استاد دانشگاه:

هنرنمایی 1430 گروه سرود در یک رویداد فرهنگی بی‌سابقه است

 یک استاد دانشگاه هنرنمایی یکهزار و 430 گروه سرود در رویداد ملی فهما (پایتخت فرهنگ و هنر مسجد) را کار فوق‌العاده‌ای دانست که می‌تواند رکورددار جشنواره‌هایی مانند موسیقی فجر باشد.

هنرنمایی 1430 گروه سرود در یک رویداد فرهنگی بی‌سابقه است
کد خبر: 386444
|
۱۳۹۸/۱۲/۰۲ ۱۴:۴۶:۲۴

اعتمادآنلاین| مسعود نکویی در حاشیه داوری مرحله نهایی رویداد ملی فهما در بخش سرود به خبرنگار معارف ایرنا گفت: اتفاق خوب این جشنواره و رویداد، شناسایی گروه های فعال است که یکهزار و 430 کار ارسال شده و این رقم فوق العاده ای برای این برنامه مجازی است که رکورد جشنواره هایی مانند موسیقی فجر را می شکند.

وی ارسال این تعداد کار برای آواز گروهی را بی سابقه دانست و افزود: شاید 300 نفر در این گروه ها فعالیت داشته باشند و قرار است 25 اثر از میان این آثار انتخاب شده و در مرحله نهایی 15 اثر به عنوان آثار برگزیده معرفی می شود. یعنی یک گروه به عنوان گروه برتر و یک گروه نیز قابل تقدیر شناخته خواهد شد. البته هشت گروه نیز برای حمایت انتخاب می شوند.

نکویی که حضور در جشنواره سرود کانون های فرهنگی هنری مساجد را در سال 90 تجربه کرده و مقام برتر را به خود اختصاص داده، از ویژگی های این رویداد ملی در سطح کشور سخن گفت و افزود: البته نباید توقع داشت که در اولین دوره شاهد اجرای جشنواره ای کامل و بی نقص باشیم ولی آنچه به عنوان داور دیدم، برایم جذاب بود که بر خلاف برخی از جشنواره هایی که در سطح ملی و استانی برگزار می شود، چه فکر و نظمی پشت آن بود و همه اطلاعات گروه های سرود و جزییات آن در اختیار داوران قرار گرفته است.

نویسنده کتاب آواز زیبا افزود: توقع ما از این جشنواره، عمل کردن به وعده هایی است که به گروه های سرود داده می شود تا حمایت های لازم از آنان صورت گیرد.

وی یکی از امتیازات این دوره از رویداد فهما در بخش سرود را آزاد بودن موضوع دانست و گفت: در چنین فضایی هر کسی استعداد خود را بروز می دهد و این کار بسیار جذاب بود. چون هیچ محدودیتی ایجاد نکردند و هر کس توانایی و مهارت خود را به نمایش می گذارد.

نویسنده کتاب مدیریت موسیقی افزود: داوری صورت گرفته در این جشنواره نه به معنای قضاوت که بیشتر برای حمایت از گروه های موفق و خوب است و در واقع در این مرحله یک غربالگری انجام می شود.

وی این رویداد را از معدود جشنواره هایی دانست که به رصد مخاطبان خود می پردازد و در ادامه گفت: برخی از جشنواره ها پس از برگزاری، رها می شوند و کسی آن را پیگیری نمی کند ولی در این رویداد قرار است گروه های سرود مورد حمایت قرار گیرند. مثلا برای آن ها استاد بفرستند یا دوره های آموزشی را طی کنند و به رفع ایرادهای آنها بپردازند.

نکویی افزود: این حمایت ها در واقع یکی از رسالت های جشنواره است و حتی می توان کارگاه های تخصصی را به صورت غیرحضوری برای این افراد در دورترین نقاط ایران و در روستاها برگزار کرد.

وی رسالت اصلی این رویداد را دور هم جمع کردن جوانان و نوجوانان مذهبی دانست که با محوریت تخصص و علم سرود است جمع کند. این جشنواره و همایش کمک می کند تا با درک متقابل یک کار بزرگ انجام شود.

استاد دانشگاه کرمان درباره فعالیت گروه های سرود در سطح کشور گفت: اکنون گروه هایی در استان های اصفهان و کرمان و برخی دیگر از استان ها به گونه ای فعالیت می کنند که در هر هفته پنج تا شش اجرا دارند که البته این موضوع به رهبر گروه مربوط می شود که چگونه نوجوانان را همگرا کرده و کار جمعی را ترویج می کند.

نکویی اظهار داشت: نوجوانان و جوانان در مسجد با ایدئولوژی و دید معنوی تربیت می شوند و سرود را دوست دارند. چون سرود را الهی و مانند دعا می دانند و پیام های سرود را به همان سمت هدایت می کنند.

وی ضمن آسیب شناسی سرود در سال های اخیر گفت: یکی از آسیب های کنونی دخیل کردن کار پاپ در سرود است و ما باید تلاش کنیم تا نوجوانان را به سمت آوازهای گروهی اصیل و معنویتی سوق دهیم.


نویسنده کتاب فنون آوا و نوا افزود: سرود، یک پیام را بر اساس محتوا منتقل می کند که آن محتوا ممکن است یک موضوع اجتماعی، دینی یا سیاسی باشد ولی باید قابل فهم و قابل تبدیل به سرود باشد و همراه با علم موسیقی به گوش مردم برسد. بنابراین اگر محتوا را از آن حذف کنیم، آن سرود بی معنا و بی محتوا می شود.

وی افزود: اگر می بینیم که سرود ضعیف شده به دلیل آن است که موسیقی پاپ به ما صدمه می زند. جوانان می خواهند پاپ بخوانند و گویی نغمه های زیبای سرود را همه فراموش کرده اند.


نکویی تاکید کرد: ما نمی توانیم از یک نوجوان دهه 90 توقع داشته باشیم که سرودها و نغمه های دوران دفاع مقدس را زمزمه کند ولی باید با عمل و رفتار خود و همچنین ساختن سرودهای خوب به او کمک کنیم تا سرودهای خوب تولید و اجرا کند.

داوری مرحله نهایی فهما از شنبه در ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد آغاز شد و تا پنجشنبه اول اسفند ادامه دارد که داوران به ارزیابی آثار منتخب پرداختند و هشت شاخص اصلی در این داوری ها مورد توجه قرار گرفت.

داوران شاخصه قرآن و عترت را حجت الاسلام حمید محمدی، عباس سلیمی، مهدی قره شیخ لو و مجتبی کلباسی تشکیل دادند و فرهاد قائمیان، سیدسعید سیدزاده و انسیه شاه حسینی در بخش فیلم به داوری پرداختند. شهرام کرمی، کوروش زارعی و سیدحسین فنایی در بخش نمایش و شهروز حقی، امید عرفان پور و مسعود نکویی نیز در بخش سرود داوری کردند.

از دیگر داوران نیز می توان به حسین اسدی، مهدی عباسی، حجت الاسلام روح الله حریزاوی و روح الله رازینی در شاخصه خلاقیت و نوآوری، بهروز مینایی، محمدرضا بهمنی و رضا باقری اصل در شاخصه فضای مجازی و رسانه، حجت الاسلام حجت الله ذاکر، امیرحسین آل اسحاق، رضا برزگر و شعبانعلی رمضانیان در شاخصه غنی سازی اوقات فراغت اشاره کرد.

فهمیه باب الحوائجی، محسن حاجی زین العابدینی و ابراهیم حیدری در شاخصه فرهنگ کتاب و کتابخوانی و حجج الاسلام سیدناصر میرمحمدیان، احمدی، حجت گنابادی نژاد و رضا روستاآزاد در شاخصه پاسداشت مناسبت های ملی مذهبی داوری کردند.

منبع: ایرنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها