برگزیت و بن‌بست اتحادیه اروپا بر سر بودجه جدید

گزارش‌ها حاکی است که به رغم مذاکرات طولانی رهبران 27 کشور عضو اتحادیه اروپا در چارچوب نشست ویژه شورای اروپا در بروکسل، هنوز هیچ نشانه‌ای از توافق میان طرف‌ها بر سر بودجه جدید اتحادیه که قرار است کسری بودجه ناشی از برگزیت در آن دیده شود، مشاهده نمی‌شود.

برگزیت و بن‌بست اتحادیه اروپا بر سر بودجه جدید
کد خبر: 386503
|
۱۳۹۸/۱۲/۰۲ ۱۶:۲۳:۰۷

اعتمادآنلاین| حدود 17 کشور جنوب و شرق اروپا که به کمک‌های مالی اتحادیه اروپا وابسته هستند خواستار توافقی فوری بر سر بودجه جدید این اتحادیه به شکلی شده‌اند که کمک‌های کنونی به اعضای ضعیف‌تر اتحادیه کاهش نیابد.

این در حالی است که سایر کشورهای شمال و غرب اروپا حاضر به افزایش سهم عضویت در اتحادیه نبوده و تاکید دارند که اولویت تعهدات مالی باید اصلاح شود.

برخی کشورها خواهان افزایش اعتبارات بودجه برای اجرای طرح‌های جدیدی مانند تغییرات آب و هوایی، صنایع دیجیتال و توسعه زیر ساخت‌ها هستند و برخی دیگر با اشاره به کسری 60 میلیارد یورویی بودجه ناشی از برگزیت معتقدند که اتحادیه از پس هزینه‌های جاری بر نمی‌آید.

طیف کشورهای فقیر اتحادیه اروپا اصرار دارند که سقف بودجه باید در حدود 1.1 درصد درآمد ناخالص ملی اتحادیه اروپا تعریف شود. اما چهار کشور سوئد، اتریش، دانمارک و هلند موسوم به گروه مقتصد تاکید دارند که سقف بودجه نباید از 1 درصد درآمد ناخالص ملی اتحادیه اروپا تجاوز کند و حاضر به پرداخت سهم بیشتر برای جبران کسری بودجه ناشی از خروج انگلیس از اتحادیه اروپا نیستند.

انگلیس حدود سه هفته پیش رسما از اتحادیه اروپا خارج شد و تا پایان امسال بدون داشتن حق رای از قوانین اتحادیه اروپا تبعیت کرده و حق عضویت خود را پرداخت می‌کند. اما از سال 2021 میلادی این پرداخت قطع شده و بدین‌ترتیب سالانه 12 میلیارد یورو بودجه این اتحادیه کاهش خواهد یافت.

گزارش‌ها حاکی است که رهبران اتحادیه اروپا در آغاز نشست صبح امروز پیشنهاد سقف 1.074 درصد بودجه معادل 1.09 تریلیون یورو را در دستور کار قرار دادند که با اعتراض برخی طرف‌ها مواجه شد.

نخست وزیر جمهوری چک دیشب پس از پایان نشست شورا به خبرنگاران گفت: این مهم است که به یک رقمی نهایی برای سقف بودجه برسیم. اگر این مساله روز جمعه مشخص نشود و چهار کشور مقتصد بر مواضع خود اصرار کنند به نظر من ادامه نشست فایده این ندارد.

پس از نشست دیشب سران اروپا، «شارل میشل» رئیس شورا جلسه را برای دیدارهای دوجانبه و هماهنگی بین اعضا متوقف کرد. گزارش ها حاکی است که این دیدارها تا حوالی ساعت 6 صبح طول کشید و در نهایت میشل اعلام کرد کشورها به جای ارائه فهرست مطالبات، اولویت‌های خود را مطرح کنند تا کار سریع‌تر به نتیجه برسد.

یک مقام بلند پایه اتحادیه اروپا صبح امروز به خبرنگاران گفت که موضع چهار کشور مقتصد حتی «یک اینچ» هم عوض نشده و ادامه جلسات فایده‌ای ندارد.

منبع: ایرنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها