیانه برای مقابله با تهدیدهای امنیتی شد و گفت: هدف از این توافقنامه برطرف کردن نگرانی‌های منطقه‌ای و بین‌المللی است.

آل ثانی در ادامه گفت: این توافقنامه باید بر اساس برنامه‌های مشترک و همکاری امنیتی شامل تبادل اطلاعات و عدم دخالت در امور داخلی دیگر کشورها تنظیم شود.

او افزود: شکاف در روابط کشورهای منطقه باعث بروز بحران فعلی شده است و دوحه همچنان از آغاز گفت‌وگوها استقبال می‌کند.

وزیر خارجه قطر درباره بحران لیبی نیز بر حمایت دوحه از دولت وفاق ملی به عنوان دولت قانونی در لیبی با تایید جامعه جهانی و سازمان ملل تاکید کرد و گفت: راه حل بحران لیبی سیاسی و نه نظامی است.

او در ادامه اقدامات نظامی خلیفه حفتر را محکوم کرده و گفت: از جامعه جهانی می‌خواهیم برای برقراری آتش بس در لیبی و دستیابی به راه حلی سیاسی برای بحران این کشور تلاش کند. ما در چند ماه گذشته شاهد تلاش‌های جامعه جهانی برای برقراری آتش بس در لیبی بودیم و همچنین دیدیم که کدامیک از طرف‌ها به اقدامات انجام شده در برلین و مسکو احترام می‌گذارد.

آل ثانی درباره طرح صلح پیشنهادی آمریکا برای خاورمیانه موسوم به معامله قرن گفت: دوحه از هر گونه طرحی برای حل اختلافات دو طرف فلسطینی و اسرائیلی استقبال می‌کند اما به شرط اینکه این طرح‌های صلح همسو با قوانین بین‌المللی باشند.

وی افزود: ما با دولت آمریکا گفت‌وگو کردیم و از مذاکرات مستقیم میان فلسطینی‌ها و اسرائیلی‌ها حمایت می‌کنیم و امیدواریم که صلح میان دو طرف برقرار شود اما نباید این واقعیت را نادیده گرفت که کشورهای عربی پیش از این درباره طرح صلح عربی که از نظر ما پایه و اصلی منصفانه برای مذاکرات میان دو طرف است، توافق کرده‌اند.

همچنین این وزیر قطری از پیشرفت در مذاکرات طالبان و آمریکا استقبال و تاکید کرد، این امر گامی در مسیر برقراری صلح در افغانستان است.

منبع: ایرنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها