تحول در فرم و مضمون نگارگری پس از انقلاب/ حراج آثار هنری در «نقش بهار»

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در حاشیه بازدید از نمایشگاه «آسمان نگاره‌ها» گفت: هنرمندان نگارگر طی 40 سال از گذشت انقلاب از نظر کمی و کیفی رشد چشمگیری داشته‌اند و امروز شاهد تحول معنادار در فرم و مضمون نگارگری هستیم.

تحول در فرم و مضمون نگارگری پس از انقلاب/ حراج آثار هنری در «نقش بهار»
کد خبر: 386135
|
۱۳۹۸/۱۲/۰۱ ۱۴:۳۷:۳۵

اعتمادآنلاین| سیدعباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، امروز (پنجشنبه اول اسفندماه) با حضور در حوزه هنری از نمایشگاه نگارگری «آسمان نگاره‌ها» بازدید کرد.

وی در حاشیه‌ی این بازدید با اشاره به نگارگری به عنوان یکی از مهم‌ترین هنرهای کهن که دارای دیرینه گسترده در ایران زمین است گفت: این هنر با وویژگی‌های متعددی شناخته می شود. از طرفی هنری قدسی‌ست که ریشه در آسمان‌ها دارد و خط اتصال آثار نگارگر با ملکوت است و از لحاظ فرم، همانطور که کانون توجه در تابلو مهم است حاشیه‌های آن برای نگارگر مهم است و این از ویژگی‌های بارز این هنر است. و نگارگر تلاش میکند با فعالیتی پیوسته و متراکم کل تصویر را به یک اثر هنری بی بدیل تبدیل کند که هیچ بخشی از بخش دیگر کم اهمیت‌تر نباشد.

وی با بیان اینکه نگارگری به عنوان هنری اصیل برجسته و داری سابقه در ادوار مختلف هنر ایرانی پایدار و پا برجا مانده است تصریح کرد: در این هنر هنرهای دیگر هم همراه و پیوسته هستند و نگارگری پیوسته منتقل کننده خوشنویسی، ادبیات و مضامین دینی و عرفانی است و این نسبت مفهومی و فرمی از شاخصه‌های مهم این هنر اصلی است.

وی اضافه کرد: وقتی ما با نگارگری ایرانی برخورد می‌کنیم صرفا با یک شاخه هنر ارتباط نداریم بلکه با مجموعه‌ای از هنرها مواجه می‌شویم.

صالحی با اشاره به فعالیت مضاعف هنرمندان نگارگر بعد از پیروزی انقلاب اسلامی گفت: نگارگری ما بعد از گذشت 40 سال از انقلاب به پیشرفت‌های قابل توجهی دست پیدا کرده است. این هنر توانسته بین مفاهیم قدسی و مفاهیم این زمینی و رویدادهای روز ارتباط برقرار کند و امروز شاهد این تجربه‌ها در آثار نگارگران هستیم. در آثار نگارگری امروز ما شاهد مسائل روز همچون داعش، دفاع مقدس، فلسطین، استکبارستیزی، مجاهدت و ... هستیم و این امر بدون فاصله گرفتن از نگاه اسطوره‌ای و قدسی اتفاق افتاده است که به نوبه خود کار نو و تازه‌ای است.

وی تاکید کرد: لازم است این نوع نگاه به نگارگری در طول زمان به یک سنت هنری تبدیل شود.

صالحی همچنین با برشمردند شاخصه‌های مهم نگارگری بعد از انقلاب این هنر را هنری پویا و در حال رشد خواند و گفت: نگارگری امروز استعدادهای متنوع وقابل توجهی از لحاظ جنسیت(خانم‌های هنرمند) و جغرافی دارد که حضور این استعدادهای متراکم طبیعتا امید به آینده را برای این هنر به همراه خواهد داشت.

وی اضافه کرد: نگارگری امروز هنر انقلاب اسلامی همچنین در حال تجربه پاره‌ای از ترکیب سازی‌های فرمی است که می‌تواند موجب ارتباط بینا رشته‌ای مانند ارتباط نگارگری و کارتون باشد. نگارگری می‌تواند انرژی و فرم‌های تازه‌ای را در هنرهای دیگر بوجود بیاورد.

صالحی بابیان اینکه نگارگری با تحول در فرم می‌تواند مضامین متنوع‌تری را به تصویر بکشد تصریح کرد: ما در نگارگری امروز در حال خلق تجربه‌های جدیدی هستیم و این تجربه‌ها می‌تواند زمینه ارائه این هنر را در داخل و خارج از کشور بیشتر فراهم کند و با یک برنامه‌ریزی مدون می‌توان به بازتاب این هنر که سابق بر این هم در دنیا شناخته شده بود، کمک کرد.

مراسم اختتامیه نمایشگاه «آسمان‌نگاره‌ها» برگزار می‌شود

مراسم اختتامیه نمایشگاه «آسمان‌نگاره‌ها» با حضور هنرمندان و کارشناسان فرهنگی و هنری کشور یکشنبه 4 اسفندماه ساعت 14 در گالری خانه حوزه هنری برگزار می‌شود.

نمایشگاه «آسمان‌نگاره‌ها» شامل 90 اثر فاخر از 27 هنرمند نگارگر ایرانی از جمله اساتید: محمدباقر آقامیری، خشایار قاضی‌زاده، محمدعلی رجبی(دوانی)، پرویز حاصلی، امیرحسین آقامیری، مینا صدری، حسین عصمتی، رضا بدرالسماء، محمدرضا طائب و ... است که در گالری‌های عالی و خانه حوزه هنری از 15 بهمن‌ماه در معرض دید عموم قرار گرفته است.

در این مراسم، کتاب نمایشگاه رونمایی خواهد شد.

نمایشگاه فروش آثار تجسمی در حوزه هنری افتتاح می‌شود

نمایشگاه فروش آثار هنرهای تجسمی، سه‌شنبه 6 اسفند در گالری خانه حوزه هنری افتتاح می‌شود.

این نمایشگاه با نام «نقش بهار» سه شنبه 6 اسفند 98 ساعت 15 در «گالری خانه» در حوزه هنری گشایش می‌یابد و از چهارشنبه 7 اسفند ساعت 9 صبح پذیرای علاقه‌مندان خواهد بود.


پیش از این، نمایشگاه «سیل مهربانی» به همت حوزه هنری با هدف حراج آثار تجسمی برای کمک به آسیب دیدگان در سیل‌های اخیر کشور برگزار شده بود که تعداد 500 اثر تجسمی از هنرمندان شناخته شده در این عرصه به نمایش درآمده بودند.


این نمایشگاه تا 14 اسفند 98 از ساعت 9 تا 18 در گالری «خانه هنر» به نشانی؛ انتهای خیابان سمیه، نرسیده به حافظ، حوزه هنری ادامه خواهد داشت.

منبع: فارس

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها